Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Jeg slettet egentlig innlegget fordi jeg ble litt usikker på om det hørte hjem på TA eller Grunnleggende. Damn you´re fast :slight_smile: Her er fullt innlegg for de som ikke rakk å lese det:

Jeg lurer på en ting når det gjelder short og hvorfor dette diskuteres så mye? Merk at jeg er nybegynner i aksjer, så det er mulig at jeg ikke har forstått nok til å skjønne greia, men:

Hva er egentlig problemet med at det til sammen ligger 150 mill kr investert short? Jeg tenker at de som har satt disse posisjonene er veldig dyktige folk som enten (1) skjønner at det er rom for å tjene penger på å shorte av en eller anne grunn, være det potensialet som ligger i usikkerhet i markedet, nyhetstørke eller noe, eller (2) shorter bredt som en del av en mer komplisert strategi. Men, de fleste som diskuterer dette her på Tek eller HO får man inntrykk av at sitter langsiktig og har svært tro på det fundamentale i selskapet.

Hva er egentlig problemet med at aksjen ikke står i 100 kr ennå, hvis målet uansett er at man skal sitte til det fundamentale har “utspilt” seg? Det eneste de trigger for meg er et smil om munnen når jeg ser at jeg ligger 30 % pluss på papiret, men også dette blir jeg mindre og mindre opptatt av jo mer jeg forstår av caset vi her diskuterer (og jeg forstår mindre av de enn mange her som både har mer kunnskap om biotek, mer erfaring fra biotek på børs og børs generelt.

Er det mulig at disse shortposisjonene kan svekke den “endelige” verdien av aksjen den dagen NANO når markedet? Er det det som er frykten? Det er jo helt sikkert at den dagen kursen står i 200 kr er de shortposisjonene som står nå kjøpt tilbake for lenge siden, og man har kanskje nye shorts som er satt.

Jeg leste en link som BabyRage postet en gang som handlet om the art of holding. Microcap er kanskje ikke relevant for NANO, men en ting jeg likte der, som jeg egentlig var obs på fra før, er det faktum at aksjekursen aldri følger det fundamentale. Altså, at man kan ha veldig sterk positiv utvikling uten at kursen går, før den plutselig “catcher” det fundamentale og går sterkt i en periode.

Det er jo definitivt relevant for NANO, er det ikke? Vi sitter jo egentlig i aksjen og bare venter på denne oppgangen. Sure, hvis man vil trade er de jo kjipt at kursen jokker rundt på 75 når det fundamentale egentlig sier det dobbelte, men hvis man vil trade så finnes det vel andre aksjer. Poenget er at hvis man sitter langsiktig og tror på caset, så er det vel egentlig ikke så farlig om kursen står i 120 eller 80 kr i dag, så lenge man ikke skal selge før 400 kr uansett?

I NANO snakker man om de som vil holde kursen nede, i NEL, som jeg sitter langsiktig i, og sikkert mange andre aksjer, prater man om disse husene eller shorterne som holder kursen nede, men jeg skjønner ikke helt problemet, hvis man uansett ikke skal selge før 2021? Mange er jo til og med tjent med, rent skattemessig, at kursen holder seg på 80 kr i to år før den ejakuleres opp til 400 kr i 2019, fremfor at den går slow and steady og øker din net worth uten at du får brukt pengene uansett.

Hvis man er belånt og har lyst til å gire ned, eller er 83 år gammel og frykter at man ikke får oppleve rikdommen, så er man kanskje unntatt fra denne tankerekken.

9 Likes

Takk for svar! Jeg ser poengene dine. Nå er det mest dine punkt 1 og 2 som diskuteres mest på forum, og for NANO virker det ikke som at man lar seg stresse veldig av volatil kurs.

Hvis man har tro på seg selv og at man har gjort en god avgjørelse, så er det veldig følelsesladd å finne det uakseptabelt å sitte med papirtap. Jeg vet ikke, kan hende det er fordi jeg ikke har opplevd det sviende tapet ennå.

