Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norsk Titanium AS - Småprat

Ikke klag på at de pladdrer på LinkedIn. Det var takk vare slikt som jeg kom meg inn i selskapet typ et halvår før planen jeg hadde, på 0,86NOK.
Jeg hadde haft dem kikerten en lengre tid (flere år, jeg har også haft litt med dem at gjøre før typ 10 år siden da de drev med pulver isteden før tråd) og signaler på LinkedIn gav meg vibber at noe var på gang. Så jeg kjøpte. Kort der etterpå kom meldinger og kursen stakk av.
Jeg har kjøp litt løpende etter det og GAV er ikke lengre lite fin, men helt OK, særlig på land sikt (regner med at sitte frem til 2035).
Mulig jeg kjøper mer på mandag, men vill ikke ha noe selskap bli før dominerande i portføljen.
Blir nog en kul uke uansett.

3 Likes

Investerer i gode historier først og fremst. NTI er en kommende stjerne i så måte. Potensialet til å stadig skape tro og drømmerier i markedet om noe mer. Bare å glede seg til snøballen begynner å rulle.

2 Likes

Husk at nti har over en milliard aksjer! Det er kanskje begrenset hvor mye den kan stige på nyheten? Må ikke ha for store forventninger.

Mcap som betyr noe. Ikke antall aksjer. Graden av oppgang på mandag avhenger av innholdet i en eventuell melding. Vil nok gå en del uansett, men selve kruttønna er om/når wave 3 blir meldt.

3 Likes

For ikke å glemme mulige andre meldinger som kan komme i tillegg.

Jeg synes det kanskje er litt rart at vi ikke har hørt noe mer fra Safran f.eks.

Selskapsverdien var over 3 milliarder kroner sommeren 2024 , før alle utsettelsene.

Med en solid melding som bekrefter potensialet er veien til 2-3 kr kort. Om ikke neste uke, så hvertfall på litt sikt.

Det er mange som sitter på gjerdet og venter på en bekreftende melding for å gå inn. Og vi som eier aksjen setter opp prisen vi er villig til å selge for betraktelig når meldingen kommer.

Så dette blir bra for oss som allerede eier aksjen.

5 Likes

Burde komme en melding om General Atomics etter hvert også. De var ferdig med grundige, årelange tester i høst.

Ble lenket til i høst også.

2 Likes

Vedr. Safran: Airbus nevnte landingsunderstell som aktuelt satsingsområde for w DED i sin melding. Det burde vel derfor også Safran tenke på som spennende. Forøvrig, og beklager at jeg harper sånn på dette, er det flere Safran-ansatte som har likt postene til NTI i det siste også.

Ut over det synes jeg det er spennende at de nevner vinger. (Regner med at det da er snakk om vingesparrene, da vingeboksen sikkert må lages på tradisjonelt vis.)

EDIT: Vingeboksen er laget av karbonfiber, se bort fra dette.

EDITEDIT: Etter litt googling ser det ut til at det er en del titan rundt begge komponentene, både vingeboksen og vingesparrene. Okei, må lese meg mer opp på dette.

3 Likes

Også verdt å huske at topp 10 eier 71,5% av aksjene. Lite free float, høy volatilitet begge veier og ekstra eksplosiv når den O’store meldingen først kommer.

4 Likes

Er Ferd helt ute enda?

Rubbel og bit. Merkelig timing. I likhet med Songa og Blystad.

Tipper de angrer litt for øyeblikket :sweat_smile:

Skulle tro at de summene de satt på var så små relativt sett at det fristet mer å bli sittende for å kunne ta del i en eventuell langvarig opptur best case enn å risikere halvering om TTT skulle sementere seg enda mer. Ferd er tross alt god for 50 milliarder og solgte posten for 16-17 mill. Med sviende tap. Etter å ha vært med på en berg og dalbane av en reise over mange år.

2 Likes

Jeg tar det som skrives på Linkedin med en klype salt.

Jobber selv i et startup/scaleup som software engineer hvor det VPen skriver på linkedin er gull og grønne skoger og som ikke helt stemmer med virkeligheten.

2 Likes

Den skepsisen er sunn og da spesielt fra startup verdenen der LinkedIn ofte er mer markedsføring enn virkelighet. Forskjellen her er kontekst og rolle. I aerospace og særlig mot Airbus er VP Operations & Quality personlig ansvarlig for leveranser, sporbarhet og compliance. Det er ikke en “visjonsrolle”. Feil eller misvisende offentlig kommunikasjon rundt serieproduksjon kan i verste fall få kontraktsmessige konsekvenser.
I tillegg så er dette ikke NTI som pusher en historie alene. Det er Airbus som sier serial production, deler installert på fly, ekstern NDT (Testia) og NTI ledelse som bekrefter narrativet uten hype språk så jaLinkedIn alene er ikke bevis, men når LinkedIn innlegg bekrefter det kunden (Airbus) allerede har sagt og kommer fra akkurat den rollen så er det mer enn “gull og grønne skoger”. En børsmelding vil gjøre dette entydig. Frem til da er dette ikke et bevis, men et veldig sterkt konsistenssignal.

3 Likes

Vi får se hva som eventuelt børsmeldes mandag eller ikke, men har du også sett denne?

Joachim Schmidt er Airbus’ fabrikksjef i Varel.

6 Likes

Innebærer formuleringen “supply raw materials” en endring av forretningsmodell i form av utplassering av maskiner hos Airbus? Jeg tipper det. Spent på hvilke betingelser som har blitt forhandlet frem.

NTI har vel aldri sagt noe om at de skall levere noe annet ett råmaterialer, dvs 3D printen som det er da man kappet den vekk fra byggplaten? Som då du kjøper smidt eller støpt råæmne. Maskinering får kunden eller 3e part ordna.
Setter de maskiner i Airbus lokalr tipper jeg de fortsatt selger æmnena.
Men jeg kan ha missat noe…

Mulig jeg tolker utsagnet feil, men jeg synes det er rart å bruke begrepet “raw materials” om produserte deler (selv om disse ikke er ferdigstilte).

Ikke feil heller at det fortsatt er en aktiv short som må dekkes inn

2 Likes