Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Pressede belåninger måles mot kjøpsinteresse om dagen, bare å tegne en finurlig wedge med vri så vil det passe sammen. ^^
image

HODOR!

2 Likes

Tja, det kan man jo si.

Min tolkning er fremdeles at dette ligner en nedtrend som er i ferd med å brytes, og tiden jobber fremdeles med oss.

Selvsagt gitt at 45 holder som Noctis ser, det finnes absolutt ingenting som sier at ikke kursen kan finne på å følge den lange nedtrenden enda mye lengere nedover sånn sett.

image

2 Likes

Fasit på posten en uke senere er brudd ned av trekanten (sjekk volumspike, ikke vært høyere volum siden capitulation i april i fjor).

Hva blir veien videre? Slik aksjen oppfører seg nå ser det ut som det “verste” er over, men veien opp ser ganske tung ut. Hvis vi etablerer oss under 45 er det støtte på IPO pris (ca. 38) (se bak i chartet, aksjen stanget en del ganger her før den brøt opp). På oppsiden må vi ta ut 48-49 i første omgang.

Etter en slik volume spike pleier man å gå sidelengs en stund, så regner ikke med en kjempestor bevegelse med det første.

Higher high på weekly er alt over 60 så dette kan ta en stund :face_with_symbols_over_mouth:

4 Likes

Hvis vi stenger uka under 45 ser jeg på det som ganske negativt basert på grafen din over.

1 Like

Ja, det er ikke positivt :slight_smile: - Men, så er dette weekly chart (1 candle = 5 dager med handel) så den kan godt stenge under i dag og close over i morgen, det er close på fredag som gjelder for dette chartet.

Edit: ville bare påpeke det @holmes - ikke alle som legger merke til sånn :wink:

3 Likes

Helt enig i det!

1 Like

NANO vil falle etterhvert til ca 41 , så får tiden vise

Enig mer TRVX her! Han klarte selge sitt synspunkt til meg veldig bra! og etter god drøfting og argumentering, for og i mot, er jeg enig med han.

8 Likes

Jeg solgte dagens dobling umiddelbart etter den analysen.
Var det dumt?

IPO var på 32 kr… (Men den steg til 38 kr i dagene etter den)
https://newsweb.oslobors.no/message/373863

image

Ah, takk for oppklaring. Hadde oppdatert chartet og skulle til å poste nytt chart her men så klikka Investing. Irriterende. Basically så tror jeg vi nærmer oss en slags bunn. Min plan er å kjøpe på første higher low. Vi får da muligens en ny pennant inn mot mars / april. Skal poste chart litt senere.

Generelt syntes jeg det er vanskelig å si noe fornuftig om hvor bunnen er nå. Jeg følger ikke med så mye heller da jeg ikke er investert eller har tenkt å være investert de neste månedene. Aksjen er i negativ trend i en upopulær sektor, og jeg tenker det fort kan fortsette en stund.

1: Positiv trend ble brutt noen dager før emisjonen.

2: Ved kraftigere fall tidligere har aksjen ofte falt omtrent 33% eller ca 50% før den begynner å hente seg inn igjen (dvs enten har en tredjedel eller halvparten av verdiene forsvunnet).

Noen eksempler:

Ash 2018: Fall fra 87 til 50 (ca 43% fall).
Cosca avgangen: Fra 73 til 38 ca 48% fall).
Lugano 2017: Fra 107 til 68 (ca 36% fall).
Ash 2016: Fra 126 til 88 (ca 30% fall).

Du kan også se tilsvarende fall i prosent tilbake i 2015 ved ett par anledninger. Når markedet mister tiltroen til selskap som dette så ser det ut som om markedet er fullt villig til å kutte selskapsverdien med ca 1/3 eller ca 50%.

Kursen er nå i fall fra ca 60. Det gir kursmål på ca 40 eller ca 30, avhengig av om man tror ca 1/3 eller halvparten av verdien i selskapet skal bort.

3: Nano har hatt en tendens til å respektere tidligere bunner og topper i en viss grad. Det er vel også naturlig for ett selskap som ikke har noen inntekter og det er svært vanskelig å kjøre en objektiv analyse med ett fasitsvar på hva selskapet er verdt. Noen mennesker er kompetente til å gjøre dette, men jeg er ikke en av dem - og jeg tror svært få av aksjonærene er kompetente til det.

