Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Nanovector - Teknisk analyse (NANO) (TA)

I det større bildet ligger vi her. I bunn av en tradingrange.

Vi kan fint ha flere rally innenfor denne rangen.
Kan potensielt få rally mot motstand for så å bli slått ned igjen med enda en EMI.

Derfor jeg nevner bekreftelse eller avkreftelse. Rally? Spring? Shakeout? Osv.

3 Likes

Nei, og forventningene preger det tekniske. Det sier nedover og er ikke mye vilje opp. Noen har håp, så kursen har ikke kollapset helt, men kan ikke skjønne annet enn at ting må ha gått tregt. Må jo ha på munnbind hos frisøren nå. :stuck_out_tongue_winking_eye:

4 Likes

traff vell godt i topplåke her?

Gikk ikke så tregt likevel :grin:

2 Likes

Først må vi over 17,40, men det er på +18,50 at ting virkelig blir spennende :grinning:

Ligger det ikke et TA-troll på lur rundt 16?

TA-troll? :sweat_smile: Jo, tenker at det er (var :wink: ) en motstand der også, men tenker at brudd ut av den rangen @rosk82 pekte på over her er det avgjørende.

Min henvisning til 18,50 knytter seg til at det innebærer passering av MA 200.

Tydelig at noen satt med mer info en andre i går når man ser på det tekniske.

Effort vs Result

Unormalt stort volum til nedsiden i går, uten at resultatet gjenspeilet dette i forhold til andre dager. Maktet ikke å bryte ned, spread var i samsvar med volum osv.

Man kan ha et chart med masse streker og dippedutter på

Eller det kan gjøres superenkelt:

TLDR; Ta ut 17, så er det 20-22 neste

10 Likes

Jeg er uenig i dette, og jeg syntes at det blir konspirasjonsteori når man mener “noen visste” ut fra handelsbildet.

Kursen ble kjørt ned til støtte i går, ikke opp fordi noen skulle laste kraftig opp.

Jeg vil sammenligne gårsdagen med 25. januar rett før bruddet ned til range som har vært gjeldende siste 3 uker. Ca kl 14 blir kursen kjørt ned til støtte, og så tar noen i mot på støtten. Gårsdagens handel er heller ikke spesielt stor volummessig hvis du ser på handelen i hele år.

Det jeg tror skjedde i går er at det er mange som er inne før kvartalsrapporter som gambler på oppgang før rapport. Og de tar exit rett før rapporten. Og i går så var det noen som syntes at risk/reward på 13.6 kr ca var helt ok.

Hadde det vært dårlig rapport i dag så ville kursen sannsynligvis fått en flush de neste par dagene, før bare de sanne rett-troende var igjen i aksjen. Nå kom det positive fundamentale nyheter i stedet, og da får de som hadde troen betalt.

Men jeg kan ikke ut fra dette se noen indikasjon på at noen satt med mer info enn andre i går - da tror jeg nemlig kursen ville pushet godt over 14kr før close i går (og sannsynligvis ett stykke over 14.5kr, ergo kursen før bruddet ned kom 25. - 28. januar.

Ellers gratulerer til de som satt inne, og jeg støtter Savepig sin tolkning kursmessig.

8 Likes

Mnja, 200 dagers blir nok ikke enkelt å ta ut på første forsøk som @Aksjesnila sa.
Men gap close opp mot 21 kr virker ikke usannsynlig gitt momentum som er i aksjen nå.

3 Likes

Ingen konspirasjonsteori.

Men “noen” vet alltid litt mer en gjennomsnittet.

Du kan se på akkumulert volum over tid også. Man ser samme tendensene. Stort volum til nedsiden, men mangel på progresjon. Ser man på det store bildet har man reduksjon i volatilitet, mindre spread, avtagende volum, higher lows osv osv. Oppgang i forkant pleier som regel å være dårlig nytt, da man får fakeouts, etterfulgt av nedgang og frustrasjon fra retailers som ikke “skjønner” hvorfor noen selger på gode nyheter.

Dette var noe jeg påpekte allerede for noen uker siden. Jeg avventet også bekreftelse om bunn var nådd, da jeg ikke hadde sett reversal enda. Istedenfor fikk vi et siste push ned som lagde sin egen lille tradingrange som hadde en bullish kontekst, som fremdeles opprettholdt en higher low i det store bildet.

