Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk Analyse 2 - (NANOV) (TA)

Jo, men om jeg hadde valg et tilfeldig tidspunkt i den perioden jeg har fulgt med på aksjen ville jeg med stor sannsynlighet vært skikkelig i minus.

Siden du er en durkdreven TA’er betyr vel det at TA ikke funker på NANO-oppganger da? For det har unektelig vært en del av dem også.

3 Likes

De fleste som handler aksjer bruker TA bevisst eller ubevisst. Du åpner grafen og hjernen din begynner å lete og analysere: har kursen vært høyere eller lavere før, stiger den for tiden eller synker nedover, hva med på mellomlang sikt og om jeg ser hele historikken.

Den som nekter for verdien av TA trenger bare å se på dagens kurs og legge inn kjøp eller salg. Trenger heller ikke følge med på kursutviklingen noe særlig, bare se om noe har falt til en billig pris eller steget og blitt dyr.

10 Likes

Problemet med oppgangene til NANO foreløpig er at dem har vært innenfor en tradingrange siden februar 2020.
Man kan fint ha tradet dem hvis man har vært bevisst på at prisen foreløpig jukker opp og ned sideveis og tatt exit ved toppen av rangen.

Og det funker helt til man plutselig står igjen når det store rallyet kommer. Men klarer man å tyde i chartet at noe har endret seg i hvordan pris og volum oppfører seg over tid, kan man plukke opp små hint, som kan gjøre at du enten velger å ta posisjon denne gangen, eller ikke selger når den når toppen denne gangen. Da er det bare å ha en relevant stoploss som ikke bør bli tatt ut hvis scenario er bull, og motsatt.

1 Like

Det tekniske har dessverre, eller kanskje skal man si heldigvis, vært tett korrelert med det fundamentale.

Hver gang vi har snust og pushet på 30 kroner, har man fått noe i fleisen. De siste tre gangene har det vært emisjon etter sinnsyke Q4 2020 med tanke på rekruttering, deretter sterke Archer-tall som ble hugd ned av svak rapportering med påfølgende CEO-avgang og nå sist gang var vi der igjen etter litt håp og tro på «best ever seen», ny CEO og samarbeid på CD37. Igjen var det rekrutteringen som la ut noen snublebluss.

Jeg har selv påpekt det flere ganger, selv om jeg er stålbull caset; 30 er salgsnivåer hver gang, men kun fordi historien har vist i ettertid at det har funket. Er det uflaks eller flaks, det er øynene som ser.

Men som det heter seg; ingen historier er identiske og før eller siden blir vi hjulpet forbi det punktet at 30 NOK ikke var nok en salgsanledning, men faktisk et kjøp for en gangs skyld.

Vi nærmer oss kraftig, forhåpentligvis er vi ikke der om så altfor lang tid. Jeg, for min del, kommer ikke til å gå all out på 30 kroner neste gang heller. Nekter å selge så nært finishline bare for å pynte litt på sluttresultatet. Det kan være nettopp det som medfører at sluttresultatet bare ble sånn passe fremfor sinnsykt :sunglasses::grin:

10 Likes

Blir spennende måneder fremover mtp ferdigstillelse av Paradigme.
Solid vendepunkt i trenden siden toppen i 2016/2017 og etablering over MA200

12 Likes

Jeg forsøker å trade litt med inntil 30% av Nanobeholdningen min. Her er mine Nano-trades hittil i 2021:
Skjermbilde 2021-11-24 kl. 10.39.57
Jeg skal ikke konkludere om hva som funker. Det er det jeg forsøker å finne ut gjennom å føre logg over alle mine trades. Da vil jeg få et bedre bilde av hva som funker for meg i hvert fall.

Jeg tror TA funker for noen. Det er ingen magisk nøkkel, men for meg innebærer bruk av TA at jeg følger en plan, konkret gjennom å forhåndsbestemme kjøp- og salgstidspunkter. Det essensielle er at jeg da eliminerer “heat of the moment-avgjørelser”.