Det er derfor verdt å legge merke til følgende tenker jeg:

En midlertidig konklusjon vil da være:

Mest sannsynlig så snur aksjen nå i området rundt 38 - 42, og hvor ca 38 hadde dannet en fin dobbel bunn. Jeg tror støtten rundt 38 er sterk i utgangspunktet. Skulle ett fall til ca 38 ikke utløse en rekyl oppover, så tilsier det i mine øyne videre nedtur og jeg syntes da at ca 28-32 er det naturlige støtteområdet.

For min del er det mest interessante med NANO å identifisere tradingrange framover.

Jeg avventer derfor at kursen skal snu, få rekyl oppover, for deretter å falle igjen (på lavere volum). Det vil for min del indikere tradingrange. Aksjen har tidligere hatt ganske stor tradingrange, så jeg tenker jeg bare venter utenfor til tradingrange er ferdig etablert. Unntaket vil være ett fall til 28, da kjøper jeg nok uansett.

Nyheter kan alltid komme som lyn fra klar himmel, men jeg forventer i utgangspunktet ikke noen fundamentale nyheter i nær fremtid som skal endre den negative trenden for godt.

20 Likes

Ikke i tvil om at det objektivt fra TA-synspunkt er hold i hva du skriver @anon80503862, men alvorlig talt.
Tror jeg trenger mer kaffe for å kunne lese.
“Markedet har mistet tilliten til selskapet?” Vi har ett par short som har kommet til via fond som investerer i kvanter. Samtidig som antall Ola Nordmann kontoer har økt med 10% i antall kontoer investert på Nordnet. Er det egentlig markedet som har mistet tilliten til NANO, eller er det veddemål mot globale hendelser utført av selskaper med 0 selskapsinnsikt som er årsak til nedgang? Kan påpeke i området 20-22 finner du et støtteområde også.
Aksjen var i nedtrend og upopulær når den gikk i 12kr i 2016 også. Det er 3 år med forskning siden. Ryktes der er god støtte i 12 også. Ryker den må en være obs, det er ikke støtter under.
Må påpekes at aksjen vil være i nedtrend og upopulær om den går dit, så selv om ingen negative nyheter inntreffer er det altså frarådet å kjøpe på det området også i utgangspunktet rent teknisk…?

Teknisk er fortolkning av historiske data og gjøre tanker om fremtidig kursbilde av det fremover. Altså vil rundt 12 kr i kurs sannsynelig inntreffe rundt når Betalutin er på markedet. For slik har kursen historisk oppført seg, teknisk tyder altså den veien.
Unnskyld meg men alvorlig talt.

Det er overhodet ikke komplisert å lage enkle analyser. Hvor stort er markedspotensial, hva er sannsynelig markedspotensial, hva er pris, hva er sannsynelig netto overskudd per behandling, hva er bransjestandard på markedsverdi gitt disse tallene, er det andre momenter i pipeline enn første behandling ut en bør ta hensyn til?
Antall forbehold som gjøres, og antall elementer de går i dybden på er vanskeligere å forholde seg til. Slik som aluminium og oljepris sine påvirkning for suksessen til selskap i biotek-bransjen er momenter det er vanskelig å få med. Men fundamentalt er underprisinga ekstrem om dagen, i større grad enn når selskapet var priset under cash-beholdning.

Teknisk vil jeg påpeke vi har oversolgt RSI, volum og acc/dis viser nå fall på stort volum(det var emisjon og healthcap har ikke fått aksjene sine registrert på seg enda).
image
Vi har brukt svært lite tid på dette RSI nivået totalt historisk forresten. Ikke for at den indikatoren alene burde vektlegges for kjøp/salg.

45 ble et naturlig gravitasjons-punkt, det ble en del action rundt det og brudd kom. Fundamentalt ble selskapet styrket med 3 kvartalers drift inn økonomisk og mindre usikkerhet i forhold til økonomi. Teknisk viser det ned fordi ned, og flukt på høyt volum:
image
Det som har vært utviklinga er emisjon, styrking av selskapets økonomi, innsidekjøp, og en short som har lagt press. Nedtrend og upopulær så burde helt klart holde seg unna sa du? Bare jeg som føler det er noe riv ruskende galt i tankegang her?

