Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Det stemmer. Jeg tror de har bedre reliability hvis man spotter dem på høyere timeframes. Det er heller ikke relevant så lenge vi ikke har brudd ned fra formasjonene, bare noe å være obs på. Hvis vi får brudd i morgen f.eks, ønsker man å se volumespike når den bryter, ellers vil man mest sannsynlig bare bli faket ut.

Et godt eksempel på descending triangle er BTC chartet. Se på toppen fra desember 2017 til støtten på 6-5k ish. Den testet dette nivået mange ganger og bouncet men med stadig lavere topper. Til slutt brøt den gjennom :slightly_smiling_face:

1 Like

Erpå 50/50 så har ikke kjøpt meg inn igjen (ennå). Den kan skyte opp til 42 i morgen eller ned til 30.
RSI er på 60 og den pleier å snu på 61. williams%r viser en perfekt bull pennant på hourly men, det er helt krone og mynt for meg, har en kjøpsordre på 30 da. :slight_smile:

Den ligger også i skyen på daily nederst (men nano er ikke veldig sky-orientert)

1 Like

Haha, fikk spørsmål av en på jobben i går (som ikke har så mye peiling på akjser) hva kursen i Nano er på fredag. Svarte han enten 44 eller 32. “Nei, du MÅ si en kurs”. Etter en lang tenkepause “44!”.

1 Like

Jeg tror grunnen til at ingen av oss teknikkere tør konkludere med noe som helst her er at chartet er uavklart. Hvis man bare forholder seg til chart (som jeg i stor grad gjør, selv om jeg også følger selskapet fundamentalt med en long posisjon) så er det helt riktig at 3/3 av oss sier 50/50.

Vi trenger rett og slett mer data for å kunne si noe om videre retning.

En generell observasjon her før åpning - RSI 4 hr:

2 Likes

Da har vi fått litt mer data. Merk target er measured move for formasjonen.

5 Likes

Fin dipp på morgenen. Testet til toppen av forrige range. Umiddelbar retur opp til område den lukket i går. 410000 aksjer omsatt på første timen, uten noe særlig progresjon til nedsiden utenom midlertidig.

Mengden med aksjer som dukker opp på nedturene kan tyde på at det vil testes igjen. Mye lett tilgjengelig likviditet så snart man tar en tur ned.

Utslitte småaksjonærer blir ristet av. Og noen angrer på at dem ikke solgte ved oppturene. Så når neste opptur kommer selger dem. Slik vil profesjonelle både plukke aksjer på vei ned og opp. Før prisen begynner å stige.

13 Likes

Ser ikke så verst ut hvis jeg antar at den tester taket og kanskje en gap fill?
Indikatorene er langt ifra utkjørt.

38-ish er uansett ett nivå å følge med på på oppsiden.

3 Likes

Trenger man å gjøre det så mye mer komplisert?

9 Likes

Kommer vel helt an på hva formålet er? :smile:

Ser forøvrig muligheter for en vending pga. denne:

5 Likes

Kan se slik ut. Håper det. Vender opp fra like under 33 kr.
:coffee:
Skal innrømme at jeg flirte litt av signaloppdateringen fra Norske Bulls i går. De skrev dette:

«Signal Update

Our system’s recommendation today is to STAY SHORT. The previous SHORT signal was issued on 12.09.2019, 5 days ago, when the stock price was 29,3400. Since then NANO.OL has risen by +21,81%.

Market Outlook

It was definitely a day of high anxiety for shorts watching the sudden bullish move. The bulls now have the upper hand in the market. This bullish enthusiasm caught us off guard without the forewarning of a bullish pattern. Our previous SHORT signal didn’t work out. This happens. Sometimes, candlestick patterns falter. We owe you an apology for that, but this is exactly what we have the stop loss mechanism for.»

Ikke fullt så flirete i dag, må jeg medgi. Hovmod står for fall,
Litt som historien om haren og skilpadda.
:rabbit::turtle:

Skoleeksempel på Gap fill på lavere volum enn det store bykset oppover.

https://www.tradingview.com/x/ykpnoX2j/

4 Likes

For mange kan det oppleves nitrist at vi faller tilbake til start etter en råflott tirsdag (meg inkludert) men alt håp er ikke ute! There is good news, and there is … not so good news.

Good news først: Daily trend er fremdeles bullish (HH / HL) og den stigende trendlinjen flere har tegnet opp her er fremdeles inntakt. Vi kan til og med tegne opp en stigende trendkanal.

Det som også er interessant er volumet. Som @rosk82 bl.a. har påpekt ser vi langt lavere volum på vei ned, enn på vei opp. Mao. er det ikke mange som selger isolert sett.

Det negative er at stochastics er i ferd med å krysse bearish, men trenger bekreftelse. Vi unngår dette om vi beveger oss opp i morgen fremfor ned.

RSI har også brutt en stigende trend, men dette kan fint snu.

I morgen får vi svaret!

13 Likes

Her er min vinkel på hvordan det ser ut nå.

