Looking good! Det blir mange børsmeldinger fremover vedrørende nye kunder. Målet om topplinje på 4 mrd i 2025 er hårete og hvis man klarer takten så skal vi langt opp. 20% EBITDA gir 800 mill. Market cap kan man da drømme om
Er målet realistisk ?
Det ville vært svært useriøst å melde noe slikt uten at det er hold i det. Pipeline er enorm stor allerede. Selskapet må si nei til oppdrag pga kapasitet. Dronemarkedet er fortsatt i tidlig fase.
Om de klarer 4 mrd i omsetning i 2025 er det umulig å svare på, men at de melder dette som et strategisk mål signaliserer noe til markedet.
Om de leverer vekst kvartal for kvartal mens de opprettholder guiding så skal market cap kraftig opp. Men det skal faen meg leveres!!
“The total postponed and delayed revenue approx. NOK 11 million is expected to be recovered in Q2 and Q3”
“EBITDA* affected due to postponed and delayed revenue in Q1”
“Part of the affected EBITDA to be recovered in Q2 and Q3”
For oss som har vært med fra begynnelsen , sågar anbefalte jeg før IPO har dette firmaet levert hele tiden. De har nå monopol på flyging med LUC sertifikat i hele europa. Untatt tyskland ( har ikke gått fra gammel til ny sertifisering enda ) , men de kommer.
Utviklingen med leting etter miner ser jeg som en game changer om teknologien løser dette problemet. Da snakker vi om kapasitets problem…
Eller har vi jo ventet på kontraktsinngåelsene med EMSA , som skulle komme i mai, og personlig ser jeg ikkke hvem andre som skulle kunne få dem.
Har hatt troa på dette selskapet lenge og det utgjør idag 40 % av mine aksjer.
Bare for ordens skyld eier jeg i tillegg. ELLIPTIC, POLIGHT, BEWI, OHT, ARGEO, FRØY og ALGINOR, RESQUNIT, SCI., som jeg tror alle har et fantastisk år framfor seg , spesielt før jul…
Her er en fin oppsummering av selskapet fra twitter:
@fladen , Utsagnet kom under presentasjonen på Q1, fra sjefen sjøl Roar Wiig. De har begynt å selektere oppdrag pga stor pågang.
Firmaet har vært 5 mnd på børs og gått fra 20 til 75 ansatte og skal til 100 før jul.
Bare å henge på spør du meg…
Ikke for og være vanskelig men her må en være litt realistisk.
Det må være noe feil, mener dere 400 milioner ?
Eller 4mrd i 2025?
de hadde 16 millioner i omsettning i q1
Dvs de skal ikke dobbel omsetningen til 32 milioner men 5 dobble omsettning på 4 år ved 400 milioner, men dere sier
10x det dvs 16 milioner x 62 = 992 milioner pr kvartal og det skal skje på 4år ?
Hvis de har 50 mann nå og klarer 16 mill betyr det at de skal ansette 62x dette på 4 år ? Det er 3100 personer.
Her er det noe muffens.
Her er Backlog . De har jo ikke mer enn 100 ish milioner i Kontrakter pr nå i år og neste år. Så jeg tror dere mener 400 milioner.
Kostnader i q1 er 20 mill, de ansetter folk så denne går litt opp, omsetter de for 100 mill i år er de heldige om de går i 0 EPS.
@Silvertailfox , det er nok 4 milliarder.
Bare ta det med ro. Om du ikke tror på det trenger du ikke kjøpe aksjer.
Om triggere går inn i år som jeg tror, har de 1 milliard før et år er omme.
Siden de har regelrett monopol i øyeblikket, og jeg vet at de skal kjøpe opp flere droneopperatører i Tyskland, som igjen har store kontaktflater og kunder, ser jeg ikke noe i veien for at de skal kunne klare dette…
Når det gjelder ansatte fungerer det ikke slik du sier at for å øke mere må de ha like mange ansatte…
Ja jeg er desverre ute. Jeg har troen og liker selskapet, men jeg er realist.
Det og vokse fra 16 milioner i q1.2021 til 1000 milioner i q1 2025 er ikke mulig. I hvertfall ikke når de ikke har mer en 100 milioner i kontrakter for hele neste år og i år.
Og ikke for ett selskap som tjener penger pr time.(it og software kunne kanskje gjort noe slik)
Ja der står det jo…
Med det som bakteppe ble resultatene for årets første kvartal en ordentlig kalddusj. Tallene som ble lagt frem på onsdag viste en omsetning på 17 millioner kroner og en bunnlinje på 2 millioner kroner.
Selv om dette innebar en solid topplinjevekst på 73 prosent sammenlignet med fjoråret, så var det 8,5 millioner kroner lavere enn foregående kvartal. Det var også milevis unna analytiker Tommy Johannessen i Sparebank1 Markets’ estimater.
@Silvertailfox . Respekterer din mening helt klart. Det er vel det som gjør aksjer spennende, vi har alle våre hester vi tror på.
Så vil tiden vise hvem som vinner, for er det en ting vi vet, er det at alle KAN ikke være vinnere på børs.
God Pinse alle sammen.
I lige måde.
Hvis du ser på neste slide i presentasjonen som er CRM of identified pipeline, så ser du at den er på 8,4 milliarder. De guider allerede 200% vekst y/y i q2. dvs rundt 26 mill. I tillegg kommer 1-3 oppkjøp allerede i q2, som vil hjelpe de med å vokse. Markedet skal vokse til 44 milliarder $ 2025. Det er et hårete mål, men dette er også en bransje i voldsom vekst og et enormt stort marked. Og, ja de kom inn lavere en sb1m sine tall, tar du med de 11 som ble forsinket grunnet covid, bommet de med 2 mill. Men de har også kursmål 65kr, ikke 35kr, som kursen var.
Ja jeg håper de får det til. Jeg liker selskapet og har som sagt vært tungt inne i det. Solgte desverre ut på 40 ish, men det er litt med generell risiko i markedet. Tror ikke ting går så bra neste 12mnd.
Men jeg sier bare at 4mrd er ikke litt hårete det er sinnsykt hårete.
Da må de doble hvert halvår neste 2 år så øke med 50% resten… håper dere ser det samme som meg.
50 mil H1-21
100 mil H2-21
200mill H1-22
400 mill H2-22
600 mill H1-23
800 mil H2-23
1000 mil H1-24
1500 mil H2-24
2000 mil H1-25
Hadde vært jævlig moro om de klarte det, men sprekt er det uten tvil.
Er ikke aksjonær
Ja sykt bra. Kanskje en av verdens raskeste voksende selskaper.
Er skeptisk til guidingen selv, men håper jo de klarer det.
All grunn til å være skeptisk til guidingen, synes den var i drøyeste laget selv. Får de til en brøkdel av guidingen vil vi fortsatt se kurs langt over dagens.
En ting som viktig å huske er at Wiig vet enormt mye mer om hvordan de ligger an til å få fremtidige kontrakter enn oss. En må heller ikke glemme at størrelsen på visse kontrakter er i mange 100-millioners klassen… Blir de europaledende i drone-markedet og lander de store kontraktene er det absolutt mulig å nå gudingen.
Som noen nevner, backlog er kanskje ikke den mest imponerende nå, men det kan snu på en femøring… Og har man trua på at selskapet lykkes i noen grad er det absolutt verdt å kjøpe aksjer på disse nivåene.