Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Takk for svar - veldig interessant!

Lurer litt på hva du tenker om å tegne det slik? Blir fase 4 for stor? Jeg tenker at det kan rettferdiggjøres pga. en parabolic fase 2 og en forholdsvis stor fase 3.

2 Likes

Kan absolutt bli noe liknende av det du har tegnet, selvom det blir veldig spekulativt å tegne en konsoliderings-boks allerede nå. De gangene jeg har hatt noe fornuftig å komme med i denne gruppa, så har chartet kommet til meg(ref, oppgangen før ASH, fallet etter ASH og bear-flagget 16mai). Så per nå så bruker jeg minimalt med tid på nanovector siden vi er i fase 4. Men med en gang jeg kjenner igjen fase 1, og vi nærmer oss et brudd, så sitter jeg klar for fase 2. Det er her moroa skjer:)

4 Likes

Ser ut til at du har rett. Markedet innser at aksjen ikke blir billigere. Tipper vi når 40 tallet i løpet av uka. Håper ihvertfall.

Reverserende candlestick på noenlunde brukbart volum i dag

For vi er bullorna som brusar med shortarna små muuhusar.

Bullish divergence som slår til her :wink:

1 Like

Så nå mener du kursen skal opp igjen og trenden snudd ?

Absolutt ikke. Hvor leser du det? Jeg skrev i helgen om at det var bullish divergence i chartet, og poengterer bare at det er det du ser resultatet av i dag (min fortolkning). Hva som skal til for å snu trenden står tydelig beskrevet i sitatet jeg kopierte i innlegget.

Jeg leste at du skrev : “Bullish divergence som slår til her”

Hvis man skal prøve å handle på TA-signaler så er det jo eks på bakgrunn av hva active skribenter som deg skriver.

Google sier at "A bullish divergence occurs when prices fall to a new low while an oscillator fails to reach a new low. This situation demonstrates that bears are losing power, and that bulls are ready to control the market again—often a bullish divergence marks the end of a downtrend. "

Så … når du skriver at vi Bullish divergence som slår til så er vel det et tegn på at man burde kjøpe ? Eller hvordan skal jeg tolke din TA-kommentar?

3 Likes

Heter vel at nivåene i divergenser skal etableres, altså bekreftes, før de kan sies å være gyldige.

Om man skal kjøpe eller ikke kommer an på hvilken strategi man har. Hvis man f.eks skulle kjøpt pga. denne bullish divergence så burde man kjøpt på fredag eller tidligere i dag. Man kan også kjøpe nå, men r/r er ikke like god hvis man ser etter en trade.

Personlig avventer jeg kjøp fordi jeg ikke tror denne divergensen er nok til å snu trenden på høyere timeframes (daily / weekly).

Min strategi er å akkumulere og holde og da vil jeg se reversering på høyere timeframes. Ville jeg tradet denne bevegelsen hadde jeg nok kjøpt, men da ville jeg også sett på et sannsynlig target for salg et sted mellom 38 og 40 kr.

Dette fordi lavere timeframes, f.eks 4 hr, må ha brudd på 40.57 for å snu trenden (eksemplifisert av 4 hr chart under). Så må man tenke hva sannsynligheten for at det skjer er. Hva må til for å få dette bruddet? Hvorfor skal man få det nå?

Med å snu trenden mener jeg du trenger minst en higher low og en higher high. Alt under 40.57 blir således en lower high, og sannsynligheten øker da for at trenden fortsetter med en lower low.

Alternativt kan du få en higher low (også mer sannsynlig etter oppgangen i dag), ved neste leg ned, som vil forme en EQ (equilibrium). Så kan man trade brudd av denne (som er mer sannsynlig at jeg kjøper hvis det blir brudd opp).

Helt greit du spør, av og til tenker jeg jo at alle forstår alt som blir skrevet i disse TA trådene og det er vanskelig å hensynta alle behov ifht. hvor belest og bevandret man er i TAens verden :slight_smile:

12 Likes

I første omgang tror jeg de fleste vil anta at dette er en pullback etter brudd ned, så får vi heller snakkes dersom den etablerer seg opp i den gamle trenden igjen.

32

2 Likes

Om man velger å bruke TA i sin trading/investering bør man bruke de samme formasjoner eller indikatorer hele tiden, ikke hoppe frem og tilbake mellom forskjellige indikatorer. Det er bedre å bli god på å bruke noen få ting, en å bli en middelhavsfarer på mange ting.

Om man velger å bruke en indikator bør man sette seg inn i hva den egentlig regner ut

Edit:
Man bør også tenke på at de som legger ut TA oppdateringer mest sannsynlig ikke har samme strategi i forhold til kjøp og salg som DU har

5 Likes

Ja og ikke minst hvilken timeframe man jobber med.

2 Likes

Var det en FOMO vi så i frem til 1300 i dag da?

Som @holmes sier - pullback etter brudd ned. Helt normalt.

For å eksemplifisere og utdype det jeg skrev i sist innlegg kan vi se på TRVX chartet. Her kjøpte jeg på “bunn” (+5 øre) og var ute på 20% fordi jeg var rimelig sikker på at vi ikke kom til å snu trenden på høyere timeframes.

Som forventet fikk vi en lower high, men vi fikk også en higher low. Hva skjer da? EQ.

Så det du kan forvente i Nano ut denne uken er en lower high, og så får vi se om det kommer en higher low, eller ny lower low. Sistnevnte vil bekrefte at nedtrenden er inntakt, førstnevnte vil gi en god trademulighet hvis det blir brudd opp.

2 Likes

En smule kanskje? er ihvertfall et klokkerent teknisk oppsett opp forrige negative candlestick.

https://www.tradingview.com/x/Nk6E9KFA/

2 Likes

Tvinger seg frem en kapitulasjon nå.

Jeg har null tiltro til at dette kan snu uten at det kommer først skikkelig skikkelig utbombet rsi av den typen vi har sett før og en volumspike.

7 Likes

Du tenker at RSI må touche 20-tallet før det snur?

Det er min subjektive magefølelse, at vi trenger en skikkelig washout her lik den som tok Funcom til 13-tallet for at de skal kunne skje noe positivt.

Nocturne skrev at det eneste som skjer når vi får en sånn rally som i går er at rsi normaliseres sånn at alt legges til rette for et nytt legg nedover.

Jeg hverken selger eller kjøper her, har en post jeg er komfortabel med volatilitet i, men kan finne på å kjøpe heelt på bunn hvis jeg tror den kommer.

Edit:
Det sagt, så liker jeg at volumet har bedret seg i NANO de siste dagene. Hvis det skulle komme en bunn før det tallet jeg tror i øyeblikket, så vil det kunne være mulig å feste lit til det.

1 Like