Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nordic Unmanned - Småprat

Dette forundrer meg ikke. Tenk på mulighetene de har som største/eneste børs noterte selskap. De er verdsatt til 863mil, har backlog på 300 mill + tjener penger. Men grunnen til jeg kjøpte enda mer mandag var. De har sett at det er kontrakter for 6-7mrd + nye muligheter som vi ikke ser pgr ny teknologi og ukjent marked. Hvis de klarer og få 20-30 % av disse vil det si + 1.4 - 2.1 mrd i mulig salg. Tenk hva dette kan gjøre med aksjekursen frem over. Her tror jeg det er bare og bruke tiden og Vente. :+1:t2:

Nordic Unmanned contemplates private placement

Har ventet på en emisjon for å finansiere ny ekspansjon.

1 Like

Blir på 39,5
Stenger 18. 30
Det gikk jo radig!

4 Likes

Det er bra. Og kan se ut som rep og , hvis kurs holder seg over det.

Successful private placement for Nordic Unmanned - well equipped to drive market consolidation

Nordic Unmanned - Key information regarding potential subsequent offering

En reperasjonsemisjon på 317 000 aksjer er kanskje ikke all verden. Men det er aksjonærvennlig, og jeg liker det.

Enig i det. Det er og til minimal rabatt fra i går. 5% så tror denne blir bra. Men så spørs det om kursen holder i dag. I hvertfall en dag en ikke skal selge på.

En Rep Emi fremstår gjerne som aksjonærvennlig, men det er den absolutt ikke. En slik emisjon tar lang tid å gjennomføre og i mellomtiden blir gjerne aksjekursen i beste fall sementert til emisjonskursen. Ofre kursoppgang for å få kjøpe et fåtall aksjer er ihverfall ikke i min interesse.

Dersom man er kortsiktig i en aksje, så kan jeg forstå standpunktet ditt. Jeg er mer opptatt av prinsippet og signalene ledelsen/styret sender ved å også hensynta retail, og det for meg, oppveier ulempen av evt. svak kortsiktig kursutvikling.

Rettede emisjoner skulle være det klare unntaket. Dessverre har det blitt hovedregelen på Oslo Børs.

1 Like

Når det er snakk om mindre kapitalinnhentinger (økning på 10-20% av aksjekapitalen) så foretrekker jeg at de er rettede mot profesjonelle investors. Det er langt mer effektivt og med mindre kostnader. Man slipper å melde kapitalinnhentingen i forkant, stort prospektarbeid, samt evt å hente garantister.

I et godt marked så settes 10-20% emisjoner raskt på kvelden med minimal rabatt.

Det har blitt vanlig at det tilbys reparerajonsemisjon med tegningsretter til eksisterende aksjonærer. Det er fair. Men da må det i tillegg vedtas og lages prospekt. Jeg tipper det ligger i prisen. Stort sett får mindre aksjonærer anledning til å kjøp i markedet til samme pris som emisjonen, så også i dag.

Jeg er langsiktig her, men selv langsiktige synes det er greit at aksjen etablerer seg på et høyere nivå.

Dette tyder og på at de forbereder seg for fremtiden (nye kontrakter trenger flere droner og mulige oppkjøp). Syntes det er perfekt og gjøre mindre emisjoner. Alltid gøy at vi ikke blir vannet ut. Jeg og er langsiktig og skal nokk skrape frem noen kroner for og beholde andel. Synker den under emisjon blir det kjøp der (+10 %)

Det viktige er at de gjør gode innvannende oppkjøp som markedet er positive til. Da går kursen opp. Og så kommer de til å hente mer penger på stigende kurser. NUMND skal tross alt konsolidere det europeiske dronemarkedet som det foreløpig eneste børsnoterte droneselskapet. Det krever kapital!

Etterhver som marketcap blir høyere (her håper jeg) så vil man kunne gjøre opp betaling i aksjer også. Det vil nok skje kombinasjoner av cash og aksjer herfra.

Jeg tror at Marketcap ville være høyere dersom man lot være å gjennomføre rep emisjoner.

Kortsiktig?

Spiller ingen rolle. Vi må se dette over år.
Vi investerer i et businesscase og en strategi.

Jeg håper oppkjøpscaset de ser på er internasjonalt. Selskapet trenger volum i ordrebestillinger og kontrakter internasjonalt, da det er begrenset nasjonalt.
Om oppkjøpscaset er et Norsk selskap mener jeg det er negativt for verdsettelsen av selskapet da de ikke nødvendigvis blir mer attraktive for internasjonale oppdrag. Et oppkjøp av Norsk selskap vil ikke øke tilstedeværelsen i Europa, og således ikke bidra til økte volum i omsetning. Det vil være et feil Val ihht strategien selskapet har uttalt med internasjonal vekst. Med det sagt håper jeg ikke det er Robot Aviation som er målet med emisjonen, da skal det mye til for å tjene tilbake investeringen selskapet gjør.

Hvilke oppkjøpscase finnes internasjonalt? Hadde vært fint å brainstormet på alternativer.

Virker som at fokuset er på Europa om du leser meldingen, men hvilke selskap de ser på blir jo kun spekulasjon.

We have mapped the industry
in Europe, identifying a number of potential acquisition targets. Being the
first publicly listed drone operator in Europe gives Nordic Unmanned a
tremendous opportunity to take an active role in the structural development of
the industry going forward,

1 Like