Endelig skjer det noe…
Jeg skjønner lite av teknisk analyse. Kan du forklare hva du mener skjer ?
Mener du at vi får et brudd ned her ?
Det er et potensielt brudd ut av formasjonen, men det er en del ting som taler mot det.
1). Det er for tidlig i formasjonen.
2). Det er ikke megastort volum.
3). Man kan justere trendkanalen og få en mer flatere kanal, og dermed annulere potensialet for formasjonen (altså potensialet til nedsiden).
Hvis det er et reelt brudd skal vi ned og teste den gule stiplede linjen og kanskje Year Low på 39ish.
Her må man bare avvente til man har litt mer data. Her er weekly chart:
Takk for utfyllende svar. Jeg fylte på med 500 til på 43.80. Syntes det var billig jeg.
Oppdatert chart etter dagens handel. Er ikke så særlig mye nytt å melde. Potensialet for brudd på wedgen er 37ish, men jeg savner follow-through. Ut fra volumbarene ser det ut som det er 0 interesse. Hvis en større aktør vil ut nå så kan vedkommende få kursen ned ganske mye. Tilsvarende om noen bestemmer seg for å akkumulere på disse nivåene.
Hvis dagens low holder så ligger vi faktisk inne med en higher low. så det er ikke helt mørkt.
Setupen som så ut som den kunne gi et positivt bilde feilet stygt. Nå skal det vel pumpes ut en million nye shortaksjer i løpet av de nærmeste ukene.
Edit:
Chartet mitt indikerer faktisk kollaps og nedgang til 25. Er nok veldig mange som blir tvunget til å kaste kortene om kursen reagerer grovt nedover nå…
Spørsmålet nå, er vel hvor lenge en klarer å sitte med cash her. Tenker å fylle på med 1000 aksjer til, men 25 kr er vel å tro på Julenissen , eller ?!
Gudene vet, men er nok mange som lemper inn hvis den går under 40 tallet
Hvis du måler wedgen så er potensialet ned til 37, den kan overshoote, kanskje ned mot 35? Men ser ikke helt hva som skal trigge fall ned mot 25. Det er for mye fundamentalt som taler i mot det. Samtidig så er det liten kjøpsvilje og det er ingenting som tilsier et snarlig løft, verken teknisk eller fundamentalt, så her må man bare ha is i magen. Jeg kjøper nok litt under 40, bare for å være med og støtte aksjen.
RSI vil bli såpass lav om den dropper til 38-40 at det vil være et typisk kjøpspunkt hvis en ser litt bakover i chartet.
Si 28.- så er det nok ikke helt usannsynlig
#denfølelsennårduvillesolgthelebeholdningentilettbudpå52.-
Jeg må jo si jeg er svært skeptisk til slike formasjoner, har mer tro på @Savepig sin. Samtidig, dette er vel formasjoner jeg aldri hadde puttet penger i…
Jeg har ikke noe i mot formasjonen, men man må se på logaritmisk skala når det er så lange tidserier og da er den allerede brutt for en stund siden
Edit: ellers er det denne jeg synes er mest interessant å følge med på nå, sammenfaller muligens med hva savepig ser på, men han har også glemt å skru over til log skala?
Irriterende at dette ikke er default i Tradingview. Jeg trodde jeg hadde det på hele tiden. Takk for det @holmes!
Jeg prøvde å se på hvorfor ikke log var skrudd på og jeg ser den er på, så chartet var riktig
Men du tegner streken litt annerledes enn meg, og derfor har jeg brudd nå. Jeg har tegnet inn begge strekene og som du ser fikk vi som du sier brudd på den første for en stund siden, mens vi har brudd på den andre nå. Det forteller meg at disse skrå-strekene ikke betyr allverdens, det er viktigere å se på hvilken trading-range vi er, som @Savepig også er inne på.
Slik jeg ser det må vi holde 40-41 for å ikke falle inn i en ny tradingrange, og denne tror jeg blir mellom 37 og 28 (grønn boks). Historisk har vi litt signifikans i 37; IPO pris var vel 38 og den bouncet på 37 i april i fjor når Costa gikk av og vi hadde capitulation. Så mitt håp er at vi bouncer på toppen av den grønne boksen hvis vi kommer dit.
Mest av alt minner prishistorikk etter gap ned fra 50 kr som en Cypher pattern, men jeg kjenner ikke til kriteriene for disse, ei heller hvordan man tegner dem opp. Men ser fint ut da. Her er et eksempel på et slikt mønster:
IPO-pris var 32
Log scale var en kjepphest for vår salige Hugoil, jeg har aldri klart å bli komfortabel med den i NANO fordi jeg følte den alltid på en eller annen måte gjorde det tekniske bildet i aksjen mye mer bull enn det jeg oppfattet det som etter at jeg hadde godtatt at den lange nedtrenden fra ath var etablert.
Så for min del har jeg ikke glemt den, jeg bruker den bare ikke.
Jeg har aldri skjønt hvorfor man velger å ikke bruke logaritmisk chart. For meg er det klinkende naturlig at man skal se på prosentmessig endring og ikke i kroner og øre. Det er ganske stor forskjell på oppgang fra 41 til 44 kr enn 125 til 128, og det bør jo en presentasjon av en teknisk analyse belyse.
Men, by all means, du er mer dreven i teknisk analyse enn meg, så jeg skal ikke si at du gjør feil. For meg blir det bare intuitivt litt rart, spesielt når man ser på lengre perioder med store svingninger.
Det er en veldig logisk tankerekke du legger frem, og jeg er bare en uskolert tosk i dette faget.
Poenget jeg legger frem her er veldig relatert akkurat til denne aksjen, og det faktum at når man satte den på log har det til stadighet vært enkelt å tegne inn fryktelig bull oppsett, og nedgangen har ikke sett så ille ut fordi den fremstår flatere, mens lineært fremstår kurskollapsen i all sin gru.