Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Det var et gyllent kryss(50 over 200 dagers) som ble formet da, og som vi likevel fikk kjempefall etter. Teknkiske indikasjoner er bare det. Men det er motpunkt til fall som ellers prates om her.
Sist 20 dagers krysset 50 dagers på tur oppover var i starten av november, mye oppgang før og etter den gang da. Brudd ned kom helt på tampen av desember, men på et tidspunkt hvor kursen gikk opp tiltross for det negative signalet i et par uker først, før det gikk videre ned.

Hadde vært mer imponerende om du hadde skrevet det 27.november

1 Like

Nesten, ble 29.november :slight_smile:

9 Likes

Meget god trackrecord på @fish1430 når det kommer til nano :clap:

1 Like

Å come on. Det var ikke det tekniske som skapte fallet :wink:

Første fallet fra 87 vil jeg si var teknisk.
Fallet videre ned ble vel forsterket av emisjon på 45.

Eller tenker du på noe annet?

Første fallet fra 87 var jo at Betalutin plutselig hadde dårligere effekt enn meldt 1 måned tidligere, sånt blir det dårlig stemning av…

1 Like

Vi sto vel i 51 når emisjonsnyheten kom.
@diffish det er en spesiell tolkning. +2 CR, og mDoR er ikke endelig.

Nei nei, men det jeg vil fram til er at det var ikke en “topp” i det tekniske som trigget salgssignal. Det var klassisk hype i forbindelse med biotek-data, som endte i sell on news, litt i frykt for at tingenes tilstand ikke var helt i orden likevel, samt salg i forkant av nyhetstørke og usikkerhet i makro.

Men å si sånt på en tråd som dette er jo litt som å banne i kirka, så jeg skal ikke krangle for mye på det, og heller klappe for fish som traff toppen rimelig bra :clap:

3 Likes

Er enig med deg @fish1430 om at man skal zoome ut litt. Men det kommer litt an på strategi. Selv ser jeg på lavere timeframes for å kjøpe billigst mulig, og i og med at jeg ikke har planer om å selge noe før om lang tid, teller hver krone på snittet. Weekly ville ikke gitt meg inngangen jeg fikk i dag under 43, det var det 15 min og timeschartet som gjorde.

Jeg har planer om å holde av krutt i tilfelle den går lavere men den har egentlig testet et nivå i dag jeg anså som en slags ny bunn, så jeg tror / tviler vi skal ned og under 40. Det må i tilfelle være pga. makro som du er inne på. Har mer krutt om vi dupper under, men krysser fingrene for at vi slipper det.

3 Likes

Fikk ikke med meg svaret ditt, men @diffish svarte greit det jeg hadde i tankene.

Det er jo ikke det noen sier. Markedet og aktørene i det skapte fallet, ta er bare teknikker for å modellere summen av oppførselen til alle i markedet.

1 Like

Jeg er tvilende til at noen skal få komme i ettertid og si “se hva jeg sa” når de baserte spådommen på tekniske kriterier mens hendelsen var purely fundamental. Det blir liksom så flaks.

1 Like

Du ser alt for sort/hvitt på det. Jeg tror også at ellevilt sterke resultater på ash hadde repriset aksjen videre oppover. Men når det ikke skjedde, så ga ta sterke indikasjoner på hva veien videre ville bli.

2 Likes

Det er primært konsolideringen jeg ser på for å avgjøre potensialet i oppgangen. Tar vi konsolideringen fra april 2018 og ser på oppgangen mot 90kr, så var det ekstremt lite sansynlig med brudd over 100kr. Jeg meldte på 50kr at vi hadde fått inn kraft for å ta oss oppover, men meldte på nytt da vi var rundt 90kr, at kjøperne viste svakhet. Du må gjerne tro det er tilfeldig, og ja, vi kunne ha gått forbi 100kr. Men sannsynligheten for det var kanskje 20% sett i mine øyne. Det er dette teknisk analyse handler om. Man vinner ikke hver hånd, men du ønsker å sette deg i situasjoner hvor du vinner 80% av gangene, og det gjør man ikke ved å gå long når kursen står i 90kr og viser svakhet:-)

11 Likes

Interessant om linjen vi brøt ned fra nå fungerer som motstand. Kan se slik ut på Daily.

Har fungert som en motstand siden begynnelsen av rangen. Hvis man tar utgangspunkt i toppen helt i begynnelsen, så har prisen aldri holdt seg over dette nivået mer en 1 dag før den har falt tilbake igjen, bortsett fra den siste oppgangen.
Den ene gangen den gikk over var det ikke nevneverdig endring i volum bak oppgangen, noe som kan indikere at det ikke er noe interesse fra større aktører på dette tidspunkt. Det igjen kan føre til midlertidig oppgang og tilbakefall. Som vi nå har vært vitne til.

I mine øyne så mangler den fremdeles en skikkelig test mot det laveste punkt tidligere i denne lokale rangen.

2 Likes

Klassisk retest? Fikk også tettet gapet som hadde oppstått

2 Likes

Ja, tolker det også slik. Volumet er fraværende så man skal ikke forvente den store oppgangen helt enda. Tenker bare akkumulere på disse lave nivåene fremover og helst under emipris. Hadde vært fint å fått mesteparten ned mot 37-38… :roll_eyes:

Det er vel i stor grad en forventet reaksjon, for å teste bruddet. Samme man som oftest ser ved hs/ohs mf. Jeg benyttet anledningen for å lukke resterende av posisjonen da jeg ikke fikk solgt ved bruddet ned. Var en relativt hissig gap der.

Jeg er i ferd med å snu fra svak kjøp rundt 40 til sterk «holde seg vekke» I de fleste chartene er ikke nedside potensialet så lett å «se» her inne. Jeg tok en dypere teknisk vurdering og registrerer at det er et godt stykke ned til ATL. En litt dårlig nyhet/forsinkelse osv kan være svært skadelig slik biotech miljøet er om dagen.

Jeg ønsker ikke å få noen til å selge med dette, bare så det er sagt. Men risikoen for ytterligere fall er ikke så liten som jeg først tenkte.

2 Likes