Jeg lastet ikke mer igår, da jeg allerede er eksponert mot NANO, har heller ingen fri midler per dags dato :joy: Og ser vi har noe uavklart med tanke på finansiering.

3 Likes

Vi sitter og ser på mye av det samme her ser jeg :grinning:

Edit: Jeg tok litt ekstra på 15,66 i dag tidlig som jeg solgte igjen nå på 18,43, men den banker jo foreløpig bare videre :grinning:

3 Likes

Vil det være fornuftig å tenke at nano har gått opp en trading range, og kanskje etablerer seg innenfor 18-20, eller 20-25?

Jeg tenker at det er et tydelig brudd ut av rangen mellom ca 13 og 17,4 som den har vært i, men at man må se an hva som nå blir ny range. Horisontale trender vil jo ta noe tid å etablere og jeg ser ikke de helt ennå selv om det ligger potensielle støtte- og motstandslinjer oppover i chartet.

Trendmessig synes jeg det mest interessante er om kursen kan bryte til oppadgående. At vi er over MA 200 nå er sånn sett en god start, så vil jeg at de kortere glidende snitt skal over de lengre, men det definitive brudd ut av den langsiktige nedadgående trenden ville jo være når kursen eventuelt passerer omtrent på 24kr som jeg har merket med sirkelen i chartet.

Flinkere folk enn meg kan sikkert kommentere på dette, men det er mine tanker i hvert fall :slight_smile:

5 Likes

Vi var kanskje over 200 dagers når du skrev men i øyeblikket er vi under og slik moment ser ut på lavere timeframes er sannsynligheten stor for at vi closer under (18.57). Det blir interessant om moment kan fortsette i morgen og mandag, slike rally pleier ikke å være over på en dag, med mindre det bare var en haug med tradere som kjørte den opp i dag (vil ikke tro det ut fra volum).

#diamondhands :gem:

8 Likes

Teknisk analyse av enkeltaksjer vil alltid ha et stort element av tilfeldighet i seg da det bare skal en stor kjøper/ selger til rævkjøre en TA-formasjon

Verdien av TA vil vise seg på et større utvalg av et set-up, der man over tid vil få sett om de parametere man bruker har en edge. Problemet for de fleste er at man trekker konklusjoner ut fra enkelthandler om ting fungerer eller ikke, En annen ting er at gjerne ikke er konsekvent i valg av set-up

7 Likes

TA er fint og flott det, men jeg mener man ikke må se seg blind på streker når det kommer fundamentale nyheter som endrer caset over natten.

Da bør man lene seg på det fundamentale og finne peers man kan sammenligne seg meg, feks Fusion pharma(mcap 4 mrd)

7 Likes

Man må selvfølgelig hensynta fundamentale nyheter, men nå er dette en TA tråd :slight_smile:

Fundamentale nyheter reflekteres uansett i chartet så det er strengt tatt ikke nødvendig?
Du kunne vist meg chartet til Nano og jeg kunne fortalt deg, ut fra trend, volum og spike i prisen at det nok kom en eller annen positiv nyhet i aksjen.

Det at denne nyheten har snudd opp ned på caset vises jo også i chartet.

Videre så konkluderte man jo med at det var gambling å sitte over denne rapporten lenger opp i denne tråden, som alle andre rapporter. Ingen kan forutse hvilke nyheter som kommer - men chartet tilsa (som @rosk82 har påpekt) at det var dårlig korrelasjon mellom effort og result til nedsiden. Så man kunne tatt et bet ut fra det.

Ta ellers Covid som eksempel - det snudde jo også opp ned på alt i finansmarkedene. Men ser du på chartet så kunne man solgt seg ut i forkant, basert på tekniske parametere.

Det sagt så er det en god grunn til at jeg har vært aksjonær i Nano i snart 5 år, og det er fordi jeg har en fundamental tro på det de driver med. TAen for min del er mest for å se hvordan jeg kan hanke til meg mest mulig aksjer før den virkelige himmelferden begynner :slight_smile:

5 Likes

Så tilbake til dette da.

GIGAPOP opp fra POC i VPVR, in the nick of time.

Lykkens dag.

Gratulerer.

3 Likes