Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Norwegian - Småprat (NAS) ✈

Hvis dette faktisk var mulig å få til, burde ikke Norwegian bare ha solgt litt fly i stedet for å kjøre på en saftig emisjon?

Min utheving:

Det er vel der problemet ligger, man får ikke noen god pris hvis man selge.

1 Like

Jeg har ikke fulgt mye med på NAS, så nå spør jeg, er NAS billig nok snart eller er de konken nær?

For tidlig å si. :slight_smile: Hvis man ser på hva selskapet “KAN være verdt”, er selskapet billig. Veldig spent på Q1 tallene. Hvis de fortsetter samme cashburn som tidligere tror jeg det vil komme en ny emisjon. Langt under dagens aksjekurs…

Er også mye rot med Boeing 737 Max, så man kan ikke utelukke en nedskriving. Noe som ikke spesielt gunstig siden dette i første rekke vil barbere bort store deler av egenkapitalen i selskapet.

1 Like

Det er priset inn mye usikkerhet, og med rette. Som jeg ser det, så er prisingen i dag nesten garantert feil om et år eller to, jeg vet bare ikke hvilken vei det vipper. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Tja? Norwegian kunne og burde gjort mye hadde de visst om problemene med Dreamlinerne allerede i høst. Nå satser de på drift og da selger de ikke nyere fly som skal inn i operasjonen. I tillegg har de faktisk trappet kraftig ned på produksjons ekspansjonen. Salg av NGer vil vi nok se ta seg opp igjen så fort MAXene er tilbake i luften.

Det er helt essensielt for å lykkes på drift at de har nok skala for å oppnå stordriftsfordeler.

Det kommer helt an på både tilbud og etterspørsel og ikke bare den ene siden av likningen, men du ønsker generelt ikke å selge deler eller en hel bedrift under press, eller dårlige kort på hånden.

Nå har de veldig god tid om de faktisk hadde ønsket å gå den veien, men jeg tror ikke vi får se noe salg før selskapet klarer å tjene penger. Kun om det dukker opp ett tilbud som er for godt.

5 Likes

2 posts were split to a new topic: Norwegian ( NAS ) Teknisk analyse

Burde hatt en egen TA tråd for Nowegian?

3 Likes

Noen som kan tenke seg å dele ukens topp 20/50?

Hvor smart er kjendisinvestor Blystad egentlig? Han har åpenbart kastet sine øyne på Norwegian, men har vel kanskje ikke helt fått den uttellingen han ønsket.
Det har fremkommet i div. meldinger at Songa skal ha solgt, og hvis så har skjedd, må det ha vært med stort tap? Men, det kan vel også være slik at hele aksjeportefølgen er lånt ut for shorting? Vi kan jo ikke vite! Det vi derimot vet, er at synlig short har økt parallelt samtidig med “salg” fra Songa. Jeg bare spør.

Blystad hadde vel grei gevinst på de første han solgte hadde han ikke det da?

Kan være riktig det.
Også interessant!

Boeing tilbakekjøpte 6,1 millioner aksjer for 2,3 milliarder dollar i kvartalet, som alle skjedde før midten av mars.

2:06 · 24 april 2019 · TweetDeck

“Boeing tar en foreløpig ekstraregning på en milliard dollar i regnskapet på grunn av problemene med 737 Max, men selskapet tør ennå ikke spå hvordan resultatene blir for 2019.”

Q1-Tallene kommer imorgen. Jeg tror ikke det blir et pent syn…

Oslo (TDN Direkt): Norwegian Air Shuttle ventes å legge frem en ebitda på -57 millioner kroner for første kvartal 2019, mot -1.891 millioner kroner i samme kvartal året før.

Det viser gjennomsnittet av estimater Infront Data har hentet inn for TDN Direkt blant fire analytikere.

Ebitda-anslaget for kvartalet varierer mellom -399 millioner kroner og 156 millioner kroner.

Justert ebitda i kvartalet ventes til -953 millioner kroner (-1.850), mens ebitdar ventes til -53 millioner kroner (-881). Omsetningen ventes til 8.113 millioner kroner (6.993).

To analytikere anbefaler kjøp av Norwegian Air Shuttle-aksjen, en anbefaler hold, mens en anbefaler salg.

Deltagere: DNB Markets, Morgan Stanley, Pareto Securities og Sparebank 1 Markets

1 Like

Fra Q1 kommer leasing inn som en egen post i balanseregnskapet, som ett resultat av de nye IFRSreglene. :blush::blush:

Kan Kjos ha noen ess i ermet i morgen tro? Han er en smart jævel fortsatt, den karen.:slightly_smiling_face:

1 Like

Jeg gambler iallfall ikke på det. Da setter jeg heller pengene på oddsen og taper der. :smile:

Tror det blir en negativ rapport i morgen, noe som shorterne kommer til å bruke til å presse kursen lenger ned.

Tror salgsknappen sitter ganske løst hos mange i NAS i morgen om det skulle bli litt negativ stemning.

Når det er sagt, er det ikke umulig at Kjos kommer med noe som utløser en shortskvis. Men tviler på det.

1 Like

Jeg gambler.:innocent: Flyene fylles som aldri før, vi går inn i sommertrafikken og NAS er et veldrevet selskap. Kursen tilsier konkurs, hvilket jeg mener er langt fra sannheten.

7 Likes

(Deleted)

1 Like

En trigger her!
" Vi har hedget 35 prosent for 2019 og i overkant av 50 prosent for første halvår 2019. Hedgingposisjonen for 2019 har økt siden oktober (som det fremkommer av trafikkrapporten), skriver presseansvarlig Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian i en epost."

Hadde sikkert vært greit ja :slight_smile: