Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Novo Nordisk

Liten observasjon: Virker som markedet nå tror at oral kommer til å bli en kjempegreie, jfr. LLYs svalestup 7. august.

Det tror ikke jeg, foruten “turistklassesegmentet” da, altså gjenget som ikke har råd til noe annet en compounded drugs uansett. Så det kan hende det blir ekstensivt mht antall pasienter / brukere, men hvor mye penger vil det ligge i det?

Men la oss drite i min humble opinion: Markedet her og nå tror på oral glp-1s blir en greie, og da bør ihvertfall de som vil investere i Novo på kort sikt tenke seg litt om. Hvorfor? Viking Therapeutics sin oral fase 2 gikk over 13 uker + 4 uker med oppfølging etter avsluttet behandling. De 17 ukene var over i tampen av juli. Så det vaskes data mens jeg skriver dette. Gode data for VKTX (altså bedre enn oral sema) burde sende Novo ned, selv om det “kun” er en fase II. De vil selvfølgelig også sende VKTX til Pluto. 25% short der nå, så kan bli en skikkelig skvis. Samtidig: Markedet har sikkert høye forventninger til data derfra også, så spørsmålet blir litt:

Hvor bra må VKTX sine data være for at markedet tenker “dette slår oral sema”?

Det som er interessant her er jo den korte durasjonen på Vikings trial. Kun 13 uker. Her er dataene for oral sema til sammenligning:

Så 6-7% for oral sema på 13 uker, litt over 5% placebo-justert.

Det er det VKTX må slå tydelig (et par prosentpoeng?) + at tolererbarhet ikke burde være veldig mye dårligere.

Kan kanskje legge til at om VKTX får til en drug som markedet tror kan gi 10% vekttap på 4 mnd. så er jo det også en gamechanger, sånn mtp prisene de kan ta. 10% vekttap på 4 mnd eller 10% vekttap på nest høyeste dose av orforglipron over 72 uker? Det er vel en nobrainer hva man velger hvis prisen for behandlingene ender opp med å bli det samme totalt.

2 Likes

VKTX er Allerede heftig priset, og har gått 10 gangen de siste 3 årene.
Ligger vel endel forventning i prisen allerede, selv med heftig short.

1 Like

Har de en mcap på 4 milliarder ?

1 Like

Frem til i fjor vinter var VKTX et jallabio som hadde hovedfokuset sitt på en drug i MASH (tilsvarer Magridal sin rezdiffra, eneste godkjente drug i indikasjonen så langt). Og så leste fase II’en med vk2735 av vinteren 2024 og kjørte prisen opp over $80/aksje (og Viking var lure nok til å hente bøttevis med penger da). 10x fra der Viking var for 3 år siden er ikke så heftig, spør du meg.

Men hvorfor spratt kursen opp? Fordi VKTX etter mye å dømme sitter på en drug som trolig matcher LLYs tirzepatide (bedre kjent under merkenavnene Mounjaro og Zepbound for hhv T2D og fedme) i efficacy og tolererbarhet. Og selv om de er et stykke bak NVO og LLY i spacet, så er de også ganske langt fremme i “resten av feltet”. For å si det sånn: VKTX sin fase III med vk2735 vil trolig lese av på tampen av 2026. Er de orale dataene som kommer nå hvert øyeblikk gode (altså bedre enn NVOs semaglutid), så mistenker jeg at VKTX før den tid vil bli kjøpt opp av noen som vil være med i fedmespacet men ikke helt har fått det til på egenhånd (f.eks Pfizer).

MCAP er som @Fartin observerer skarve 4 millarder USD.

Til sammenligning så solgte altså LLYs tirzepatide – som det er naturlig å sammenligne vk2735 med – nå i q2 alene for 8,58 milliarder USD… (for å si det sånn: VKTX skal ikke ta mye av det markedet før det blir en ganske fin PE-ratio med dagens kurs)

Og fedmespacet vokser og vokser hele tiden.

Og Viking har flere assets enn bare vk2735, inkludert ovennenvte MASH-drug som har gjennomført fase IIb + amylinanalog som det vil søkes IND på i høst/vinter. For å si det sånn: Kjøper noen VKTX så kjøper de seg en ganske ferdig “fedmepakke”, litt som da Roche kjøpte Carmot med assetene deres (var det i fjor eller forfjor?).

Spørsmålet man må stille seg – som du òg påpeker – er hvilke forventninger som er innbakt i prisen pdd. Er markedet like urealistiske med VKTX som de har vært med NVO eller LLYs kandidater? Tror bare vi får vente og se.

Edit: Sry halvveis offtopic, men vedrører NVO, fordi gode orale data for VK2735 vil sende NVO ned (og vice versa, obv.)

2 Likes

Kan bemerkes at:

"Danska läkemedelsbolaget Novo Nordisks produkt och portföljstrategi-chef Ludovic Helfgott har den 7 augusti sålt 28 710 aktier i läkemedelsbolaget. Aktierna såldes till kursen 295,00 danska kronor.

