Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk Analyse 2 - (NANOV) (TA)

Du kjøper aksjer uten å se på chartet?

1 Like

Du tok meg der. Tør ikke å la være. Men igjen; resultatene som følge av dette er ikke slående.

2 Likes

For meg handler TA mye mer om bevisstgjøring og risk-management enn å spå retning. Nivåene jeg identifiserer er steder der kjøp/salg kan eller bør foretas, helst på bakgrunn av forhåndsplanlagte valg. Helt enig med deg i at treffprosenten i hvert tilfelle ikke er veldig høy, men det trenger den heller ikke være hvis analysene bidrar til at man tar tap tidlig og holder gevinster litt lenger.

Sitter faktisk nå og fører tradelogg over egne handler fra langt tilbake i tid. Når jeg leser egen statistikk tegner det seg et bilde av at TA utgjør en forskjell. Treffprosenten er markert høyere, men det viktigste er at gevinstene i gjennomsnitt har vært over dobbelt så store som tapene.

Det ser også ut som om statistikken er klart best for de aksjene som jeg har brukt TA mest, for eks NANO og Funcom.

7 Likes

Jeg tror jeg skjønner hva du skriver. Men likevel; hvordan kan man gjøre gode kjøp og salg hvis man får lite hjelp til å si noe særlig om kursutviklingen framover? God “risk-management” er også knyttet til kursutviklingen.

1 Like

Det kan hjelpe deg å finne inngang, stop loss nivå og nivåer der du kan sikre gevinst. Det kan også hjelpe deg å velge aksjer (og ikke minst velge BORT aksjer).

4 Likes

Noen som gir den et push? :sweat_smile:

4 Likes

TA hjelper en til å ha en plan og å følge den planen. Planen er hva du skal gjøre hvis kursen bryter en linje eller reagerer opp/ned ved en linje.

Har man ikke en plan klarer man verken begrense tapene sine eller holde gevinstene sine fordi man blir løpende overstyrt av følelser. Kjøp og salg blir lett tilfeldige. TA-linjer er konkrete virkemidler for å unngå tilfeldighet. Man tar tap fordi kurs passerer en linje, ikke fordi kursen er blitt så lav at man er redd for mer tap. Kanskje var analysen feil, men tapet ble lite fordi man fulgte plan (stoploss).

Sett at statistikken viser gevinst/tap i prosentforholdet 51/49. Det er jo ikke rare utgangspunktet for spådom i det enkelte tilfellet, men du vil jo gå i pluss over tid. Hvis du i tillegg har høyere gevinster enn tap så blir det veldig bra😀

Litt off-topic… sorry

OK, men skal vi oversette dette; bør man kjøpe flere aksjer på dagens fallende kurs ? nå rundt 24,40. Bør man heller avvente et nivå nærmere emikursen eller bør man avvente en markert dipp uavhengig av foreslåtte motstandsnivåer? Eller bør man selge en del siden utvikling på de fleste chartene er så hellende mot sør? Og hvor vil du sette stop lossen?

1 Like

Som jeg skriver over her; kan du konkretisere dette til dagens Nanokurs?

Jeg synes det tekniske ser interessant nok ut til at jeg har den på min watch list med 10-12 aksjer, men har ikke blitt kjøp enda. Så avvent, men følg med er min analyse nå.

Hva er det som gjør at “teknisk ser det interessant ut” og hva er det du avventer?

Aksjen har bunnet ut etter en lang fallende trend. Den viser tendenser til å gå over i en stigende trend, men dette er foreløpig ikke bekreftet, fasiten vil trolig vise seg i slutten av den konsollideringsfasen aksjen befinner seg i nå.

3 Likes

Dette gir mening, men jeg savner at du bruker et par tall - for eksempel at "en stigende trend "blir bekreftet hvis kursen denne uka igjen passerer 24,80/25,00 - men du mener trolig et enda høyere nivå.

Min mavefølelse sier meg at den gode trenden fra begynnelsen av mars kan fortsette hvis vi igjen klatrer godt over 25 blank.

1 Like

Det er forskjellige strategier og måter å handle på. For min del ville det stå mellom å kjøpe “billig” ned mot 22 og så stop loss litt under der igjen, eller se om den snur her og bryter opp fra det triangelet som dannes av de to toppene vi har hatt i februar og april. Men makro og fundamentale nyheter kan også endre på situasjonen så man får følge med.

3 Likes

Og når finner du bekreftelsen på at trenden er snudd/ bunnen bekreftet?

Får vi brudd opp fra den konsolideringen vi er i nå er det vel gode sjanser for at det er starten på en ny stigende trend. Når det er sagt så har det vært mange forsøk på brudd opp i flere aksjer som er fake outs og blir solgt ned i det siste. Det henger også sammen med hvordan hele markedet går, en aksje kan så klart gå mot markedet, men da har du lavere odds. Noen relevante indekser:

2 Likes

Tør du eller andre si at det nå er gode sjanser for at vi har passert bunnen fra forrige uke?
Edit:
Hvis vi ikke nå detter ned på dette nivået igjen.

1 Like

Det avhenger jo helt av hva som blir presentert på q1 mtp rekruttering.

Usikkerheten rundt dette gjenspeiles jo også i chartet

2 Likes

Det er klart at substans spiser kurver og streker til frokost. Jeg tenkte for moro skyld å se verden fra et kortsiktig TA-perspektiv.

Det er uavklart, er ikke satt noen tydelig bunn enda.

2 Likes