Bakenforliggende er at jeg trader i selskaper som jeg også har tro på på lang sikt. Nano har jeg god oversikt over fundamentalt etter å ha fulgt i snart seks år. I Biotek er det viktig som småsparer å være klar over emisjonsfaren og den lange tidshorisonten. Dette, sammen med den store volatiliteten, tilsier etter min mening at småspareres mulighet kan ligge i å utnytte svingningene. Jeg tror også at omtrent alle småsparere overvurderer egen evne til å tolke de medisinske resultatene i Biotek og undervurderer risiko. Trading gir mindre tid i markedet og dermed lavere risiko og dermed tror jeg TA er nyttig. :slight_smile:

16 Likes

Nødvendig kurs for brudd ut av fallende trendkanal bli stadig lavere, idag ligger den på 29.50. Skal ikke mye til nå

7 Likes

Håper iallefall ikke den skal i nedre del av kanalen, any time soon.

1 Like

Ja negativ pris hadde vært surt

Støtte på 0kr er forresten bunnsolid

4 Likes

Alltid hatt en forkjærlighet til fallende kniver, så begynte å ta tilbake litt her på MA150/200 :sweat_smile::

3 Likes

Snudde greit på MA100/150/200 i første omgang men så får vi se om makro gir oss fart og tyngde forbi disse nivåene eller ei. Fylte opp litt mer rett over 24 idag og regner med at vi får en ny rød dag imorgen med mulighet for påfyll ned mot 23 kanskje? Time will show!

1 Like

Time will tell

1 Like

Returnerte til riktig side av MA200 som går i positiv retning.
Ligger i et solid støttenivå med kun måneder igjen til ferdig rekruttert Paradigme.

Edit: Chart for 2021

2 Likes

Det er lit frustrerende å bli slettet for å komme med tekniske analyser her som slår til og annet riktig nytt fundamentalt relevant info om NANO på både fund. og småprattråden. Så jeg har tenkt på om jeg skal lage et eget lite nyhetsbrev for NANO med TA NANO, fundamentalt NANO om det er noe nytt (som nå etter RD-dagen hvor det fortsatt er forhold som ikke er nevnt på forumene som er høyst relevante), samt kanskje kort om OSEBX og oljeprisen om det også er ønskelig. Hva tror dere om det? Da slipper vi jo å ha det her på forumet.

Jeg ville ta en liten pris for nyhetsbrevet som kjøperen selv kan bestemme og vipse før mottak. Ligger kjøperen mer enn 1 standardavvik under kumulert gjennomsnittspris, så mottar han ikke noe. Dette blir jo en slags book-building og markedet bestemmer selv prisen - som så etter en introperiode blir listeprisen.
Kan si chartene (også på høyere og lavere oppløsning enn dag som vist nedenfor) ville gitt dere alpha.

Chartet nedenfor viser en 3mnd salgssignal Hode Skulder avgitt i går med kursmål 18,-. HSet vises også godt i RSI.
( I tillegg er det mer å si både fund. og teknisk.)

1 Like

Kan du forklare alle strekene? Fikk et lite epilipsi anfall her…

Fokuser på den nest nederste lilla stigende linjen.
Ha meg unnskyldt at jeg er litt neonnerd.
Nyhetsbrevet vil bli gitt en litt mer redaksjonell behandling og strammere språk uten trykkleifer, samt renskårede, friserte pedagogiske chart. Hva skal vi kalle nyhetsbrevet for, NanoNå?

Vi ligger nå og butter mot MA100 på ca. 23.80. Spennende om dette nivået nå klarer å ta imot. Det burde være bunnsolid støtte her men utelukker ikke en spike ned mot 23 og emikurs.

Det er et an mass av salgssignaler teknisk i høyre skulder av det 3mnd lange HS. Denne høyre skulder har selv muligheter for å tegne opp et HS. I denne skulderen ligger også flere cnadlestick salgssignaler på ulike tidsperioder hvor noen av de er avgitt. Dere så i går ettermiddag da kursen bikket under halslinjen - shorterene og marketmaker ble også forundret da ingen ville kjøpe. Så de stusset selv og ville nesten heller ikke selge nedover. Men dette er tempus modus…