Jeg synes jo også at det er litt ukomfortabelt med titusener i minus, men det er jo irrasjonelt egentlig, hvis man har veldig sterkt tro på at kursen kommer til å gå opp. Jeg ble stressa første gang vi var nede på 60-tallet, men denne syntes jeg det var underholdende, nesten.

Jeg er styggbull på NANO, og sparer i det minste et par lilla i formueskatt på at kursen holder seg lavt ei stund til.

Syvende gang denne uka den prøver seg på 79. Men siden bunnen kl 11 igår så har det sakte men sikkert steget i 5 min chartet.

Jeg amatørtipper at 79 brytes om et par timer, med potensialet på 81 :+1:

1 Like

Synes det var interessant innlegg av Johnove på Shareville - gj.snitt avkastning ved brudd opp i MACD er 55% i Nano. Vi har nå brudd opp i MACD, og gått ca. 15% siden bunn. Hva blir neste da? Vel, 40% av kurs 78 burde gi kursmål 109 kr :wink:

2 Likes

Haha, den GIF’en der måtte jeg le godt av. Kollegaen min måtte riste på hodet igjen når han skvatt og så det var akjse relatert igjen! :slight_smile:

2 Likes

Det høres jo bra ut @Nocturne Hadde ikke gjort noe å truffet de gamle toppene på de høyder nei. Har en feeling på at motstand der er stor, i hvertfall uten nyheter!
Men jeg vil sitte igjennom en nedgang derfra også jeg. Sover dårlig uten nano aksjer, uansett.

Jeg er som tidligere sagt inne med 99%, sitter bare å følger 5 min chartet for fun ved ledig tid på jobb, og kanskje trade min lille 1% for tjene inn en liten høvding eller to :+1:

Ellers så brøt den ned igjennom “mini trendkanalen” fra siste døgn. Jaja, c`est la guerre.

2 Likes

Det har vel bare vært fundamentalt gode nyheter på rekke og rad siden ATH desember i fjor? :slight_smile::+1:

Der kom den, mens jeg måtte jobbe. Kjedelig å få kursalarm på sms og ikke kunne respondere :unamused:

Traff på linja, og spratt opp igjen.

Ser ikke halvgærent ut egentlig:

image

1 Like

Vi samler krefter til neste legg opp. Jo lenger ned du trykker en ball i vann, jo høyere vil den bounce :wink:

Selv om den er fylt med betong?

1 Like

En betongball synker jo bare, din tullekopp! :joy:

Og hva vil det si med tekst for oss om ikke kan TA? :relaxed:

1 Like

Bunnen av den ganske så bratte grønne trendkanalen treffer pent sammen med SMA20, så da har vi et par ting sammen som kanskje kan gi støtte.

Samtidig ser vi et bullish MACD kryss, pluss lavere volum i dag, pluss mye å gå på i rsi.

Alt i alt helt mulig å tolke det chartet dithen at vi skal opp over SMA200 og teste igjen.

1 Like

Støper inn noen baissere, så blir flyteevnen god.

5 Likes

Jeg er ikke noe ekspert på candlesticks, men det ser ut som en spinning top i dag?

Spinning tops

Candlesticks with a long upper shadow, long lower shadow, and small real body are called spinning tops. One long shadow represents a reversal of sorts; spinning tops represent indecision. The small real body (whether hollow or filled) shows little movement from open to close, and the shadows indicate that both bulls and bears were active during the session. Even though the session opened and closed with little change, prices moved significantly higher and lower in the meantime. Neither buyers nor sellers could gain the upper hand and the result was a standoff. After a long decline or long black candlestick, a spinning top indicates weakness among the bears and a potential change or interruption in trend.

Tror de som har laga alle de hilariouse navnene på TA må hatt mesteparten av ideene sine i dyp Bob Marley-tobakksrus :joy:

2 Likes

Husk en ting gutter. Shorterne vinner alltid. Ref Funcom

Og hva sier en spinning top dag om neste dag :wink: hehe…TA??

1 Like