Jeg er helt ny her inne og i aksjeverden, så jeg vil gjerne høre andres erfaringer så jeg kan unngå de største fallgropene selv. På den korte tiden jeg har vært med har jeg alt fått lære på den harde måten. Startet i feil kurtasjeklasse, dermed ble jo mye spist opp der. Jeg har blitt lett påvirket av ting jeg leser, og dermed endt opp i aksjer jeg knapt vet noe som helst om. I tillegg så bommer jeg jo gang på gang på når jeg skal gå inn. Så langt hadde folk tjent seg rik på å gjøre motsatt av meg. Når jeg kjøper er det tegn på å selge og motsatt. Dette har i stor grad resultert i røde tall til nå, med noen få unntak.
Nå startet jeg med små beløp, nettopp fordi jeg var klar over at det er en bratt læringskurve. Men jeg skulle svært gjerne sett en positiv utvikling tross for at det ikke er store beløp det er snakk om.
Jo mer jeg leser her inne, på Shareville, i Finansavisen og andre steder, jo flere aktuelle aksjer sitter jeg igjen med som jeg vurderer. Jeg blir rett og slett for lett påvirket av spennende teknologier, og sitter jeg med en liste over potensielle aksjer lang som en kirkevegg. Leste om SaltX, høres fantastisk ut om det virker. Så leser jeg om Targovax, Nano og PCIB, helt supert, tenkt om de kan klare å finne en kur som virker. I neste øyeblikk leser jeg om UMS, for en super sak, dette bør jo alle hive seg på, kan jo redde liv. Ja, dere skjønner hvor dette går, en hel haug med firma jeg ser på som spennende, men det er tydeligvis ikke der pengene vokser seg fete.
Så nå har jeg tenkt å prøve på nytt. Jeg får ta tapene jeg har til nå med hode hevet, ta en vurdering på hva som skal beholdes i håp om fremtidig oppgang, og hva jeg skal gå inn i og satse på for 2017.
Så det jeg egentlig lurer på er hvordan dere går frem for å skille ut de ulike aksjene og komme frem til dem som gir avkastning. Her inne virker det jo som om at alle tjener penger, og leser om 2-300% avkastning de siste tre månedene mot mine røde triste tall.
Pengepodden skal jeg høre igjennom, hente inspirasjon derfra. Har dere noen andre gode tips til meg for å komme i gang og snu røde tall til blå uten å måtte sitte foran skjermen og kjøpe/selge flere ganger for dagen?