AFK på Shareville postet denne i dag:
Skal vi anta at NTI blir neste ukes børsvinner?
AFK på Shareville postet denne i dag:
Skal vi anta at NTI blir neste ukes børsvinner?
Det er ikke bare innholdet i den artikkelen i seg selv som er fryktelig spennende (spesifikt ordet “large” i setningen “Airbus Starts Serial Production of Large Titanium 3D-Printed A350 Parts”), men også hvilke folk som liker og deler posten på linkedin.
Airbus definerer large part som 20-200 kg deler. Hittil har NTI produsert deler på inntil omlag 10 kg for A350en.
Morsomt at ferd solgte seg helt ut med 16 mill aksjer for bare en uke siden. Ouchy.
Gikk inn igjen relativt tungt i NTI i dag, men tenker nå at jeg burde ha gått inn med enda mer.
Ja. Tror Oslo Børs sov litt i dag.
Sov litt selv. Har bevisst gått forsiktig inn. Ignorere volatiliteten i tro og håp-fasen. Men nå begynner det å lukte litt fugl. Så må nok inn med litt mer på mandag.
Rart det ikke har kommet noen melding 
Ikke første gang det finnes informasjon i markedet før meldingen kommer.
Innholdet i meldingen som kom 8. januar var kjent i markedet før jul.
Dette er jo en “diskret” * start på wave-3 med Airbus.
Deler av slike “kritiske” størrelser inngår ikke i de to tidligere produksjons serier.
“Diskret” fordi NTI ikke har børsmeldt nyheten, men ikke første gang NTI beveger seg på tynn is i forhold til EU og MAR regelverket. Og også Euronext sine egne (underordnede) regler for melding av informasjon som er økonomisk sensitiv.
Ny produksjon av vesentlig større og nye deler for Airbus er helt klart av økonomisk betydning for prisingen av selskapet og skulle ha vært børs meldt før det ble kjent i markedet via andre kanaler som i dette tilfellet.
Men, som også SoriaMoria her påpeker så er det ikke første gang NTI har sin “egen tolkning” av gjeldende regler. Muligens på høy tid å ansette en jurist der 
Følger tett med om det kommer melding fra NTI nå, og det bør jo strengt tatt også børsen følge med på.
Kan være at de nå er kvalifisert men ikke fått ordre enda? Og at NTI tenker at de børsmelder det som gir penger i kassa.
Når de starter opp med full serie produksjon allerede nå mandag av større titan deler for Airbus så er det åpenbart at de både er kvalifisert som kjent og fått ordre på dette. Videre at dette selvsagt gir penger i kassen.
Nåværende to produksjonsserier inneholder ikke deler av slik størrelse (20 kg til 200 kg) slik at dette åpenbart er starten på “wave3” om ikke kommunisert fra NTI enda. (nåværende to produksjonsserier er på deler hovedsakelig rundt 10 kg)
De har jo finjustert maskin parken sammen med Airbus i årevis nå, slik at det virker som om de umiddelbart nå kan starte opp med full produksjon.
Ref. meldingen fra Airbus over og godkjenningen i MMPDS nylig.
Når Airbus selv sier at de starter serial production allerede nå og delene faktisk installeres på fly er det vanskelig å argumentere for at dette kun er “kvalifisert, men uten ordre”. Serieproduksjon i Airbus kontekst forutsetter både ferdig kvalifisert leverandør, godkjent prosess og materialdata samt aktive call offs under en avtale. Disse delene ligger i 20/200 kg klassen og inngår ikke i de to eksisterende produksjonsseriene hos NTI som hovedsakelig har vært rundt ~10 kg. Det gjør dette til noe kvalitativt nytt og ikke bare en volumøkning. At NTI kan starte full produksjon umiddelbart er helt konsistent med at maskinparken er finjustert sammen med Airbus over flere år så dette er ikke en ramp up fra null, men en planlagt overgang. Når Airbus melder om serial integration, nylig innlemmelse/godkjenning i MMPDS og at dette er strukturelle lastbærende deler så fremstår dette i praksis som oppstart av “wave 3” selv om NTI ennå ikke har kommunisert det eksplisitt. At dette også gir kontantstrøm fra dag én er åpenbart gitt delestørrelse, maskintid og etterbearbeiding. Hvis dette ikke er wave 3 da må begrepet nesten redefineres.
