Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Mange “stang ut” på RSI kan kanskje bety at litt vel mange teknikere trader aksjen på indikatorer… eller? :smiley:

Ja, ingen motsetning. Handler om perspektiv og den vimpelen kan fint modnes noen dager til. MA200 ligger jo også på ca 34 så det trengs nok litt trykk for å passere. Hadde passet fint med BTD nå…:slight_smile:

Kanskje. Tolker det som det er lav salgsvilje om ikke annet. Hver dupp blir kjøpt så RSI får ikke kjølt seg ned tilstrekkelig. Derfor jeg er litt avventende med å kline til - vil gjerne se skikkelig brudd opp.
Får vi brudd nå er jeg redd vi stanger rett i MA 200 / 34-36. Men fin trade det også da :slightly_smiling_face:

Kan utvikle seg til en rounding bottom.

5 Likes

Som hos kona :slight_smile:

Ser ikke helt rasjonale med trendlinjer, spesielt ikke i en aksje der det er mulig lage flere forskjellige trender alt etter hva man ønske å vise.
Ser at det fint kan argumenteres for ditt valg selv om det bare har 2 berøringspunkter (ser bort i fra den siste på topplinje da bevegelsen ikke er ferdig). Men andre trendlinjer kan også velges, også linjer som sier at nedtrenden er brutt.
Jeg ser på trendlinjer mer som veiledende enn som absolutte.

Det vil alltid være mange motstandsnivåer i en aksje som har fallt mye og som (forhåpentligvis) er på vei oppover igjen. Jeg mener at horisontale støtte/motstands linjer bør vektlegges, og dess nærmere i tid støtten/motstanden har oppstått jo sterkere er den sansynligvis

5 Likes

Trendlinjer er absolutt veiledende, men jeg er nok enig med @vegar_beider her mtp. at denne trendlinjen har vært etablert over såpass lang tid. Jeg får dessuten 3 (ikke 2) toucher til oppsiden på denne (5 om man regner med touch sist uke og i dag), hver gang har vi blitt avvist.

Nå er ikke bevegelsen over som du riktig påpeker, så det blir spennende å se hva som skjer i morgen.

Det er bunnlinjen som er verre synes jeg, her får jeg 3 toucher, men først når bunnformasjonen begynte å bli tydelig - ikke underveis i trenden.

Derfor konkluderer jeg med at det er trendkanalen som er spekulativ og ikke trendlinjen i seg selv.
Nå kan Nano fint overshoote linjen og havne tilbake under igjen, det skjedde f.eks i november i fjor (om du trekker linjen videre oppover).

Personlig forventer jeg litt action om denne linjen brytes på litt volum :slightly_smiling_face:

3-day chart (for enkelthetsskyld):

Hva mener du er årsaken til at en trendlinjer skal fungere som støtte /motstand?

Det er jo et spørsmål med utrolig mange svar. Men jeg vil påstå det fungerer på samme måte som horisontale linjer som du vektlegger. Som du ser i mitt chart over sammenfaller treffpunktene på den fallende linjen med horisontale støtte / motstandslinjer.

Når man da ser disse i sammenheng, kan man være litt «føre-var» ifht. kjøp og salg.

Jeg sier ikke at man bør bruke den ene eller andre, jeg bruker personlig begge deler, men fallende linjer gir i tillegg en pekepinn på retning som horisontale linjer ikke visuelt gir like lett.

Eksempel:

Sist topp var på ca. 36.50 hvor kursen ble avvist (rød sirkel).
Dette var også nivået kursen touchet ved Costa dippen 04.04.18 (gul boks helt til venstre i chartet).

Etter å ha brutt ned under dette nivået og konsolidert sidelengs klarte den ikke å bryte over igjen sommeren i år (andre gule boks - minst 3 forsøk). Ved gjentatte forsøk på brudd uten hell krakket tilslutt kursen ned rundt 22 kr for første gang 27 august i år.

Kursen får så et nytt løft, og nytt forsøk på å ta ut dette nivået, men igjen blir vi avvist rundt 36+ kr.
(Rød sirkel). Dette sammenfaller så med den fallende trendlinjen.

Sist uke ble vi igjen avvist ved denne trendlinjen. Hadde man kùn brukt horisontale linjer ville du ikke nødvendigvis tatt en exit her, da motstanden burde være ved 36 kr, og ikke 31 hvor kursen snudde (for å falle til 26.50).

Vi er igjen ved denne fallende linjen, og vi stoppet rett på den, så jeg tenker naturlig nok den har en viss signifikans. Om man velger å ignorere den står man fritt til det, som sagt har Nano en tendens til å overshoote når den først går, så jeg setter ikke penger på at den holder også denne gang… :slightly_smiling_face:

10 Likes

Takk for god respons Noccis :clap:

1 Like

1 uke og ~20% senere er jeg ute av traden. Inn snitt 28 og ut 33.4. Forrige trade var inn 21.3 og ut ~31 som skrevet på chatten.

Det er fortsatt potensial på oppsiden (38) og jeg fortsetter å følge med for mulige innganger.

3 Likes

Helt avgjørende punkt nå, spennende å se volumet som kommer inn.

4 Likes

Vi var altfor extended (er) på lavere timeframes - men ser ikke ut som det er panikk i korreksjonen.

Legger med Hourly som supplement til @Savepig langsiktige chart:

1 Like

Ser en relevant støtte som blir testet i kvarterchartet.

Øverste motstanden er vel bang on på 200 dagers snittet, så det er neste veldig relevante motstand før ganske langt oppover.

Market cap snaue 2,2 milliarder nå.

3 Likes

Paging captain hindsight.

Hva har det seg at at kursen blåste gjennom nivået du la frem i går, men ikke fulgte opp med handling i dag? Noe som forandret seg?

Det er vel ingen overraskelse at den ser extended ut, både i går og i dag.

4 Likes

2 Likes

Hehe, jeg hadde tenkt å kjøpe i dag men satt i møte fra open til jeg kom meg online når den alt var gått 6-7% og da slo jeg det fra meg. Fulgte med utover dagen på jakt etter inngang men fant ingen.

Hvis vi skal snakke om hindsight burde jeg bare lagt inn kjøp før jeg gikk i møte men det får bli en annen gang. Nå har den gått såpass mye, såpass fort, at jeg avventer. Liker som nevnt ikke r/r her oppe.

2 Likes

Sitter litt i samme båt. Ventet på noen bunner som aldri kom i dag, selv om RSI bunnet på korte intervaller.
Kjempebra volum og den smalt oppi 200 dagers snittet også. Fortsetter dette kjøret så kan den fortsatt gå bra selv om den er overkjøpt. Selv gambler jeg ikke på at den skal utvikle seg slik som PCIB har gjort og skulle gjerne sett litt solige bunner over 30 tallet. Shorten som ble lagt i går kan jo også legge litt lokk på den positive utviklingen.
Uansett hatt en super utvikling :metal:
Legger ved noen chart :

Hourly:

Daily:

Weekly:

1 Like

Deler ditt resonnement. Har røvet til meg noen ekstra aksjer på å trade på kortere intervaller men så så jeg visse signaler som fikk meg til å hoppe av på slutten av dagen, selv om det kan gå begge veier i morgen. Går inn igjen om det fortsetter å gå nordover.

@anon80503862 smett inn flaggstangen din her, please.