Her er min vinkel på hvordan det ser ut nå.
Første man kan gjøre er å zoome ut. Se på det større bildet. Veldig fokus på det kortsiktige nå.
Man kom ned ifra en distribusjon i april i fjor. Denne kulminerte i et oversolgt område og utløste
store volum. Man fikk selvfølgelig en reaksjon, da det er snakk om 70% på 5 dager.
Så fulgte ca 1 mnd uten noe særlig volum til sammenligning. Før man fikk 3 volumspike på rad rundt juni-juli. Etter dette forsvant volum. Og man fikk en liten topp ca august på hva man kaller “weak hands rally”. Prisen snudde og bare dalte over tid rett og slett pga. fraværenhet av større aktører.
Først når prisen falt ned i “value zone” begynte de større fiskene å røre på seg, noe man ser på volum. Det som fulgte var en eksplosiv økning på 90% på 25 dager, fulgt med en siste push opp til ca 95% på 36 dager.
Såpass eksplosiv vekst vil utløse salg på topp, i store volum. Iallefall fra posisjoner som sitter med mer informasjon/kunnskap en oss. Nedover ser man fremdeles volum men avtagende. Dette er interesser som kjøper fordi det er “billig” i forhold til på toppen.
Etterhvert finner denne bunnen og man får et rally. Men når man ser på størrelsen og karakter så er det et veldig svakt rally. Etter dette faller volumet vekk igjen. Prisen ligger bare å daler, helt til EMI.
Eksplosivt volum selvfølgelig, så faller volumet vekk igjen. Noen spike her og der. Men ellers fraværende.
Det er ikke før vi juni/juli i år volumet tar seg litt opp. Jeg lurte selv på om dette muligens kunne være fase C. Men oppførsel av pris i etterkant avkreftet dette, da den ikke maktet å penetrere motstanden og svingte ned igjen. Jeg hadde mine mistanker bare ved å se på volumet, da dette ikke samsvarte med
teorien. (Kan noen ganger være vanskelig å se fase C hvis volumet er beskjedent. men her har det vært veldig tydelig i alle andre faser.)
Det er ikke før vi tar et dykk ned i 22 kroner området (noe som også samsvarer med det mest ekstreme P&F opptelingen jeg har utifra distibusjonsrangen juni 17-mars 18, 25kr.)
Her eksploderer volumet slik vi ser det i dag.
Det er det mest aggressive rallyet siden oppturen i oktober 2018. Prisen gikk over 70% på 21 dager. Med tanke på det pessimistiske “feelingen” som henger i lufta er det heller ikke rart at kursen faller i etterkant. Folk henter den kortsiktige profitten sin. Dette vil større aktører gjøre også. Man kjøper 3 enheter på bunn, selger kanskje 1 på toppen, prisen går ned, kjøper 3 nye enheter, selger 1 til på topp osv. På denne måten akkumulerer man og man presser ikke prisen for mye.
Slik jeg ser det kan denne fremdeles falle lavere en idag. For min del kan den gå helt til ca 28,6 uten å faktisk bryte noen av mine “regler”.
Går den lavere en dette og etablerer seg der etter disse volumene ville jeg blitt bekymret.
Foreløpig ser jeg det som at det er utrolig mangen som må lette seg for “dårlige investeringer” så fort de føler tapet er håndterbart, eller er i null.
Siste screendump for denne gang. Ser man på ukesbasis er volumet på nedturen større en oppturen. Til tross for dette lagde man en higher high, og foreløpig har man ikke maktet å komme halveis ned i spreaden til forrige bar opp.
The Law of Effort vs. Results – divergencies and disharmonies between volume and
price often presage a change in the direction of the price trend
The Law of Supply and Demand – states that when demand is greater than supply, prices will rise, and when supply is greater than demand, prices will fall.