Melding 07:00 mandag tipper jeg
Nå må ikke du jinxe det her.
Nå har både CEO og VP of Operations and Quality delt innlegget. Sistnevnte la ut med denne kommentaren
“Thank you AirPro News for sharing this accomplishment. I am proud to have been part of this journey. More to come. At Norsk Titanium We continue to supply raw materials which solves customers problems. We are a supply chain solution.”
Opplever det helt utrolig at han ytrer dette før en eventuell melding. Arrester meg gjerne, men en VP Operations & Quality kan ikke være en som er løs i snippen på LinkedIn. Den rollen betyr i praksis at han eier produksjon i serie, eier leveranser til kunde, eier kvalitet, sporbarhet og compliance. Eier egentlig alt som kan stoppe fakturering.
Når en person i den rollen offentlig skriver “We continue to supply raw materials. We are a supply chain solution.” så sier han implisitt at dette er pågående leveranser, ikke test, ikke pilot, ikke pre ordre og ikke noe som “kommer hvis alt går bra” Hadde dette kun vært kvalifisering, oppskalering eller “snart i produksjon”ville språket vært helt annerledes. Da hadde det stått “preparing to support”, “positioned for”, “working toward”, men han bruker presens og det mener jeg er bevisst.
At akkurat den rollen deler og kommenterer dette opplever jeg er sterkere enn mange formelle pressemeldinger. Det er et internt “grønt lys” gjort offentlig bare uten børsmeldingsoverskrift.
Den eksakte grunn til at jeg bare sitter med en liten post i selskapet og har stått utenfor i lang tid siden helt nylig; kommunikasjonen ut til markedet har alltid vært kritikkverdig. Umulig å føle seg trygg på noe som helst. Håpet har vært at ny CEO, nye tider. Gjenstår å se.
Tja. Vi har visst at NTI eksperimenterer med større byggeplater til MERKE-IV maskiner,
det har vært kommunisert fra selskapet tidligere. Det samme gjelder det at de forventer Airbus-kontrakter ila kort tid/dette året. Kommer det en børsmelding på mandag er vel det greit? Det som fikk meg til å gå inn igjen på fredag var AirProNews-artikkelen og detaljen om at metoden nå tillot å printe near net shapes opp til 7 m i lengde. Det er så vidt jeg vet ny informasjon. Men så står det ikke om det er NTI eller Airbus som eksperimenterer med den størrelsen.
Akkurat de siste setningene til Adesokan leser jeg som en generell beskrivelse av hva selskapet leverer til kunder generelt, ikke noe de leverer eller ikke leverer til Airbus for øyeblikket.
Forøvrig: Legg merke til hvilke (og mengden) personer på linkedin som liker postene her nå. Det er Airbusfolk (inkl. militæravdelingen dems), Collins, Boeing, Safran, Prat and Whitney m fl. Stort sett folk som har jobbet i disse selskapene lenge også.
At NTI har eksperimentert med større byggeplater til MERKE IV har vært kjent ja og at de har signalisert forventede Airbus kontrakter i år også. Det som skiller denne gangen er ikke eksperimenteringen, men at Airbus selv nå sier serial production og large parts og at delene installeres på fly i Cargo Door Surround.
7 meters referansen kan være en generell kapabilitetsbeskrivelse. Enig i det, men det er likevel nytt at Airbus eksplisitt knytter w DED til store lastbærende strukturer i serie og ikke bare som en fremtidig mulighet. Det må du være enig i?
Når det gjelder kommentaren fra VP Ops så kan den isolert leses generelt, men i kontekst delt direkte på en artikkel om Airbus A350 og NTI og fra akkurat den rollen er det vanskelig å lese det som helt frakoblet pågående leveranser.
En børsmelding på mandag vil rydde alt. Kommer den ikke er dette i alle fall fortsatt første gang vi ser “serial production” “large” strukturelle w DED deler og ikke minst Airbus og NTI koblet så eksplisitt offentlig.
Det er vi enige i.
Jeg kommer til å stressteste serverne til Euronext-nyhetssiden mandag morgen.
Føler meg som Petter Stordalen, gleder meg til mandag