Jeg tror kanskje ikke jeg har gjort meg forstått. At det ble utydlig er selvfølgelig avsenders feil. Skal derfor forsøke meg på nytt:
Først var det å ta tak i Flopp sitt innlegg hvor han problematiserer at noen innlegg “marginaliserer” Nordic Nanovector, uten å egentlig å si noe om hvorfor det ikke er bakgrunn for å gjøre dette. Poenget mitt var at ja, det er bakgrunn for å gjøre det enn så lenge man ikke har lagt frem resultater fra en stor nok randomisert kontroll studie, til å få bekreftet effektivitet med en viss sikkerhet.
Etter dette kommer TheObserver med en uttalelse om hva som er randomisert nok i de flestes verden. Dette stemmer ganske enkelt ikke med hva som faktisk er “randomisert nok” for (igjen) å få bekreftet effektivitet med en viss sikkerhet. Her kreves testing på et betydelig antall pasienter. 7 oppfyller på ingen måte dette kravet DOR, null hypotese, etc. endrer ikke dette. At SoC alene ikke hjalp de har heller ingenting å si i forhold til populasjon, og vil ikke validere uttalelsen “randomisert nok i de flestes verden”.
I begge tilfellene tar jeg selvkritikk for ikke å ha konkretisert hva jeg mener med randomisert studie. Og jeg forsøkte på ingen måte å undergrave resultatene hittil oppnådd.
TLDR; poenget var å ta tak i at det er grunnlag for å problematisere ting, og at man bør oppfordre til det. Men man bør også begrunne det, slik at man kan få en konstruktiv diskusjon.
Forsikrer samtidig om at det ikke var et forsøk på å være useriøs eller drive med tåkeprat.
For å oppklare dette svaret også: Dette var ikke en kommentar til FDA om Pi3K eller gyldigheten av RCT i Paradigme. Innlegget var av mye mer generell i karakter til det ovenfor refererte innlegget til Flopp.