Liten observasjon: Virker som markedet nå tror at oral kommer til å bli en kjempegreie, jfr. LLYs svalestup 7. august.
Det tror ikke jeg, foruten “turistklassesegmentet” da, altså gjenget som ikke har råd til noe annet en compounded drugs uansett. Så det kan hende det blir ekstensivt mht antall pasienter / brukere, men hvor mye penger vil det ligge i det?
Men la oss drite i min humble opinion: Markedet her og nå tror på oral glp-1s blir en greie, og da bør ihvertfall de som vil investere i Novo på kort sikt tenke seg litt om. Hvorfor? Viking Therapeutics sin oral fase 2 gikk over 13 uker + 4 uker med oppfølging etter avsluttet behandling. De 17 ukene var over i tampen av juli. Så det vaskes data mens jeg skriver dette. Gode data for VKTX (altså bedre enn oral sema) burde sende Novo ned, selv om det “kun” er en fase II. De vil selvfølgelig også sende VKTX til Pluto. 25% short der nå, så kan bli en skikkelig skvis. Samtidig: Markedet har sikkert høye forventninger til data derfra også, så spørsmålet blir litt:
Hvor bra må VKTX sine data være for at markedet tenker “dette slår oral sema”?
Det som er interessant her er jo den korte durasjonen på Vikings trial. Kun 13 uker. Her er dataene for oral sema til sammenligning:
Så 6-7% for oral sema på 13 uker, litt over 5% placebo-justert.
Det er det VKTX må slå tydelig (et par prosentpoeng?) + at tolererbarhet ikke burde være veldig mye dårligere.
Kan kanskje legge til at om VKTX får til en drug som markedet tror kan gi 10% vekttap på 4 mnd. så er jo det også en gamechanger, sånn mtp prisene de kan ta. 10% vekttap på 4 mnd eller 10% vekttap på nest høyeste dose av orforglipron over 72 uker? Det er vel en nobrainer hva man velger hvis prisen for behandlingene ender opp med å bli det samme totalt.