Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

Da er likviditet flyttet fra priv.konto til Nordnet, håper det ikke skyter fart før de er mulige å bruke.

Har tro på store svingninger framover, så disse går til å øke tradingen.

Er det det samme som chart-skvis? :face_with_raised_eyebrow:

Likte ikke likhetene med det mønsteret vi ser i denne “Piggen” vs en tilsvarende vi hadde for et par år tilbake. Dvs kursen kommer fra en veldig klar og dyp bunn (sub MA50), går oppover, drar alle MA’er med seg, lager Golden cross, kommer så kræsjende ned tilbake til MA100+200 og bryter under dette nivået og fortsetter det langsiktige mønsteret nedover.

For ordens skyld - jeg har ikke gjort noen justeringer mtp beholdningen av NANO - sitter med snitt ca. 23.55. Mitt hovedscenario er fortsatt retning opp til 26-28 området men denne oppdagelsen vil være grunnlag for at jeg følger NANO mye tettere enn planlagt.

EDIT: Det som taler imot det jeg ser er selvsagt OHS’en og at vi nå er på tidligere bunn og pris område fra 2016-2017 hvor det bør ligger mye støtte (=“betonggulv”). Det vil kreve mye effort å presse NANO ned fra nivået vi er på nå (tror jeg) - då må det isåfall komme fundementale nyheter av svart negativ karakter. Og det vi ser og hører nå av Nieba & co og signalene de gir er også i konflikt med det jeg tegner opp.

EDIT #2: Vi bør snarest få en etablering over MA100&200 (22.3) og helst over MA50 (23.5+) for at de glidende snittene ikke skal runde av og peke nedover… Noe som skjedde sist gang vi hadde denne mexican stand-off’en

(Beklager ellers dårlig tegne-kvalitet - benytter gode gamle Paint :smiley:)

10 Likes

Vi leser bildet ganske likt @Hpbjorn. Kan tillegge at jeg forventet et løft opp til 26-28 rangen (kalkulert med fibs fra absolutt bunn til topp, og fra topp til nåværende bunn), og er egentlig litt overrasket over den svake kjøpsviljen i aksjen når den ligger og vaker mer enn - 30% fra toppen.

Ser vi på volum på lavere timeframes har jeg merket en tendens til større salgsvolum enn kjøp, likevel klarer de ikke å presse kursen under 20 (foreløpig), noe som sammenfaller med det du skriver om det fundamentale - en stand off her til det (potensielt) kommer noen nyheter som vil bikke aksjen den ene eller andre veien?

Det sagt, jeg tror at jo lenger tid som går uten at de melder om en emisjon, jo større sannsynlighet for at noe annet er i gjære. Om man tror på denne hypotesen får hver enkelt vurdere. Er forøvrig i samme bås som deg, holder på aksjene men følger nøye med dersom støtten på 20-19 skulle ryke… :blush:

2 Likes

5 Likes

Synes ikke det ser helsvart ut teknisk. Momentum indikatorene har bunnet ut på kort sikt.

3 dagers chart her - vil tro vi kan få en pen rekyl mot minst gap close ved brudd opp her.

Horisontale volumbarer bekrefter støttenivået.

1 Like

Wave 2 of 5 hvor høyt skal den ta kursen?

2 Likes

Ifht. EW så er wave 2 er alltid en korrigerende bølge, så den skal ikke opp men ned. Spørsmålet er derfor heller om wave 2 er ferdig nå, og om vi begynner på en wave 3 (som er impulsiv = opp). Jeg har et foreløpig target på wave 3 men det er for tidlig å si da vi ikke vet om wave 2 er ferdig eller om vi har mer å gå på til nedsiden. Nettopp dette er grunnen til at mange (meg selv inkludert), er skeptiske til EW. Jeg har likevel brukt mye tid på å lese meg opp på det og foreløpig stemmer tellingen på bølge 1 veldig bra. Kan oppdatere chart med wave 3 target når vi får bekreftelse på at wave 2 er ferdig. Vi er ikke helt der enda :blush:

2 Likes

Takk for det. Beklager et dumt spørsmål. Ser ut som jeg har en jobb å gjøre her. ;-)) Men TA har jeg så langt overlatt til andre som kan det. Dog er jeg ikke i tvil om at det kan ha noe for seg.