Første man kan gjøre er å zoome ut. Se på det større bildet. Veldig fokus på det kortsiktige nå.

Man kom ned ifra en distribusjon i april i fjor. Denne kulminerte i et oversolgt område og utløste
store volum. Man fikk selvfølgelig en reaksjon, da det er snakk om 70% på 5 dager.

Så fulgte ca 1 mnd uten noe særlig volum til sammenligning. Før man fikk 3 volumspike på rad rundt juni-juli. Etter dette forsvant volum. Og man fikk en liten topp ca august på hva man kaller “weak hands rally”. Prisen snudde og bare dalte over tid rett og slett pga. fraværenhet av større aktører.

Først når prisen falt ned i “value zone” begynte de større fiskene å røre på seg, noe man ser på volum. Det som fulgte var en eksplosiv økning på 90% på 25 dager, fulgt med en siste push opp til ca 95% på 36 dager.

Såpass eksplosiv vekst vil utløse salg på topp, i store volum. Iallefall fra posisjoner som sitter med mer informasjon/kunnskap en oss. Nedover ser man fremdeles volum men avtagende. Dette er interesser som kjøper fordi det er “billig” i forhold til på toppen.

Etterhvert finner denne bunnen og man får et rally. Men når man ser på størrelsen og karakter så er det et veldig svakt rally. Etter dette faller volumet vekk igjen. Prisen ligger bare å daler, helt til EMI.

Eksplosivt volum selvfølgelig, så faller volumet vekk igjen. Noen spike her og der. Men ellers fraværende.

Det er ikke før vi juni/juli i år volumet tar seg litt opp. Jeg lurte selv på om dette muligens kunne være fase C. Men oppførsel av pris i etterkant avkreftet dette, da den ikke maktet å penetrere motstanden og svingte ned igjen. Jeg hadde mine mistanker bare ved å se på volumet, da dette ikke samsvarte med
teorien. (Kan noen ganger være vanskelig å se fase C hvis volumet er beskjedent. men her har det vært veldig tydelig i alle andre faser.)

Det er ikke før vi tar et dykk ned i 22 kroner området (noe som også samsvarer med det mest ekstreme P&F opptelingen jeg har utifra distibusjonsrangen juni 17-mars 18, 25kr.)

Her eksploderer volumet slik vi ser det i dag.

Det er det mest aggressive rallyet siden oppturen i oktober 2018. Prisen gikk over 70% på 21 dager. Med tanke på det pessimistiske “feelingen” som henger i lufta er det heller ikke rart at kursen faller i etterkant. Folk henter den kortsiktige profitten sin. Dette vil større aktører gjøre også. Man kjøper 3 enheter på bunn, selger kanskje 1 på toppen, prisen går ned, kjøper 3 nye enheter, selger 1 til på topp osv. På denne måten akkumulerer man og man presser ikke prisen for mye.

Slik jeg ser det kan denne fremdeles falle lavere en idag. For min del kan den gå helt til ca 28,6 uten å faktisk bryte noen av mine “regler”.

Går den lavere en dette og etablerer seg der etter disse volumene ville jeg blitt bekymret.

Foreløpig ser jeg det som at det er utrolig mangen som må lette seg for “dårlige investeringer” så fort de føler tapet er håndterbart, eller er i null.

Siste screendump for denne gang. Ser man på ukesbasis er volumet på nedturen større en oppturen. Til tross for dette lagde man en higher high, og foreløpig har man ikke maktet å komme halveis ned i spreaden til forrige bar opp.

The Law of Effort vs. Results – divergencies and disharmonies between volume and
price often presage a change in the direction of the price trend

The Law of Supply and Demand – states that when demand is greater than supply, prices will rise, and when supply is greater than demand, prices will fall.

37 Likes

Meget bra analyse @rosk82. Takk for at du skriver såpass utdypende at det er enkelt å henge med, også for oss som ikke bruker Wyckoff. Jeg har noen spørsmål jeg håper du kan svare på:

Hvis dette er fase C, så skal vi lage en higher low nå og gå over i fase D, korrekt?
Er det noen tidsbegrensning ifht. hvor lenge C kan vare?

HVis du ser volumbaren under Costa-avgangen så var det en skikkelig capitulation / washout. Kursen søkte seg riktignok tilbake dit etter AR - men vi fikk så en midlertidig opptur.

Spørsmålet mitt: mener du 22 bunnen var en tilsvarende capitulation bottom og at det vi har hatt nå er AR? Når jeg ser på chartet med Wyckoff-logikk, så samsvarer test, bunn og AR godt med fase A. Hvordan skiller du mellom A og C når de ser så like ut? (For meg i allefall) :slight_smile:

Altså noe sånn:

@Sleeperts & @kaei - finn en TA metode som fungerer for dere først :slight_smile:

2 Likes

@Nocturne

1: Dette kan både være fase C og fase A. Kommer helt an på hvilket tidsperspektiv man ser på.