Det totala försäljningsvärdet uppgick till cirka 8,47 miljoner danska kronor, enligt ett meddelande från bolaget.

Helfgott äger efter transaktionen 63 048 aktier i bolaget, enligt ägardatatjänsten Holdings."

og:

anska läkemedelsbolaget Novo Nordisk Executive Vice President, R&D och Chief Scientific Officer (CSO) Martin Holst Lange har sålt totalt 14 024 B-aktier i bolaget den 7 augusti 2025.

Försäljningen skedde i två separata transaktioner: 74 aktier såldes till kursen 316,75 danska kronor via Citigroup Global Markets Europe, och 13 950 aktier såldes utanför handelsplats till kursen 316,48 danska kronor. Det totala försäljningsvärdet uppgick till cirka 4,44 miljoner danska kronor, enligt ett meddelande från bolaget.

Førstnevnte vaska 1/4 av posisjonen sin, og Holst Lange solgte vel halve posisjonen? Det er selvfølgelig nå etter q-tall de kan selge. Men likevel? Hva forteller det oss på kort sikt? At begge plutselig vil ha et nytt sommerhus på nordkysten av Sjælland og titte ut over Kattegat?

3 Likes

I helgens episode av Aksjesladder gikk Lars gjennom regnskapstallene til Novo:

1 Like

Innsidesalg i selskaper som prises til noen tusen milliarder pleier sjeldent å påvirke selskapsverdien, men kan jo selvsagt lure på om ledelsen er bekymret for fremtiden, selv om selskapet allerede har mistet 70 % av verdiene fra toppen.
Kanskje de tok en titt på Hegnar TV og fikk med seg at aksjen fint kan falle 70 % til :cowboy_hat_face:

1 Like

Nei, det betyr selvfølgelig lite. Men markedet har altså ikke hatt veldig tillit til ledelsen NVO, og dette er altså det Martin Holst Lange og Ludovic Helfgott gjør dagen etter lederbyttet. Synes det er uheldig, rent symbolsk. De har fint råd til å la være, tipper jeg.

Jeg synes NOVO er spennende på disse kursnivåene, jeg har ordnet meg en lyttepost for noen dager siden, men det som holder meg igjen til å investere mer merker jeg, er adm i USA. Plutselig er de misfornøyd med et eller annet og legger på mer toll over natta, eller truer med at prisene i USA må ned hvis ikke skjer det noe negativt som adm ikke vil si hva er. Så selve rammebetingelsene i USA kan endre seg veldig raskt.

4 Likes

Novo har en haug med fabrikker i USA + får en fill/finish site online i Nord-Carolina nå i år, så burde sånn sett være ganske “sikra” mot tolldelen. Men det er vanskelig å si hvordan denne “most favoured nations”-greia vil slå ut til slutt. Ikke at Trump egentlig (rent juridisk) har noen muligheter til å påvirke pris + at det vissnok er bred politisk enighet hos dems og reps om å rote med dette. Likevel, ingen BPs, inkludert Novo har lyst til å havne i Trumps vrede, som f.eks utdanningsinstitusjonen Harvard gjorde.

Imho er 100000kr spørsmålet her om FDA kan finne på å gjøre politisk begrunnede beslutninger, f.eks ved å ikke godkjenne semaglutid i MASH (avgjørelsen er guida nå i q3, og bør egentlig være en smal sak gitt dataene NVO har lagt på bordet). Jeg tror sjansen er liten, men jeg utelukker ingenting når folk som Laura Loomer får hviske Trump i ørene om at Vinay Prasad er for liberal og venstrevridd…

La oss si at prisene i USA kommer ned til de norske prisene (så 1/3?), hvordan vil dette påvirke forbruket av medisinen? Pr i dag, så har de nådd 1% av markedet sitt. Med vesentlig lavere pris, så vil jeg tro de når mye flere? Press til å tilby samme vare til en lavere pris er ikke nødvendigvis negativt.

EDIT ser WVH svarte på toll-spørsmålet.

Tar utgangspunkt i denne sliden fra sist Company presentation:

Se litt på inntektene fra diabetes i US.

Det interessante med GLP-1s / inkretiner er vel at de både kan kvalifisere som “medisinsk behandling” men også til dels som “forbruksvare”. Altså, kjøper man Wegovy over disk, så kjøper man jo en medisinsk behandling, joda. Men man kjøper også en forbruksvare. Og den forbruksvaren vil måtte prises annerledes enn en medisinsk behandling, fordi folk betaler selv. Enn så lenge, så forsøker Novo og LLY å utvide lablene til semaglutid og tirzepatide (søvnapné, kneatrose, mash, alzheimers, cvot, osv…). For hver label de får, utvider de populasjonen de kan selge disse medikamentene som medisiner til. For å si det sånn: Forsikringselskapene i USA vil ikke betale for semaglutiden din når du “bare” ønsker å slanke deg. Men kan du dokumentere en eller annen vektrelatert komorbiditet, så ender de opp med å betale (dyrt) likevel. Og så kan du bruke medisinen for å slanke deg, åkkesom, forutsatt at du kan hoste opp eller annen diagnose som ikke bare er “ren overvekt” mens BPs som selger til stater / forsikringsselskap kan (fortsette å) ta seg godt betalt (en stund til).

