Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Synes det er en helt ok cup and handle tolkning tatt i betraktning at det skjer i 5 min timeframe. Eneste forutsetning jeg ser ikke er tilstede er en positiv trend i forkant og hvis den sees i 60 min så ser den den plutselig mer ut som en potensiell siste V i en dobbelbunn da den pga sin høyere høyre side i koppen satt en ny høy.
Men alle kan ha rett, spørs bare hvilke timeframe og strategi man bruker.

2 Likes

Jeg derimot synes vi fikk en tilnærmet perfekt lærebokeksempel på “kopp med hank”. Investopedia er også nokså uenig med din konklusjon: https://www.investopedia.com/terms/c/cupandhandle.asp
Et annet eksempel: https://www.thebalance.com/trading-the-cup-and-handle-chart-pattern-4153469

Uansett, dette er bare støy på kortere tidsintervaller og jeg la den ut mest for sportens skyld enn noe annet. Jeg er mest opptatt av at vi nå får en høyre bunn i hovedtrenden og konsolidering. Ekstra, ekstra bonus om hode- og skulderformasjonen går i oppfylelse :slight_smile:

2 Likes

Positiv trend i forkant gir en “continuation pattern”. Negativ trend i forkant gir et signal om reversering av nedtrenden, som i vårt tilfelle.

Formasjoner oppstår i alle tidsintervaller og følger de samme grunnprinsippene. Som f.eks. en hovedtrend med mindre sekundære trender etc.

I utgangspunktet er jeg ikke uenig i det, følte bare intervallet er for lite til at det gir noe effekt av betydning.

Slik jeg pleier å gjøre er å sjekke om formasjoner holder vann på flere timeframes, men aldri lavere enn 15 min.

Når det er sagt så er dette TA, og det finnes ingen fasit. Så lenge det funker for deg så funker det :smile:

1 Like

Jeg vil si det er en potensielt meget fin og potent hode skulder formasjon. :champagne:

2 Likes

Mange fine formasjoner under oppbygging her. Veien videre avgjøres på q4, er de i rute med Paradigme, så skal den opp å teste 40 vil jeg tro.

Kne og tå formasjon er vi hvertfall lei av nå😂 bør opp mot ATH om guidingen holder ut 2020. Gidder ikke gjette engang om ett partnerskap eller bud skulle komme på bordet. NAN❤ til marked!

1 Like

Spennende, fra et teknisk ståsted vil et brudd opp gjennom 34kr, med volum, blåse rett igjennom 40kr og teste 48kr.

1 Like

Der er risiko for afgivelse af svært teknisk signal om øldåser, gråd og tænders gnidsel (eng: grinding teeth), hvis ikke Q4 leverer varen :slight_smile:

Eller bare fortsettelse på den laaange nedadgående trenden :smile:

Bare fint at vi har forskjellige syn og kan diskutere temaet:-)

Bare erfaringsmessig når det kommer til dette patternet, så gir psykologien «bak» mye mer mening for meg at hanken/høyre siden ikke skal ha gått høyere enn venstre siden. Jeg sjekket linkene du la ut, og fant tre bilder. På alle bildene stoppet kursen før venstre siden ble brutt, noen tanker om hvorfor?:slight_smile: Det høres kanskje ut som flisespikkeri, men jeg mener det er den viktigste detaljen med hele formasjonen :stuck_out_tongue_winking_eye:

1 Like

Hele greia med cup & handle er at det kommer ett brått prisfall, og mange blir sittende “fanget” med tap. Så konsoliderer koppen i bunn i en periode, og flere og flere av de som ikke kom seg ut når fallet begynte biter i det sure eplet og tar tapet ettersom tiden går.

Så til slutt, etter relativt sidelengs konsolidering, så er det fortsatt kjøpslyst blant de som akkumulerer men det er færre og færre tilgjengelige aksjer igjen. Det gir en rask oppgang når det blir åpenbart at det er mangel på aksjer mens kjøpslysten fortsatt er der.

