Jeg bruker ikke TA til å spå hvor jeg tror aksjen skal gå i flere uker, spesielt aksjer som det er fullstendig umulig å regne fornuftig på. Dvs, du kan regne på aksjene, og du får akkurat det svaret du vil ha.
Hvis du vil ha hodet på blokka for å spå så kan jeg tenke noe sånt som dette.
Aksjen er sentimentsdrevet, vi ser at volumet har falt og den tester litt forsiktig oppover. Så ser vi at den prøvde seg på litt støtte rundt 26,5kr før den falt 5. mai. Dette burde da kortsiktig være en liten motstand som krever litt kjøpsvilje for å komme over. En test dit, og så ned igjen ville være logisk for min del.
Siden forrige rapport ser vi klart at kjøperne har tatt i mot på 22,8kr - 23kr, og jeg forventer at dette vil skje igjen - med mindre det kommer en ordentlig rød børsdag hvor folk selger fordi alt selges. Slik mai har utviklet seg så syntes jeg det er logisk at det kommer en slik dag før månedsslutt. Men selv da tror jeg at traderne vil plukke opp mellom 21.5 - 23kr. Det er den logiske bunnen fram til kvartalsrapport. At det er logisk bunn betyr ikke at aksjen skal ned dit, men at det er der jeg personlig mener at risk/reward er optimal (forutsatt at det skjer i kombinasjon med en ordentlig rød børsdag så man har grunnlag for å tro at det er indeksdrevet).
Skulle aksjen etablere seg over 26,5kr over 3-4 dager (ved close) er da analysen gått ut på dato. Kommer det volum inn i aksjen som er høyere enn 26. - 27. april er analysen ubrukelig. Kommer det fundamentale meldinger er analysen ubrukelig.
Problemet med teknisk analyse er at det er ett bilde som utvikler seg kontinuerlig. Men, det jeg kan og vil bruke det til er å forsøke å identifisere områder der det ser ut som risk/reward er god.
Per i dag: avventer. Fall under 23kr er kjøp, etablering over 26,5kr er sannsynligvis kjøp, større volum inn i aksjen betyr at jeg vurderer det nye bildet som har kommet fram pga volum. Volum og fall noe særlig under 21.8kr er “røm skuta, det er fare på ferde.”
Og i morgen kan jeg ha endret mening Som er grunnen til at jeg normalt bare deler denne typen gjetninger med folk på private beskjeder, siden de forstår at dette er ett av mange potensielle scenarioer og ikke noe man låser seg til når bildet endres.