Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Helt enig, aksjen er frikoplet fra TA i den fasen vi er inne i nå. TA var toneangivende før ASH, nå er den etter mitt syn i beste fall kvalifisert guess work…

@tony – jeg forstår ikke hva du mener? Det er ikke slik at TA fungerer «av og til» eller bare når det er fundamentale nyheter på gang?

Jeg vil påstå de fleste tror TA fungerer bedre i fravær av fundamentale nyheter.

Hvis du zoomer ut i chartet var det helt opplagt hvorfor vi snudde når vi gjorde.

Jeg forventet det, selv om fallet ble noe mer voldsomt enn jeg så for meg. Som jeg skrev i går; vi var på jakt etter en lower high, som vi fikk i går. Nå må vi danne en ny higher low. Denne må etableres over 49.50. En lower high, higher low gir alltid den samme formasjonen, et triangel, eller pennant. Disse formasjonene pleier å bryte når de har fullført 70-80% av sin formering (se rødt område).

12 Likes

Er jo litt pussig at aksjen er frikoplet fra TA når norskbulls traff omtrent på øret? :stuck_out_tongue:

Jeg hadde jo håpet at den ville ha styrke til å knuse candlestickpatternet som de meldte, men de vant denne gangen. Når noen melder at kursen er helt på en fallende trendlinje, så skal man være bittelitt på vakt.

2 Likes

Det jeg ville frem til et at slik “spillet” OM NANO er nå så mener jeg at TA ikke forteller den fulle “sannhet” slik den gjorde pre ASH.
Jeg er ellers enig i at TA fungerer når det er lite fundamentalt av nyheter. Jeg ser både Norske Bulls og Investech bommer og treffer like bra / dårlig… 50/50 opplegg uten at jeg kan dokumentere min påstand. Bare mine betraktninger dette, ikke ta det som kritikk på analysene dere poster, for de har også jeg stor glede av å følge.

1 Like

klassisk Blodstrupmoen… ute på faen :grin:

1 Like

Prøver bare å utfordre deg litt: Hva er den DEN HELE OG FULLE sannhet som TA fortalte før ASH som den ikke forteller nå?

Igjen: TA er en form for matematisk og visuell modellering av kjøp og salg gjort av alle aktører som er i markedet, store som små, som først og fremst forteller om hva som har foregått i fortiden, men som man håper å kunne bruke for å gi noen form for prediksjon av sannsynligheten for hva som kan skje i fremtiden.

Hvis du ser hvordan ihvertfall jeg og Nocturne skriver, så har vi nesten alltid noen caveats på ting som kan skje i fremtiden, f.eks “hvis motstanden på xxx brytes på volum, så sikter vi opp mot x”.
Den negative flipsiden av det er da at hvis den samme motstanden faktisk holder, så må man da ofte forvente en reaksjon nedover igjen.

2 Likes

Nå er TA en fortolkning av historiske handler gjort med tidsperspektiv en kan justere for å skape forskjellig type informasjon. Den påstår ikke den har rett, den gir en indikasjon om retning basert på historiske handler. Historiske handler som også inkluderer fundamentale svigninger, short-aktører, endringer i belånings-muligheter osv.
Vil påpeke at opp og nedgangen i november desember har vært akkumulert hele veien av state street bank. GSA, short aktøren, har vel tidligere også vært linket til de. Så utelukker ikke at de kan ha en finger med i spillet om kursutviklingen i forhold til akkumulering via deres algoritmer.

Har du ikke tillit til TA er det jo bare å dempe tråden, men i seg selv forteller den bare om sannsyneligheter gitt historiske data.

image
Ser ut som om vi har en OHS formasjon på 1 måneds basis?
Forøvrig minner det om fordøying av oppgangen som skjer nå. Vil minne om at i løpet av oppgangen økte synelig short mange titalls tusen aksjer.

1 Like

Ville ikke du kjøpt om det ble brudd her?

Blir spennende å se neste uke om 1 og 2 forblir seperate, eller prisen fortsetter ned og de kan defineres som en større, nr 3.