Ser man langsiktig og legger heler rangen til grunn. Kan man tolke det som en fase C. Ser man kortsiktig kan man potensielt se på det som fase A.
Ser man på store strukturer, finner man som regel flere mindre strukturer som danner grunnlaget for opp og nedturene innen hovedstrukturen.

2: Ja. Fase C kan utspille seg på flere måter. Man har 3 hoved variasjoner man ser.
Spring, LPS og shakeout. Spring er en midlertidig dipp under alle tidligere støttenivåer (her blir det gjort mye feil på identifisering ser jeg). LPS, en bevegelse som ikke makter å komme ned på tidligere støtteområde. Og Shakeout, som er en dyp kapitulasjon under alle tidligere støttenivå, utløser store volum, men beveger seg tilbake inn i trading range. Med bekreftelse på flere tester på vei opp.

3: Forskjell på A og C er noe som kommer utifra hvordan man analysere rangen over tid. Etter man har gjort seg opp en mening om man har en akkumulering eller distribusjon kan man dele opp i faser. Noe annet har ikke noe for seg. Strukturmessig kan en distribusjon og akkumulering se veldig like ut. Det er ingen problem å sette faser som en akkumulering på en distribusjonsfase. Problemet er at man får en BIAS til hva aksje skal, og man undervurderer tegn til distribusjon, mens man overvurderer tegn på akkumulering. Spesielt problematisk hvis man har “favoritt aksjer”.

Når det kommer til NANO begynte jeg med en horisontal range slik som dette:

Dette så vel og fint ut en stund, men ås fikk vi dette.

Man fikk en dipp til nedsiden med et svakt rally som ble avvist på motstanden på den som tidligere var support.
Da måtte jeg tenke litt på nytt. Hvis dette hadde vært shakeout eller spring skulle prisen har returnert opp. Var heller ikke noe volum på dette nivået. Da var spørsmålet, er det en distribusjon vi ser på eller akkumulering?

Så kommer seneste utvikling:

Volum kom inn, og ganske tydeligt. Da er jo spørsmålet. Snakker vi nå om en svakt nedadgående akkumuleringsrange?

Bekreftesle av dette er en rekke tester på vei inn og opp igjen i tradingrange. Failure på dette og retur ned under igjen vil være et exit signal. Entringspunkt ville vært etter første test på vei opp fra bunnen.

Under er en måte å dele opp strukturen på siste utvikling.

Og enda en.
Det er ikke en fast fasit. Men blir litt subjektiv alt etter øyet som ser.

Nå var de 2 siste kjapt hevet sammen, da jeg ikke har studert dem nøye nok til å hvordan jeg vil vekte dem.
Men reaksjonen til nedsiden vi hadde nå, er den største rekasjonen siden bunnen. Såkalt change of character. Dette kan tyde på en sideveis formasjon, til aksjen finner ut hvilken vei den vil gå ved neste rally/rekasjon. utifra hva den gjør nå, kan man danne seg et bilde om man er bull eller bear på fremtidig prisutvikling på denne.

10 Likes

Takk for grundig svar. Ifht. mitt eget langsiktige chart så har jeg tenkt vi er i en akkumuleringsfase.

• men som du sier, kan være en mini distribution vi så ned til 22 på kort sikt.

Ser vi på veldig kort sikt så er den stigende trenden jeg omtalte i går inntakt - faktisk text book support og reaksjon opp igjen fra denne trendlinjen.

Det er en higher low på 4hr og daily akkurat nå. Weekly ligger inne med en doji.

6 Likes

Ja gutta…
Hva tenker dere etter dagen

Ser heilt ok ut. For min del er har jeg fått bekreftet toppen av rangen på timebasis.

Ser en serie med higher lows. Ekstrem volum på vei opp. Kjapp distribusjon på toppen. Men ikke noe særlig tegn til tungt salg på vei ned. Siste rally viste mye bedre progresjon til oppsiden en man ser til nedsiden når man ser volum og bevegelse til grunn. Avtagende volatilitet. Test til oppsiden med en liten reversal ned.

Bunn av range ligger mellom 28-29. Dropp under dette vil være spesielt, da man har ekstreme volum på vei opp. Hvis dette er en akkumulering bør aktørene som kjøpte på vei opp, også se verdi hvis prisen beveger seg ned i området under 30 merket. Dropp under dette med et svakt rally og vanskeligheter med å komme til toppen av range er en svakhet.

Dropp ned med umiddelbar rally opp igjen og higher high, ser jeg som bull.

Vil se brudd over 33.80 ca med en positiv test, og videre bevegelse forbi området i toppen, ca 37,5 , hvor prisene holdt seg en stund den 17. sept.

12 Likes

Den klarte ikke å bryte 38 nivået :cloud_with_snow:
Skal jeg tippe noe nå så kommer det snart en reaksjon opp igjen til rundt 35-36.
Just because RSI, fib etc etc…

4 Likes

Holder med deg i det. Ligger inne med en weekly HL - er major om det blir trendskifte nå, men mest sannsynlig en ny LH på weekly og så en EQ vi kan gamble på :wink:

2 Likes