Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk Analyse 2 - (NANOV) (TA)

Kan vi kanskje nærme oss en månedlig HL her nå❓

1 Like

At du leser feil skal jeg ikke påstå, men i hvert fall helt annerledes enn meg :blush:

MA200 ligger jo helt tilfeldigvis på 19,71 og nivået er heller ikke ukjent fra tidligere med dobbeltbunn høsten 2019 og litt vaking sommer 2020. (Mer som en kuriositet legger jeg også merke til at den kan sies å teste tidligere nedadgående trendlinje fra toppene i 2018 og 2020, men ikke noe jeg vektlegger).

Så jeg mener det ligger en viss støtte og hadde forhåndskjøp her basert på det. Hadde ikke trodd jeg skulle få så raskt men…

Surner makro mer går den naturligvis enda lavere… Da ser det ut for meg som 17,30 er neste støtte, men håper jo på noe fundamentalt som kan bringe oss opp i steden🙄

1 Like

4 Likes

Takk for det. Jeg husker ikke lenger kilden, men noen TA-eksperter mener den sikreste måten å påvise reelle motstandsområder er gjennom horisontal streker. Begrunnelsen er at de fleste kjøpere og selgere har et forhold til hvilken kurs de handlet på, men har en langt lavere bevissthet i forhold til MA200 og lignende som eksperter er knyttet til.

Kursen på 14-15 i februar i 2021 tror jeg har større gyldighet enn mer historiske tall fra sommeren 2020 og 2019 fordi nye tall har vel større betydning enn eldre? . Men nå får vi se.

2 Likes

Jeg er veldig tilhenger av horisontale streker/nivåer selv, og særlig i NANO, Det ser du jo også av chartet mitt. Så jeg kjøper gjerne det du refererer til vedrørende enkelheten i slike, kontra bruk av glidende snitt, men det er jo ikke slik at man ikke kan vurdere begge deler og i dette tilfellet sammenfalt det på ca 19,7.

Enig i prinsippet om at nyere normalt er mer signifikant enn eldre nivåer. Slikt sett forstår jeg synspunktet ditt vedrørende februarområdet, men det var også en periode med minimal omsetning, noe som vel normalt reduserer signifikansen?

Forøvrig synes jeg 14-15 blir for upresist til å kunne anvendes til noe i praksis. Hvor kjøper du? Hvor selger du? TA er for meg beslutningsstøtte til handler og da kreves et konkret tall slik at jeg kan forsøke å følge en plan som tilsidesetter følelsespåvirkning i størst mulig grad.

3 Likes

Nå fikk vi en skikkelig washout under 20, og kursen er rett tilbake over, så det tekniske bildet er styrket

Edit;

Når jeg ser nærmere, så er det ikke sånn at chartet skriker kjøp, men det er ekstremt relevant at kursen holder 20+, en fin higher low ift de lave kursene den var på før emien

4 Likes

Jepp! Horisontale streker i Nano funker fortsatt :grinning:

Jeg la meg litt over (17,45) på åpningen, men fikk på 17,29 :+1:

4 Likes

Minner om panikksalg på open i dag, fra en liten gruppe investorer.

Ca 13 millioner omsetning første timen, tok ned market cap 400 millioner kroner?

Edit:
Close over 20 på fredag ville være kjempebull

2 Likes

Er fortsatt ingen sterk tilhenger av TA. Men hvis man skulle ta de enkle “læresetningene” på alvor, så ville man fått et resultat som jeg antydet. Men alt dette understreker igjen erkjennelsen om at fundamentale forhold spiser TA til frokost.
Gratulerer med et kupp på morgenkvisten!

Status på chartet jeg tegnet opp for en god stund tilbake - fortsatt nedside her slik jeg ser det.

La til en strek her for å forklare target - 15kr

5 Likes

Problemet med fundamentale forhold – og spesielt i biotek – er at det ofte er representert med binære utfall. Mtp. at så mange skriver at «dette var forventet» er det da rart i mine øyne at man var inne i aksjen før den dropper -20%. Hvis det var forventet at rekrutteringen gikk saktere enn guidet (og man må jo anta at dette ikke er positivt) – hvorfor solgte ikke disse skribentene seg ut?

Den eneste forklaringen er at de har tro på at selskapet vil levere til slutt; og da operer man med et helt annet perspektiv enn de fleste som driver med TA (og prøver å time markedet).

Jeg så litt på Nanochartet for å prøve å se om man kunne ha forutsett en slik drop (følger ikke Nano like tett som før lengre, da jeg tror den er i en stor trekant som har mange måneder før den er avklart) – og ja, man kunne kanskje det mtp. at vi laget en dobbeltopp ifht. forrige high på daily (grønne piler) – men det er ikke noe jeg ville spådd i forkant, og bare noe jeg ser i ettertid.

