Her fra en nyhetsoppdatering fra i fjor høst da VKTX la ut data for fase I-trialen sin:
"Danska läkemedelsbolaget Novo Nordisk och Zealand Pharma föll på börsen efter att Viking Theapeutics gett en uppdatering kring dess viktminskningspiller.
I ett pressmeddelande skriver Viking att högre doser av dess experimentella piller ökade patienternas viktminskning utöver tidigare formuleringar.
De som tog Vikings 100-milligramdoser av VK2735 förlorade i genomsnitt 8,2 procent av sin kroppsvikt efter 28 dagar i en tidig studie.
Novo Nordisk faller för närvarande med 1,2 procent och Zealand Pharma är nu upp 0,1 procent, efter en tidigare nedgång. Som sämst har Novo och Zealand Pharma varit ned med 1,6 procent under dagen."
Den gangen var piller “langt” unna, og man hadde kanskje ikke store forhåpninger til hvordan det markedet skulle bli. Og Novo reagerte ikke langt ned heller. Nå er oral sema the next great hope for Novo. Det er liksom det punktet de fortsatt kan sies å være et hestehode foran LLY, etter at orforglipron studien ATTAIN-1 leste av og sendte LLY ned 15% (vet ikke hvem som hadde dannet så voldsomme forhåpninger til denne tabletten, fase II var “bedre” enn fase III-resultatet, ja, men likevel så vil jeg hevde at forventningene til hvor bra orforglipron skulle gjøre det nok var ubegrunnet høye).
Uansett: Masse forventninger til oral sema hos Novo-folket. Og så dukker det plutselig opp noe som er klart bedre, og som vil være på markedet 2-2,5 år etter? Det blir et skudd for baugen.
Jada, biologi spiser statistikk til frokost. Men for mange drugs i fedmespacet snakker vi ikke stat. sig vs. ikke stat sig. Vi vet allerede at medisinene virker. Spørsmålet er bare om de virker godt nok. Når jeg tok opp temaet her i tråden, så var det mest fordi for en NVO-aksjonær så er dette litt slik:
VKTX kommer med dårlige tall: Det sender ikke Novo til Pluto, akkurat.
Men hvis VKTX kommer med noe som er bedre enn oral sema, så forsterker det bare det negative sentimentet som innhyller Novo.
Ergo: Hvis jeg ønsket å ta en posisjon i Novo, så ville jeg ventet til VKTX kom med data. Lite å tape, imho.