Jeg tror det etterhvert oppstår to separate marked: Medisiner som knyttes til diagnoser som er komorbiditeter til overvekt, hvor stater / forsikringsselskap dekker store deler av regninga, og medisiner som er mer forbruksvare og derfor er gjenstand for mer priskonkurranse.

Det er selvfølgelig ikke snakk om utelukkende markeder, mer en overordnet trend, hvor medisiner kan konkurrere med hverandre i medisinske indikasjoner på pris (f.eks Mounjaro vs. Ozempic i T2D). Og forbruksvarer kan konkurrere med andre forbruksvarer på pris, f.eks compounders seg i mellom. Og så har man produkter som vil være mer av det ene eller det andre. Retratutide vil i liten grad være forbruksvare. Orforglipron, trolig mer forbruksvare enn medisin.

Edit: Ikke helt fornøyd med forbruksvare / medisin-dikotomien, men du/dere skjønner hvor jeg vil. Innspill til bedre benevninger mottas med takk :slight_smile:

4 Likes

"STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Ludovic Helfgott, läkemedelsjätten Novo Nordisk chef för produkt- och portföljstrategi, fortsätter sälja aktier i det danska läkemedelsbolaget. Fredagen den 8 augusti sålde han 12.000 aktier för ett genomsnittligt pris om 326 danska kronor per aktie. Totalt motsvarar försäljningen 3,9 miljoner danska kronor, motsvarande 5,8 miljoner svenska kronor.

Det framgår av ett pressmeddelande." [mine uthevninger]

Nå har godeste Ludo snart halvert posisjonen sin.

Igjen: Markedet har ikke hatt stor tillit til ledergruppen her, og dette er bare uheldig rent symbolsk. Lett å tenke seg / anta at management selv tenker kursen skal ligge i stabilt sideleie en god stund fremover…

1 Like

Ja, eller at Ludovic skal skille seg og at eksen som først krevde å bli kjøpt ut av felles bolig også har funnet ut at hun har rett på halvparten av verdiene i aksjene hans? :wink:

3 Likes

Har du lest dansk Se og Hør nå? :stuck_out_tongue:

1 Like

Jeg prøvde å finne noe info om det, men var for dårlig på å google. Har du kilde?

Det var kun en retorisk greie ja, det virker jo litt absurd å selge aksjer på torsdag etter en sånn reise som de har levert til aksjonærene sine i 2025 og så klinker du til med nytt salg to dager etter. Det er særdeles uproft / klønete, det er nok volum her til å ta unna 24 000 aksjer på 30 sekunder uten å flytte kursen, så derfor tullet jeg litt med at infoen Ludovic hadde når han solgte en dag endret seg til noe annet innen kort tid.

Alternativt er han bare et brødhue når det gjelder strategi og oversikt, noe som i seg selv er et stort “varsku her” i så fall!

1 Like

Altså, problemet Novo er innhyllet i nå kan vel i stor grad beskrives som “sentiment”. Og det er ikke fryktelig mange medisinske triggere som kommer i løpet av høsten 2025 som kan sies å være i kategorien “sentimentforandrende”. Oral sema er egentlig den eneste. Og eventuelt EVOKE og EVOKE+ (altså trialene i alzheimers). Førstnevnte er det vanskelig å se for seg ikke får godkjenning. Sistnevnte er det ganske i det blå om det blir signifikant forbedring eller ikke. Tror ikke markedet priser inn suksess der i noen særlig grad, men klar positiv og sentiment-vrider om sema faktisk hjelper mot demens også…

Men jeg tror egentlig bare at eneste “store” trigger her på 6 mnd sikt er oral sema approval, og foruten det må sentimentet snus på salgsvekst / markedsandeler osv… derfor jeg henger meg litt opp i slike klønete manøvre som Helfgott sine nå. NVO trenger å gjøre absolutt alt de kan for å snu sentimentet hvis kursen skal opp igjen.

Novos største triggere nå er jo egentlig at andre feiler. Spørs om ikke det skjer med LLYs retratutide (første avlesning skal visstnok være i q4 i en trial med overvektige med kneartrose). LLY har ikke guidet noe drøy vektnedgang, men jeg tror markedet har for høye forhåpninger. Så blir det et spørsmål om hva VKTXs oral vk2735-studie (fase II) leser av med. Det er fort sannsynlig (basert på det som er av data for sema og vk2735) at den vil vise litt bedre efficacy enn oral sema. Så da blir bare spørsmålet tolererbarhet. Jeg har en mistanke om at det blir et lite skudd for baugen for oral sema. Men det er jo bare min ukvalifiserte gjetning da.

Vil ikke en regulatorisk avklaring i USA rundt priser gjøre veldig, veldig mye for å peke ut kursen videre? Min tolkning er at det er usikkerheten rundt prising i USA som har drevet ned kursen? Jeg har ikke fulgt så godt med, så det kan være feil.