Tenkte jeg kunne dra frem en p&f chart på denne nå.
Slik jeg ser chartet har vi en mindre trading range inne i en større en.
For dem som er kjent med P&F charting er det en måte å få et estimat/guideline på hva slags potensial man sitter med etter en akkumulering/konsolideringsfase.
I utganspunktet tar man i første omgang utgangspunkt fra bunn i tradingrange og LPS, denne danner det mest konservative anslaget av hva slags potensial man sitter med. Når man disse målene er det ikke en selvfølge å selge. De er mer som punkter man bør være ekstra varsom på endringer, man kan potensielt gå helt til topp.
Når det er sagt så kan vi ta en titt på chartet. Vi nærmer oss det laveste potensialet ganske snart. Naturlige vil være å teste toppen av rangen merket med en hvit linje.
Utifra dette ser jeg 2-3 mulige scenarioer i det store bildet.
-
Vi stopper i toppen, pullback i form av en LPS for så å få brudd til oppsiden.
-
Vi bryter igjennom, pullback i form av en BUA før ferden fortsetter videre opp.
-
En kombinasjon av begge hvor vi konsoliderer under motstand, test til nedsiden, brudd opp, test av brudd osv.
Det spennende blir hva slags fundamentalt bakteppe man har på disse hendelsene.
Får vi for eksempel en tradingrange på undersiden av motstand som får tid til å utvikle seg, for så å få melding om en EMI, vil man mest sannsynlig få et lite dropp til nedsiden og danne en LPS. Men pga. finansieringsbiten da ikke lenger er et tema, vil denne lille dippen være kortvarig.
Er vi i et scenario hvor man har stabilisert seg på oversiden av motstandslinjen, vil samme fundamentale nyhet kunne vise seg som en BUA.
Vi kan selvfølgelig også dette helt tilbake til start igjen, men det vil være under særdeles spesielle hendelser, ala Covid dippen. Er det fundamentale på plass, vil vi sprette fort tilbake.
Er vanskelig å spå når og hvordan dette vil utspille seg. Men pris og volum vil gi hint hvis ting er i emning.