1 Like

Selskapet er aldri verdt mer enn hva vi vil betale for det, og når jeg ser den tekniske utviklingen siste ukene så må jeg si meg helt enig med Jcp om at 38 er veldig sansynlig. Blir det noen rufsete uker i index så ser jeg absolutt ikke 30 som en umulighet eller. Så det Jcp sier gir totalt mening

Jeg har ingen mening om hvorvidt det er lurt å kjøpe aksjen på dette nivået basert på fundamentale forhold. Investerer man i dag for å beholde aksjene til resultater leses av neste år så har jeg ingen mening om det er lurt eller ikke. Det er avhengig av alt for mange faktorer som jeg ikke er kompetent på, og tidshorisonten er for lang til at jeg har interesse av å vurdere det.

Investerer man i ett firma basert på langsiktige fundamentale forhold så bør en teknisk analyse basert på utviklingen av kursen fra dag til dag være av minimal interesse.

Når jeg sier at markedet mister tillit til selskapet, så er det i mine øyne en faktabasert konklusjon basert på kursutviklingen. Kursen har falt mer enn 50% siden toppen for 2 måneder siden, noe som jeg vil påstå viser at markedet har konkludert med at de ikke har tillit til at selskapet vil lykkes på kort sikt.

Hvorfor spekulerer jeg ikke i. Om markedet totalt sett består av idiotiske aktører eller smarte spekulanter mener jeg heller ikke noe om. Jeg ser ett drastisk kursfall, og basert på historiske kursnivåer så er det litt mer rom på nedsiden før jeg forventer en rekyl.

At jeg personlig velger å holde meg utenfor er ikke noe råd om at andre bør gjøre det samme. Jeg har bare for kort tidshorisont til å sitte 15-18 måneder stille i båten basert på fundamentale forhold. Og i det tekniske bildet så ser jeg generelt en negativ trend, og usikkerhet angående hvilket nivå kursen vil ligge på framover. Det frister ikke meg når jeg tross alt har kort tidshorisont. Men hva vet jeg? Svært lite. Alle får være ansvarlige for egne valg.

Angående tekniske indikatorer så er volum og trend det jeg ser mest på. Jeg har ikke ekstremt god erfaring med andre indikatorer eller formasjoner, så ser ikke så mye på det.

5 Likes

Litt bollinger bonds:
Hele perioden siden NANO ble børsnotert, for å vise det at kurser under nedre bollinger er sjelden:
image
Den tøffeste dagen i NANO sin historie før nå var når LC måtte gå for ett år siden:


Dette er hvor vi er nå etter en fundamental styrking har skjedd av selskapet økonomisk:

Sluttkurs har aldri vært så lavt under nedre bollinger, emisjonen er såklart delvis årsak. Men prisingen om dagen er ekstrem.

2 Likes

Jeg er 100% enig med din TA @anon80503862, men dette har ikke noe med at markedet ikke har tillit til Nano å gjøre. Lykkes på kort sikt? Lykkes med hva? Fallet skyldes i stor grad (mine påstander):

  • Ruglete makro
  • Forventet ørkenvandring i 2019
  • Emisjon

Først fikk vi veldig stygg børs mot slutten av året i fjor. Så presterer CEO å si at 2019 blir et kjedelig år for aksjonærer da det ikke er forventet store nyheter. Som et plaster på såret eller en prikk over en i, så presterer de å kjøre en emi på 45 kr.

Jeg har 100% tro på at de vil lykkes med Betalutin og er derfor langsiktig innvestert, men hadde jeg ikke hatt noen formening om det fundamentale i Nano, hadde jeg kastet kortene for lengst for som nevnt, jeg er 100% enig i at det teknisk ikke innbyr til kjøp, annet enn at vi teknisk nærmer oss støttenivå + oversolgt.

2 Likes

Synes overhodet ikke det er noen følelse av at markedet ikke har tillit til NANO, gitt at de kjørte en emisjon som må kalles vellykket, i et ruglete børsklima.

Men at det kommer en skikkelig washout nå tyder alt det tekniske på.

4 Likes

Kursoppgang :slight_smile:

Jeg kunne vært tydeligere på det. Jeg mener at kursoppgang mest sannsynlig vil komme ved partneravtale, oppkjøp, godkjennelse, framleggelse av forskningsresultater, og at markedet ikke har tro på at dette skjer på kort sikt.

Det kan selvfølgelig godt skje at markedet tar helt feil.