Men når man når toppen av koppen så sitter det en rekke tålmodige mennesker der klare til å selge. De har sittet i tap i lang tid og vil bare ut ca i null. Når de kommer inn på salgssiden så gir det ett salgssignal til traderne som har dratt opp kursen, og da begynner nedtrenden i håndtaket. Det skal helst være tight, og ikke falle mer enn halvparten av koppens høyde. Hvorfor det? Fordi du er avhengig av at folk som sitter på bunnen blir sittende med gevinst, og at det fortsatt er sterk kjøpsvilje. Så når man har fått dratt ut de tålmodige som satt siden nedturen begynte, og de utålmodige traderne, så er det klar for ny opptur. Da bryter håndtaket opp, og man får reprising del to.

Jeg mener at dette psykologiske spillet ikke er relevant på kortere tidsperioder, og derfor er formasjonen bare relevant å se etter på lengre tidsperioder. Ett par måneder til 1 år +.

Men det som fungerer for deg er sikkert helt fint. Jeg ville aldri basert en trade på at jeg så noe som lignet på dette på korte tidsperioder, da jeg ikke tror at det psykologiske “spillet” får tid til å ta effekt der.

16 Likes

Erfaringsmessig er hanken strekt i overkant langt ned, men hey nå er det fomo i markedet og alt kan skje.

Hyggelig vi kan snakke rundt en liten kaffikopp mens vi venter på nyheter :slight_smile:
Børsene i Asia opp i natt norsk tid. Jeg var mest opptatt av at Shanghai Composite ikke skulle ned. Og nå som markedet i Kina skjønte at de nye tallene for koronavirus ikke fører til masseutryddelse av intelligent liv på jorden så tør jeg å spå oppgang på Oslo Børs. NANO klarte seg fint i går med en liten nedgang i et ellers surt børsklima.
Tror og regner med at vi er opp i 26,- om ikke blåser forbi 26 og stiger mot 27 eller 28 i dag. Hell og lykke!

4 Likes

Takk for bra tips ezPappi! Du traff veldig bra med tipset ditt i dag igjenn! Woow !

1 Like

Ligner et (omvendt) stop loss raid … aka forsøg på short squeeze; tog et par poster ekstra mellem 25,20 - 25,40 … enten dét eller pump and dump (igen).

Tekniske signaler går den rette veien og snart Q rapport.
Spennende tider fremover

2 Likes

Jeg satt i går kveld, leste en bok om teknisk analyse, tittet på NANO og tenkte: “Jeg tegnet en synkende trend. Fint, men den er ikke i samsvar med noen av de kjente teoriene. Hmm, her er det noe som ikke stemmer”.
Så slo det meg at jeg tegnet helt feil! Vi fikk jo en trendskifte på slutten av 2018! Så tegnet jeg fort nye linjer på iPaden og plutselig gir diagrammet langt mer mening. Alle brikkene falt på plass og til min store glede så jeg også at det er flere bekreftende bull-mønstre på gang!
Dow Jones har rett, Wyckoff har rett, Elliott har rett! Fine fyrer! Og da må jeg vel bli en holden mann til slutt, eller hur? :smiley:
Her er diagrammet jeg tegnet: Jeg ser fire bullish mønstre. En omvendt hode-og nakkeformasjon, en rektangel med konsolidering, en megafon-formasjon og en avrundende bunn. Alle er fagre og alle er bullish.
Bokstaven “A” markerer trendskifte i megafon-formasjonen ifølge Bulkowski: http://thepatternsite.com/broadb.html
Så tillot jeg meg også å tegne en ny hovedtrend oppover.

P.S. Dette er selvfølgelig med forbehold om at vi ikke får en drastisk endring i makrobildet.

20 Likes

Har du sett på Bulkowski´s Descending Broadening Wedges?
Det er en megafonformasjon hvor begge linjene peker nedover i motsetning til Broadening bottom hvor den øvre linjen peker oppover.