Område 1 kan i seg selv være et helt eget område ref. Wyckoff, selv om fase B er litt i det korteste laget.

Hvis pullback ikke går lenger ned, kan dette defineres som en LPS/BUEC. Foreløpig taler volum og candlestick i favør av en BUEC. Men kan fort endre seg hvis det plutselig dukker opp volum ved et eventuelt nytt push nedover neste uke.

Siden jeg er langsiktig ser jeg mer og mer på weekly og monthly for å gjøre opp en mening om kursen de neste ukene / månedene. Bruddet på denne blir retningsgivende. Det vil ikke skje denne uken (tror jeg), kanskje neste, men mest sannsynlig må vi inn i februar før vi får brudd.

5 Likes

Forenelig med forventning mot kvartalspresentasjon det. =}

image
Spesielt at shorten økte i perioden MACD gav et kjøpssignal.
RSI og kurs har noen positive undertoner gående, vet ikke hvor mye vi skal vektlegge det.

Norsk malingtørkeforum melder om ekstrem kjedsomhet

image

Vi fortsetter inn i trekanten og det nærmer seg brudd. Man ser volumet tørke ut, noe som er klassisk i forkant av et forestående brudd (vil være akkompagnert av en volume spike).

I utgangspunktet er jeg ikke veldig positiv til brudd til oppsiden. Det har med at vi handler under 20, 50, 100 og 200 dagers glidende snitt.

Zoomer vi litt inn, ser vi 20 dagers snitt har fungert som motstand daglig de siste handelsdagene.

Vi har også to stigende trendlinjer som har holdt som støtte. Nå er 20 dagers snitt (motstand) og stigende trendlinje (støtte) i ferd med å nærme hverandre såpass mye at det er nærliggende å tro at vi får en midlertidig avklaring på videre retning inneværende uke.

Bryter vi 20 dagers snitt til oppsiden og closer over, vil det være første tegn på positivt moment.

Stay tuned.

14 Likes

I det fundamentale er det heller ingen forutsigbare triggere, ei heller observasjoner fra den nylige topp 20 listen som i seg selv tilsier et brudd oppover.

Men ikke nedover heller, i og for seg.

Uavklart, rett og slett. Jeg er som alltid forsiktig optimist. :stuck_out_tongue:


Edit:
Som @holmes sier, vi er mer utpreget i bunnen av en formasjon enn en topp slik jeg ser det.

nedsiden er 45-48, oppsiden er 68-74. Akseptabelt.

Når vi ligger såpass nær bunnen på formasjonen mener jeg at man kan kjøpe (med stop loss ved brudd ned) evt. kan man vente og se om det blir brudd opp, det er derimot også risikabelt som vi så på den eiffeltårnslignende formasjonen i november. R/R å kjøpe her på dårlige dager og heller selge ved brudd ned trenger ikke være så dumt.

3 Likes

Det er jeg helt enig i. Vi ligger nær bunn av den stigende trendlinjen og det er også formert en potensiell descending wedge her på 4 timers chartet (også synlig på daily). R/R er ikke så dum nei :slight_smile:

3 Likes

Aksjen fortsetter å oppføre seg bra teknisk. Lavt volum dog.

image

@Savepig - oppdatert chart du ba om:

7 Likes

Så så det plutselig ikke så pent ut lenger

image

Acc/dis ser jo bra ut :wink:

Brudd ned av pennant. Spørsmålet er om 45 holder. Gjør den det kan vi se på en dobbel bunn og en ganske definert parallel trendkanal mellom 45 og ca. 70 (88 om vi ser på øvre del av kanalen).

Ryker 45 er vi i ukjent farvann og det vil ta tid å bygge opp moment igjen. Mest sannsynlig target et sted på lavt 40 / høyt 30 tall. Litt for mye usikkerhet på nedsiden til at jeg tør å spå noen eksakte nivåer her, vi har ikke testet nivåer under 45 siden april i fjor.

2 Likes