Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Var det der en GOT-spoiler fra siste sesongen?? You #%^&** :sweat_smile:

2 Likes

Nei, det er fra sesong 6… eller 7. Når Arya er i Bravos :slight_smile:

3 Likes

Bare for å gjøre en kjapp teknisk analyse av nano, så må det noe fundamentalt til for å endre kursbildet. Per nå så er både måneds, ukes og dags chartet i negativ trend, med andre ord helt håpløse forhold å jobbe i for en som ser teknisk på kursen. Skal vi endre dette så må vi få et løft over 46kr, da er dags trenden bull. Skal vi få et ukes skifte, så må vi over 60kr. Dette kan ta tid i og med at det ser ut til at vi har dannet et bear flag i lavere time frames.

PS: jeg ser mange tegner trendlinja fra 12kr området og opp. Tegn heller trendlinja gjennom det området med flest holdepunkter. Den enkleste måten å kontrollere om du er inne på noe, er ved å kopiere linja du har tegnet, for så å se om du finner en ny linje over/under den første linja med to eller flere punkter. Veldig basic det her, så ikke meningen å prate som om ingen forstår hva en trendlinje er :stuck_out_tongue_winking_eye:

Litt av mine tanker nå og hvorfor jeg har skrevet som jeg har gjort tidligere. For øyeblikket så sier ikke chartet meg stort, annet enn at vi har et mindre bear flag i spill. Bryter vi opp av den enorme trenden på sikt, så vil det tekniske forandres mye. Passerer vi 90kr i tillegg, så er alle timeframes i bull modus, og et momentum kan starte, men først så kan det se ut til at kursen skal et lite stykke ned.

22 Likes

Veldig fin analyse. Er veldig enig med deg. Det eneste jeg ønsker å tilføye er at mitt bearflag target er vesentlig lavere enn ditt. Jeg vet ikke hvorfor, men når jeg ekstrapolerer stangen ned fra bruddet så får jeg kurser som virker hinsides. Dette både på log og linært (på log får jeg negative verdier da %-vis endring blir så enorm). Hva får du som target for bearflagget?

Jeg tror derfor ikke helt på dette flagget ihht. teorien om flag. Altså, det er et flag, men det blir urealistisk å tro vi vil oppnå target på flagget for det innebærer at det må komme noen enorme negative fundamentale nyheter (i.e. pasienter som dør, eller medisinen har vesentlig dårligere effekt enn det som er dokumentert så langt, eller en større utsettelse?)

Mest sannsynlig tror jeg derfor at vi enten bryter under 40 og får en accumulation fase mellom 40 og 20 kr en stund, ELLER at 40 holder og at det blir en higher low ifht. Year Low (37) for ca. 1 år siden. Jeg tror ikke det var tilfeldig at vi fikk wick ned til 37 når vi kapitulerte med Costa’s avgang. Denne rangen (like under 40) tror jeg er market structure og om vi bryter den så kan vi se for oss 3-6 måneder med sidelengs akkumulering (makro ikke tatt i betraktning).

For referanse er det verdt å se på BTC chartet. Det er utrolig mange paralleller mellom BTCs parabolic run i 2017 og Nanos parabolic run i 2016. BTC brøt market structure (ca. 6k) i fjor, og har vært i dvale i rundt 6 måneder før den nå har mer enn doblet seg. Om Nano skulle bryte market structure kan vi potensielt falle 50% til og ligge mellom 20 og 40 kr i 5-6 måneder før vi får et nytt bullrun.

Det sammenfaller jo bra med tidslinjen til Nano ihht. avlesing av Paradigme data i H1 2020.

7 Likes

Jeg føler konsolideringen i det lille flagget har vært for liten til at vi kan trekke stangen fra 90kr (samt at det har vært en emisjon i området), så derfor jeg valgte en mer konservativ stang fra 60kr som gir et target på rundt 30kr. Men veldig enig med deg med en konsolidering mellom 20-40kr. Dette vil holde den lengre trendkanalen intakt, og det er denne som har fått mest respekt ved tidligere møter. Men absolutt verdt å nevne costa kursene mellom 38-40kr, her er det mye støtte som skal brytes før vi snakker 20-30 nivå. Venter uansett på en konsolidering ala de jeg tegnet inne i formasjonen før jeg gjør noe som helst :slight_smile:

1 Like

Tja, de er hinsides helt til man innser at et NANO som har falt 50% fra dagens kurs fremdeles er verd over 1,1 milliarder…

Jeg heller mot å tro at de holder, og sitter på aksjene mine, men om den støtten først ryker så ja. Under den er det jo egentlig ingen støtte å se før 25-28.

