Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norske "multibaggere"?

Hei dere, noen av dere kjenner sikkert til Seeking Alpha (nettstedet), der er det en abonnementstjeneste som heter “Potential Multibaggers”. Fokus er amerikanske aksjer, hvor poenget er å finne og investere i selskaper med stor/god vekst i inntjeningen, og hvor selskapene kan gå X-gangen. Lage en portef. av en del selskaper, si minst 5-6. Ideen er at prisen p.t. ikke (helt) reflekterer veksten i inntjening. Og - bl.a. ligge unna selskaper med “cash burn” og generelt ikke bevist vekst i inntjening (sånt a la “hydrogen er fremtiden” kan vi altså bare glemme, med mindre inntjening viser det). Er det noen som har testet ut tilsvarende for norske aksjer?

2 Likes

Slike selskaper kan du finne her på forumet, men de får gjerne lite oppmerksomhet (før reprisingen). Det blir jo lett slik at de som allerede er repriset tar det meste av oppmerksomheten.

4 Likes

Kitron, gikk 5x fra 2015-2020

Nekkar, gått 4x fra 2020-nå, de er priset til P/E 10,5. Jeg mener de kan gå 2-3x hvis starfish/skywalker blir vellykket, hvis ikke tenker jeg 0-50% i årlig vekst. Jeg har skrevet litt om casen her: NEKKAR ASA (tidligere TTS Group) 🚀⚓🌊 - #534 av Christian sjekk også Q1-rapporten for info om Starfish/Skywalker. Fint med disse er at de har null gjeld og plenty cash, så ikke noe finansieringsbehov.

Reach Subsea som er en kandidat, de er priset til P/E 5-6 og har greit med cash, men trenger samtidig rundt 200 MNOK for å få gjennomført et prosjekt for å bygge ubemannede overflatefartøy. De har gjort R&D. Hvis de får finansieringen sin på en fornuftig måte, f.eks. emisjon på kurs 2,75 kr, så mener jeg de er en kandidat for å kunne gå 5x i løpet av noen år. Risikoen er f.eks. at prosjektet ikke blir startet og de blir akterutseilt/utkonkurrert, finansieringen blir for dyr eller at prosjektet blir startet, men feiler.

Jeg sitter ikke i Kitron, sitter tungt lastet i Nekkar og lett lastet i Reach Subsea (pga risk). Jeg foretrekker “kjedelige” selskaper med god cashflyt og lite finansieringsbehov. Det er greit med litt “forsikring” mot bratte kursfall.

6 Likes

I januar 2015 var vel kursen under 2kr og i 2020 var den 15kr++ ?

2 Likes

Stillfront og asetek er andre eksempler, selv om de har svingt litt begge veier

Og Natto kanskje får være med - selv om det tok noen år :upside_down_face:

Jeg tipper @deRunez først og fremst var interessert i potensielle kandidater i dag :stuck_out_tongue:

Det er forresten heller uvanlig å ha selskaper med positiv cash flyt, penger på bok til vekst og multibaggerpotensiale. Det er et klassisk velg to av tre opplegg. Det finnes jo noen hederlige unntak som er nevnt over her.

Episurf er jo en kandidat, men som vanlig, den har bare to av tre. Dvs, de har penger på bok, multibaggerpotensiale men ikke positiv cash flyt. Jeg vil si det de har igjen er kommersialisering, så sånn sett minner de endel om f.eks. NattoPharma.

1 Like

Selv har jeg trua på elliptic labaratories :wink:

2 Likes

Ja, Asetek er en god kandidat, jeg kjøpte den nylig. Kitron også, f.eks.

Jeg har en portefølje av norske aksjer, så er ok diversifisert, alt i orden. Alle har denne inntektsvekst-egenskapen, forresten.

Hvis vi sjekker andre som ser ut til å få ting til (f.eks. han “Lone Stock Trader”, http://www.lonestocktrader.com/), og hvis vi satser på en slags “beste emulering”, virker det som ulike versjoner av inntektsvekst er fint å fokusere på. Vi som har jobbet i bransjen i mange år, vet jo ellers at analyser fra meglerhusene bare er tullball, siden de bl.a. er skrevet mhp. å få emisjonsoppdrag osv. Sitte og lese sånt er i all hovedsak a big waste of time, etter min mening ihvertfall

Fint å kjøpe aksjer i selskaper som ikke har analysedekning enda. Man kan også sjekke antallet eiere på f.eks. Avanza. Dette tallet skal helst være lavt.

Jeg har sett på Asetek flere ganger, men jeg klarer ikke like selskapet. Hvis man ser på kontantstrømanalysen, så har de for perioden 2017-2021 dratt inn sånn ca 0. Det er en elendig track record. Omsetningen har heller ikke økt vesentlig i perioden.

Anyway, jeg synes det er fint å ta utgangspunkt i selskaper som kan gå 50% i løpet av et år. Da får man ofte veldig solide selskaper også ender det av og til opp med at de overleverer og muligens gjør det over flere år. 5 år med 50% økning i avkastning gir deg 7,5-gangeren.

Hvis jeg prøver å sikte meg inn på de som kan levere flere hundre prosent avkastning, så ender det som oftest med noe helt annet. Risikoen er for stor.

3 Likes

Ikke like lett å finne gode kandidater i dag synes jeg :thinking:

Norske er ikke lett, men en liten kule i ABG eller kanskje en søt 2-3x i svenske Betsson er vell ikke utenkelig

1 Like

Kanskje endelig Talkpool? :see_no_evil:

Talkpool er jo enten multibagger eller konk. :see_no_evil:

1 Like

Nordic Nanovector.

3 Likes

Hei, hei! Nå fikk de akkurat 4MSEK, da berger de iallefall til jul!

2 Likes

Dersom en skal være OK diversifisert bør vel en også ha litt mot andre markeder/valuta enn norsk?

2 Likes

Solgte meg ut (som flere andre) på 24-25, og er enda utenfor der. Vet ikke helt hva jeg syns om de gutta i sveits fortiden. @colzjek du har har enda klokketroa? Føler ting går treiiiigt

Like a pro! Ja, jeg har ikke endret oppfatning det siste året, heller tvert imot. Føler vel at aksjekursen går tregere enn utviklingen i driften, men det stresser jeg ikke veldig med. De har levert på guiding de siste 4-5 rapportene, så jeg føler de har holdt ord etter turn-arounden. Selvsagt skulle man ønske hyppigere og større ordrer, men jeg synes ting begynner å line seg opp ganske fint. Så må de selvsagt løse den finansielle situasjonen, det er vel den folk er mest skeptiske til, med rette. De jobber nå aktivt med et mulig salg i Pakistan, og har fått inn bud. Et salg der ville løst mye, om ikke alt.

2 Likes

Slenger meg på og sier Nordic Nanovector. Bygger en spennende plattform, og er veldig nærme markedet innen NHL med Betalutin.
Fortsatt litt risiko igjen som til gjengjeld gjør at muligheten for 10-15x fortsatt er tilstede. Kommer viktige svar på Q3 og spesielt til mai-juni 2022 når de presenterer første dataavlesning fra Paradigme (value infliction point).

2 Likes

Ja, altså jeg har ulike fond, enkeltaksjer i USA og USA, trading-konto for globex-futures, og det ene med det andre. De am. enkeltaksjene er alle “potential multibaggers”, liksom de norske. Synes det er fint, jeg. “Revenue for the long run”. Norske “jeg håper så inderlig på”-askjer a la Otovo, NEL, QFUEL, Targovax osv. ligger jeg langt unna

3 Likes