2 Likes

Vel, alle bruker vi vel en form for TA, fra de enkle hvor man ser på støtte / motstandsnivåer, eller formasjoner, til de mer avanserte som Wyckoff eller Elliot Wave. I min erfaring er det best når ulike metoder peker i samme retning. Sannsynligheten er da større for at ting går slik man tror.

Eksempelvis så skrev jeg at Nano så fin ut teknisk i morges grunnet at i en bølge to (som består av en ABC) så tror jeg A er ferdig. B er alltid korrektiv ifht. A. A i dette tilfelle er en bølge ned, så da skal B være en bølge opp. Så er spørsmålet hvor langt ned C skal (som vil fullføre bølge 2).

Man kan også bare forenkle det og se på dette og se hvilken vei vi bryter ut av denne trekanten :wink:

3 Likes

Nærmer seg brudd nå - håper det blir litt action når folk ser vi closer over 22.50 :popcorn:

4 Likes

Sitter og følger tett i dag. Det brygger opp til storm. :slight_smile: Virker ikke som de makter å presse den nedenfor 21kr (beste forsøk resulterte i 21.42 idag). Ligger og hviler på en god og tykk volumbar og så langt er dette svææært lovende :+1:

2 Likes

Med tanke på at 17,50 formentligt bliver en realitet allerede ved åbningen i morgen, er der da nogen her, der tør udtale sig om den fremtidige udvikling? Jeg spekulerer her over, om der reelt er nogen som helt erel teknisk støtte i dette område …

Close over 19kr i morgen eller fredag er bra, ellers ser jeg like gjerne mot 10kr-12kr området.

Det neste man har å se fram til er kvartalsrapporter, potensielle forsinkelser, og generalforsamling hvor selskapet kommer til å be om ny fullmakt til emisjon - eller bare kjøre en stor emisjon rettet mot nåværende aksjonærer.

2 Likes

Var på vei til å legge ut denne igår (husker ikke helt når) og antyde brudd ned. Så ble det dessverre slik. Har selv ikke gjort noen ting - hverken kjøpt eller solgt og i beit for hva jeg gjør nå. Kommer mest sannsynlig til å sitte i ro en stund og se det an.

EDIT: Etter en kort tenkerunde har jeg lagt ut en liten post på 15.75 for evt. å pynte litt på snittet :slight_smile:

Moment opp er borte men samtidig lurer jeg på hvor mye nedside det faktisk er her nå… Vi hadde en tilsvarende dykk ned midt i oktober i 2019 (var det emi da også?) hvorpå vi beveget oss raskt oppover, tettet gap, ned og så oppover igjen for å matche toppen før bruddet/gapet ned. Så får vi se om det gjentar seg :slight_smile:

1 Like

Det var nok forrige emisjon på 22 kr du ser på der. Er litt i beit for hva jeg gjør selv, men kommer nok mest sannsynlig til å enten selge på vei opp mot 20 kr og ta et tap på 15% ish, ELLER snitte ned mot 15-13 kr hvis den ikke får et leg opp før test av bunn. Enig med deg at moment er tatt ut, men da tenker jeg på nedsiden, ikke oppsiden. Det er likevel ikke noe som tilsier snarlig opptur da Nano har en tendens til å være oversolgt lengre enn man tenker er naturlig :sweat_smile:

1 Like

Men er vi enige om, at det aktuelle niveau ikke støtter på tidligere TA niveauer?

Etter min mening er det noe støtte i dette området, men det er ikke et “kritisk” nivå sånn sett…

Som en ordentlig fersking på TA fortsatt, kan jeg spørre her hvordan du ser støtten på det nivået?

Hvis vi reverserer tilbake til tiden hvor aksjen prøvde å bryte opp, så så vi at den flere ganger prøvde seg på 15 kroner. Dette holdt den på med noen ganger frem og tilbake gjennom april, før den i løpet av mai måned satte god fart og gikk fra 15 til 25 kroner på toppen, på brukbart volum også som man ser.

Emisjonen fjernet all støtte på tidligere 20-tallet, så jeg vil tro at beveger vi oss ned mot 15 kroner finner man et solid gulv. Dette stammer fra tiden hvor de lanserte en helt ny og målrettet strategi.

Jeg har overhodet ikke is i magen til å vente på 15, og har dundret på med alt jeg er god for i dag. Det vil si, alt jeg tenker jeg skal være god for i NANO. Finnes ikke bekymret, dette har jeg sett mange ganger før uten at det uroer.

4 Likes