1 Like

Ser g vi 2x.xx tallet igjen - handler jeg aksjer med finans fra bank Norwegian :joy:
Og det står jeg for - under forutsetningen at fallet ikke kan knyttes til uventede negative nyheter👀

2 Likes

Ser ut som vi er i en accumulation phase, og hvis man kalkulerer hvor lang tid det tok fra Nano dumpet ned til 12 kr, til den gikk parabolic, var det ca. 315 handelsdager. Hvis vi regner candle som brøt opptrenden for en slik capitulation (se rød strek), og regner ca. samme antall dager fremover, så havner vi i ca. starten av desember før vi får en ny opptrend.

Ta det med en pose salt, jeg er dårlig på langsiktige spådommer, men interessant å dele med dere.

5 Likes

Morsom øvelse å se langt.
Kursmål 60,00 innen oktober. Kjøp NÅ! Uværslinje på 38,50 (les: tøm og røm)

Tar ikke det bettet nå, (Dess mer jeg ser på denne, kanskje dette ikke er så dårlig veddemål. Jeg liker virkelig den gule akkumulasjons kanalen. Masse volumstøtte, Brukbar risk/reward om den reagerer like raskt opp som tidligere. Finfin volatilitet, må ha vært litt av en reise (forferdelig sådan) for de som har bundet seg til masta

5 Likes

Kort sikt trend:

Kort sikt motstand/støtte:

Vurder kjøp av ny test av ca 40 som holder. Vurder salg på rundt 44 (midten av trendkanal). Brudd over 50 er bull. Under 38? Vurder å redusere kraftig/rømme skuta… det kan være stop loss raid, det kan også være fullstendig fravær av kjøpere i aksjen så hvis noen større vil ut kan det bli svært stygt svært fort.

Lang sikt ukeschart:

Ser jeg på volum på ukeschart så kan det se ut som om det er støtte på omtrent 37 pga IPO. Normalt ville jeg ikke vektlagt det siden det har gått så lang tid, men det fungerte jo under “costa gate” så hvem vet?

Jeg har tidligere tenkt at 28 er ett fornuftig nivå hvis det bryter ned, men det kan se ut som 34-37 er støtte, og deretter må man helt ned mot 21-22. Oppover er det vel naturlig at 60 fungerer som første motstand.

Ett interessant mønster på ukeschart får meg til å tro at det kanskje går videre sidelengs en stund:

Kanskje man skal fokusere knallhardt på hva man tror neste store fundamentale hendelse er, og om man tror den vil være positiv eller negativ, og så posisjonere seg i forkant av den? Eventuelt så ser jeg at kursen når den først beveger seg, gjerne beveger seg i flere uker. Kanskje man ikke trenger å ta posisjon i forkant men heller gå rolig ombord i toget når det begynner å sette fart, og så bli med på reisen i ca 1 måneds tid?

8 Likes

100% enig i disse vurderingene. Prøvde å se litt mer på langsiktig trend. Her er noen tanker.
Er ikke helt enig med meg selv om vi er ferdig med decline og at vi er i accumulation men jeg heller mot det. I tilfelle gir det target mot august for å komme seg inn.

https://www.tradingview.com/x/ulstMpyk/

Kan jo være greit å kikke på chartet til Endocyte 12 måneder før oppkjøpet til Novartis. Er vel rimelig vanskelig å lese av en sånn utvikling med TA, eller?

https://www.advfn.com/stock-market/NASDAQ/ECYT/chart

Ellers minner vel forløpet litt om Nano, overdreven optimisme og kursstigning erstattet av en årelang fallende trend og ørkenvandring. Nedetrenden varte ca 3,5 år, som jo er i same gaten som Nano sin forøvrig.

2 Likes

Jeg tipper oppturen kom på fundamentale nyheter?

1 Like

Jeg ser ikke helt den “capitulation?” du har tegnet inn. En emisjon med rabatt gir en annen type effekt på markedspsykologien enn kapitulasjon mener jeg.

Nei, enig. Det var bare et forsøk på å danne et bilde av en ny syklus. Vi mangler også distribution etter forrige topp, vi gikk rett i en decline / capitulation. Emisjonen klusser litt til bildet som du sier. Så det er nok ikke en capitulation slik vi fikk i april i fjor.

Jeg heller mot at vi er i en accumulation, og at toppen desember i fjor var en fake out. En kraftig korreksjon i en nedtrend :slight_smile:

1 Like

Sånn jeg også tegner den, man kan mer eller mindre se bort i fra den ift den langsiktige trenden.

200 dagers og 50 dagers må få tid til å vandre horisontalt frem mot høsten, jeg håper bare vi slipper noen enorm kapitulering under 38-40 NOK.

1 Like

Er akkurat på vippen til å bryte opp av skyen nå, blir i så fall første gang i år.

2 Likes

Interessant. Brøt også gjennom 50-dagers glidende snitt på daily :slight_smile:

3 Likes

Det er vel ikke noe spesielt interessant, gjorde det samme i mars. Så lenge 20 dager ligger under 50 dagers er det noe å vektlegge?

Litt mer bull analyser nå Noctieboy og du kan gyve på mitt glidende snitt. Tusen dager.

1 Like