Men nå er den under emikurs. Hvor lenge holder emipengene? De sier de er lønnsomme i 2023?
Tragisk greie dette. Fryktet ikke emi pga den nye EU ordren som satte “kvalitetsstempel” på selskapet, samt alle muligheter for nye ordrer fremover. Og hvis emi, så trodde jeg aldri den ville komme under 10kr, så anså det som liten risk.
Og så slår de til med års-verste på Oslo Børs med god margin! Timing perfekt elendig, samt at det kraftige nedsalget de siste dager tyder sterkt i retning lekkasjer av informasjon.
Tre aktører var med på dette. Selskapet, Pareto og Sparebank1 Markets. Bransjen til de to sistnevnte ble nylig belyst ang skattelistene for å ha drøssevis med ansatte over 10mill årslønn, så det er merkelig lettjente penger i den bransjen. Lurer på hva aksjonærene betaler for denne runden, kanskje 3-4000kr pr aksjonær for litt papirarbeid? Og hvem var evt innsidehandlerne?
De har nok prøvd en stund vil jeg anta, selskapet som ikke har vært pro-aktive på gjeld siden det siste året får hammeren nå de må hente kapital nå.
Jeg mistet troen på CEO da de i 2021(omsetningen i h1 2021 var vel ca 50mill?) sa de skulle omsette for 4 milliarder innen 2025.
Hårete mål, kanskje ikke helt umulig med utgangspunkt i hvordan situasjonen var da, med anbud og forespørseler osv. Nå har vi jo sett at ting tar veldig mye lenger tid enn hva man kunne forutsett. Ref. f.eks forsinkelsen hos det danske forsvaret. Men at de gjentar målene i juni 2022 i forbindelse med emisjonen, det henger ikke helt på greip.
Salg av noen tusen AR100-H i året hadde hjulpet godt med, men ordrene uteblir! Er den ikke bra nok? Bundeswehr inngikk avtale om 145stk i mai i år. De har også levert noen til Ukraina, men jeg vet ikke om de har fått betalt for det, eller om det var en donasjon. Forhåpentligvis vil det tikke inn en ordre om å levere flere til Ukraina. Vil tro de har gitt tilbud på denne modellen i forbindelse med kjøpene dette UK fondet skal gjøre. Avklaring før jul var det snakk om. Men vi vet jo nå at forsinkelser inntreffer dessverre. Jeg sitter på gjerdet inntil det er avklart hva som skjer med disse 120mEUR kontraktene.
Kan man se etter en kortsiktig bunn? Jeg prøver noen lodd…
Bunnen er vel nådd når de setter inn tiltak for å redusere kostnadene i forbindelse med inntekter. Den siste emisjonen kom som et sjokk på meg men hadde trodd etter Q2 at de skulle levere kostnadstiltak som gjorde at de var mer i balanse. Dette skjedde ikke og de gikk igjen tom for penger.
Har 67% minus på denne og vurdere sterkt på å komme meg ut mens jeg har litt igjen. Lite troverdig ledelse og dårlig kommunikasjon mht kapitalisering av selskapet. Her er det mye uklart fremover mht finansiering.
Kostnadstiltakene de har gjort, får ikke skikkelig effekt før i Q4. Det gjenstår å se om det monner dog. Synes avtalen med Lockheed er veldig tillitsvekkende, og den avtalen vil bidra med å øke sannsynligheten for lønnsomhet i 2023. Når det er sagt, så er jeg også dypt bekymret over videre finansiering og anser aksjen som høyrisiko nå. Sitter selv med stort papirtap, men jeg håper det kan snu i nær fremtid. De trenger en svær kontrakt til nå før jul, og få fulltegnet reparasjonsemisjonen om den blir noe av, så de får inn 70mill til. Synd med slik utvanning, men bedre å gjøre det til 6kr nå, enn til enda en halvering eller verre til neste år.
Nå er uansett kursen så lav, at man skulle tro de er veldig aktuelle for oppkjøp. Hoffleverandør til EMSA, og 10års kontrakt med Lockheed? Det er ikke småtterier, og det til under 200mill i verdi. Oppsiden er høy om de får til positiv drift neste år.
Den første bestillingen av mange fra Lockheed, får vi håpe på
Tok et lodd i går…
Ser at det var mange og småaksjonær fiendtlige handlinger på slutten av fjoråret. Som jeg leser av innlegg på denne tråden. Håper at (nærmeste), fremtid ser lysere ut.
Flere som har troen/håpet, ser jeg.