Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Fra oven eller Rek?:innocent:

1 Like

Sikkert helt meningsløst all den tid ballongen er sprukket men den bunnet vel i dag nøyaktig på Fib .61 av siste 3 dagers low-high.
(Har ikke chart tilgjengelig her jeg sitter)

1 Like

Nydelig! I morgen er det rett opp igjen og videre, denne har vært lavt priset alt for lenge. Tror at vi kan se 150-200 ila inneværende år og 70 ila Juni. Bare synd at Luigi og Sandnes må ut først, synes begge gjorde en god jobb, det eneste er kanskje at luigi var litt for optimistisk men det var vel ikke hans feil?

Det stemmer. Jeg tok vekk SL. Får se om det var lurt i morgen men synes korreksjonen er litt for stor ifht. oppgangen og volumet som var. Gir den ut dagen i morgen på å komme over 50-dagers snitt og helst close over 53.

1 Like

tror vi får se en massiv oppgang i morgen, kan jo komme juicy nyheter over helgen, da ønsker ingen å stå utenfor, snart kommer også melding om første pasient dosert og da vet alle aksjen vil gå bananas

Hva er vitsen med en stopp loss når den fjernes når kursen nærmer seg?

har man en stoploss liggende for å komme seg ut i tilfelle negative nyheter man ikke rekker/har mulighet til å reagere på selv f.eks. For mange er det nok stor forskjell på når en aksje faller på ingenting/sentiment/profit taking osv. vs. falle på negativ nyhet.

1 Like

Siden vi er på den tekniske tråden så bør ikke årsaken til fall gjennom SL-nivå spille noen rolle.
Stop loss er akkurat hva den sier den er: Du har tatt en trade som ikke har gått slik som du forventet/håpet på, ta det lille tapet. ( Money management)

1 Like

7 posts were merged into an existing topic: Nordic Nanovector generell tråd 2018 (NANO)

Godt spørsmål. Jeg tolker de tekniske signalene kontinuerlig, men magefølelsen spiller også en rolle. Slik jeg tolker chartet kan vi korrigere helt ned mot 45 og fremdeles beholde higher low på dagschartet. Så sier magefølelsen meg at reaksjonen ned er overdreven ifht. hvor Nano er i løypa og de andre triggerne vi ikke har fått enda.

Om korreksjonen er over i morgen eller om vi fortsetter videre ned vil tiden vise, men fallet i går og i dag er altså overdrevent i mine øyne.

1 Like

Dette er vel hodeløs og ubegrunnet haussing som vi gjerne forbinder med andre forum…

3 Likes

Det er vel positivt at den ikke lukkede i dagens laveste? :thinking:

hvilken teknisk analyse er det du driver med? å si et ønske helt til det går i oppfyllelse kan du prøve på en annen plass

Ser veldig ut som vi er i ferd med å danne en thightening range her hvor 45 vil fungere som low, og 60 som high. Alt mellom er tradingrange og vi danner en Higher LOW / Lower High EQ pattern. Dette vil få brudd ene eller andre veien ila. neste 1-2 uker en gang (over 60 eller under 45).

Fikk en forespørsel om å oppdatere TA på Nano. Forrige analyse er uendret egentlig siden fredag. Jeg tror vi ila. uken vil danne en EQ pattern som vil få brudd ila. uken eller uken etter.

En EQ (Equilibrium) pattern er en meget potent formasjon som vil gi ganske store utslag ene eller andre veien. Teorien bak EQ pattern er enkel: det foregår en kamp mellom oksene og bjørnene og prisen presses inn i et smalere og smalere trading range (higher lows og lower highs). Dette skaper et underliggende “trykk”. Dette pågår til trykket på lettes på, altså at prisen MÅ reagere den ene eller andre veien. Det må kåres en vinner mellom oksene og bjørnene.

Når volumet tar seg opp i den ene eller andre retningen vil folk enten dekke short posisjoner (ved bull break) eller ta tapet (bear break). Hvilken vei det vil bryte tør jeg ikke spå enda, men nivåene en bør følge med på er 48-45 på nedsiden og 53-58 på oppsiden.

6 Likes

Takk for forklaring som selv glade amatører også kan forstå:slight_smile:

1 Like

Ingen årsak. Ingen poeng med TA om folk ikke forstår hva man prater om :slight_smile: For å eksemplifisere teorien over, her ser du Bitcoin 4 timers chart. Dannet en EQ over noen dager (se grønn boks med higher low, lower high) og så breakout til oppsiden.

Grunn til at jeg sier at det kan bli potent i Nano om vi danner en EQ er fordi mitt Nano chart er på en høyere timeframe (daily) enn dette BTC chartet. Jo høyere timeframe, jo mer bør man vektlegge mønstre man ser.

Det er helt sprøtt hvordan en oppgang på høyt volum på en dag blir utradert på denne måten. Dette er også en av hovedgrunnene til at HODL er en dårlig strategi. Men når det sagt vet vi jo alle at HODL er en god strategi på lang nok sikt dersom man treffer. Nano er et slikt case hvor, man i hindsight kommer til å se tilbake og angre på at man ikke lastet opp det man kunne på 50-tallet. Om to år er det en god del her som kommer til å rive seg i håret når de ser på kursutviklingen i Nano. Jeg hadde en liknende opplevelse når jeg så Algeta chartet for første gang. Men det smerter selvfølgelig å se på chartet i Nano nå. Er det noe lys i tunnelen?

Jeg vil si ja. Vi er ved et kritisk punkt ifht. om vi snur eller fortsetter nedtrenden. 45 er nivået vi MÅ holde for å i det hele tatt ha sjangs til å snu denne trenden. Snur vi her, må vi ta ut 60 kr for å etablere en higher high. Close over 45 i dag og i morgen er positivt, mens close over 53 ila. uken vil gi oss pusterom og avblåse verst tenkelig scenario.

Det er flere ting som tyder på at området nå er god støtte:

  • 45 var forrige low
  • Det er også nivået vi brøt opp og ut fra den fallende trendkanalen
  • Vi har fått fundamentale nyheter av positiv karakter siden breakout
  • Flere positive fundamentale nyheter er på vei

Mye tyder altså på at vi setter en higher low i dag. Men nano har overrasket før og ryker 45 ser det ganske mørkt ut, rent teknisk. Likevel sitter jeg i ro, og lærer noe nytt hver dag.

14 Likes

Takk for at du deler

1 Like

Mener du da at den ligger sånn an teknisk at det er et bta tidspunkt å få drahjelp fra det fundamentale? Angående RSI og alle de tingene?