SL ville heller ikke fungert i denne situasjonen hvor man får en så massiv gap ned… :cry:

The trend is your friend, og trenden er ned, på både daily og weekly.

  • Aksjen handler under 20, 50, 100 og 200 dagers glidende snitt.
  • MACD, RSI og Stochs har alle avgitt salgsignal på daily.

Nå utelukker jeg ikke en dead-cat bounce – 20% på noe som angivelig var «forventet» virker som en overreaksjon, og som det ble nevnt lenger oppe tror jeg det er psykologisk viktig for investorene at den closer weekly over 20 kr.

Dagens High / low er på ca. 14%, så denne rangen vil nok bli thightere først, før man får en avklaring på videre retning :slight_smile:

3 Likes

Hva sikter du til her? Hvilket resultat?

Jeg synes dette blir et litt meningsløst utsagn fordi det nærmest forutsetter et motsetningsforhold mellom å følge det fundamentale og TA.

Jeg er naturligvis enig med deg i at den fundamentale nyheten er forutsetningen for dagens store kursbevegelser nedover i NANO. Sånn sett ja så kan du gjerne si at det fundamentale spiser TA…

Men hvordan bruker du det? Alle skjønte jo at kursen skulle ned, men hva betyr det? Hvordan agerer man? Skal du selge eller kjøpe og på hvilke nivåer? Det er her TA for meg kommer inn og på en måte spiser det fundamentale til frokost :wink:

Det er litt artig å se at rangen mellom 17,30 og 19,60, som ble tegnet for måneder siden, har levert nesten klokkereint i dag.

2 Likes

Jeg tenker at det ikke er realistisk å forutse droppet ut fra TA i hvert fall, men man kan legge planen for hvis det skulle komme. Man bør også holde muligheten for droppet åpen. Nærmest til en hver tid.

2 Likes

Helt enig i dette.

Jeg antar at du ikke har aksjer i selskapet siden du skriver at:

Problemet med TA er:

  1. upopulært å komme med negative analyser (så da blir det mest positive analyser og ikke objektivt / balansert)
  2. mange som interesser seg for en aksje har fundamentalt tro på aksjen og leter etter positive TA signaler for å bekrefte det fundamentale synet.
4 Likes

Helt enig i poenget ditt, men da må man vel strengt tatt si at problemet ikke er TA, men folka som leser den :grinning:

1 Like

Jeg tenker på at vi i dag touchet 17-tallet.

Det trenger ikke være en motsetning, men dagen i dag viser at det fort kan bli en motsetning.

Min skepsis mot TA økte i perioden 2017-2019 da Nano aksjen stadig vekk falt gjennom mer eller mindre sikre støttepunkter som om det var luft. Samtidig ser jeg at støtten etter siste emi på 22,75 har fungert lenge. Jeg altså usikker, men er imponert hvis du mener at din oppsatte range mellom 17,30 og 19,60 ble presentert med en like entydig konklusjon også før dagen i dag.

1 Like

Jeg har en fast pott i Nano som har stått siden 2016, dette er en “no fomo” posisjon; dvs. en posisjon som jeg ikke mister nattesøvnen av om det går åt skogen, men som kan bli en pen bonus om alt går veien- utover dette eier jeg ingen aksjer i selskapet.

Jeg tror som sagt den ligger i en stor trekant / konsolidering som enda har lang tid igjen før den eventuelt bryter opp. Planen er å kjøpe dette bruddet og holde long til målstreken. Så lenge vi er inne i denne rangen er aksjen bare støyete å trade mellom signifikante nyheter (min mening).

3 Likes

Det man kunne brukt TA til her er helt åpenbart å se at aksjen reagerer ekstremt på oppdaterte fundamentale data rundt innrullering, og man kunne da tenkt tanken at det var high risk/high reward å sitte inne inntil data blir oppdatert.

Å spå om fundamental oppdatering blir positiv eller negativ ved hjelp av TA forutsetter egentlig at informasjon er lekket til markedet. Noe man får håpe ikke er tilfellet.

6 Likes

Tute ta! Sånn som de har streket opp et fire dagers HS i kurs (og RSI - tyder på homogen handel og få handlere, forumstille) med hjelp fra marketmaker algoen til DNB for indeksenes fall i morgen eller mandag ned fra topplinja. Det kan gi høyre skulder i et månedslangt HS spilt ut i en generell korreksjon i aksjemarkedet siste del av august.