Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk Analyse 2 - (NANOV) (TA)

Da er den på 24,80. Så får vi se om spådommene her på tråden i går om motstand på dette nivået holder. Gøy å følge med. Ryker 24,80 er vel 22,75 neste?

Hamstrer på 22,75.

Gjør det.

Noen som vet hva som har skjedd med Nanov småprat tråden…finner den ikke!??

Her

Takk :slight_smile:

Gapet er vel tett nå ihvertfall, så kan ikke det brukes som argument for at den skal ned teknisk lengre :smiley: :rocket:

1 Like

Håper du har rett, men det er vel tidlig å slå det fast en time etter at den foreløpige bunnen på 24,72 ble satt.

1 Like

For ordens skyld så var det ikke ment som spådom fra min side, bare angivelse av et støttenivå. Det kom jo også en ganske klar reaksjon opp fra det nivået i første omgang, men ser jo ikke så bra ut nå da :slight_smile:

Kjøper den. Det er i overkant ambisiøst å spå detaljert hvor kursen skal snu. Men det er jo nettopp det TA-folk prøver på hver dag. Treffprosenten er ikke noe særlig høyere enn hva en horoskopekspert klarer på en god dag. Eller?

3 Likes

Du kjøper aksjer uten å se på chartet?

1 Like

Du tok meg der. Tør ikke å la være. Men igjen; resultatene som følge av dette er ikke slående.

2 Likes

For meg handler TA mye mer om bevisstgjøring og risk-management enn å spå retning. Nivåene jeg identifiserer er steder der kjøp/salg kan eller bør foretas, helst på bakgrunn av forhåndsplanlagte valg. Helt enig med deg i at treffprosenten i hvert tilfelle ikke er veldig høy, men det trenger den heller ikke være hvis analysene bidrar til at man tar tap tidlig og holder gevinster litt lenger.

Sitter faktisk nå og fører tradelogg over egne handler fra langt tilbake i tid. Når jeg leser egen statistikk tegner det seg et bilde av at TA utgjør en forskjell. Treffprosenten er markert høyere, men det viktigste er at gevinstene i gjennomsnitt har vært over dobbelt så store som tapene.

Det ser også ut som om statistikken er klart best for de aksjene som jeg har brukt TA mest, for eks NANO og Funcom.

7 Likes

Jeg tror jeg skjønner hva du skriver. Men likevel; hvordan kan man gjøre gode kjøp og salg hvis man får lite hjelp til å si noe særlig om kursutviklingen framover? God “risk-management” er også knyttet til kursutviklingen.

1 Like

Det kan hjelpe deg å finne inngang, stop loss nivå og nivåer der du kan sikre gevinst. Det kan også hjelpe deg å velge aksjer (og ikke minst velge BORT aksjer).

4 Likes

Noen som gir den et push? :sweat_smile:

4 Likes

TA hjelper en til å ha en plan og å følge den planen. Planen er hva du skal gjøre hvis kursen bryter en linje eller reagerer opp/ned ved en linje.

Har man ikke en plan klarer man verken begrense tapene sine eller holde gevinstene sine fordi man blir løpende overstyrt av følelser. Kjøp og salg blir lett tilfeldige. TA-linjer er konkrete virkemidler for å unngå tilfeldighet. Man tar tap fordi kurs passerer en linje, ikke fordi kursen er blitt så lav at man er redd for mer tap. Kanskje var analysen feil, men tapet ble lite fordi man fulgte plan (stoploss).

Sett at statistikken viser gevinst/tap i prosentforholdet 51/49. Det er jo ikke rare utgangspunktet for spådom i det enkelte tilfellet, men du vil jo gå i pluss over tid. Hvis du i tillegg har høyere gevinster enn tap så blir det veldig bra😀

Litt off-topic… sorry

OK, men skal vi oversette dette; bør man kjøpe flere aksjer på dagens fallende kurs ? nå rundt 24,40. Bør man heller avvente et nivå nærmere emikursen eller bør man avvente en markert dipp uavhengig av foreslåtte motstandsnivåer? Eller bør man selge en del siden utvikling på de fleste chartene er så hellende mot sør? Og hvor vil du sette stop lossen?

1 Like

Som jeg skriver over her; kan du konkretisere dette til dagens Nanokurs?