Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ny i aksjeverden, hvor starter jeg og hvordan unngår jeg å tape?

Jeg er helt ny her inne og i aksjeverden, så jeg vil gjerne høre andres erfaringer så jeg kan unngå de største fallgropene selv. På den korte tiden jeg har vært med har jeg alt fått lære på den harde måten. Startet i feil kurtasjeklasse, dermed ble jo mye spist opp der. Jeg har blitt lett påvirket av ting jeg leser, og dermed endt opp i aksjer jeg knapt vet noe som helst om. I tillegg så bommer jeg jo gang på gang på når jeg skal gå inn. Så langt hadde folk tjent seg rik på å gjøre motsatt av meg. Når jeg kjøper er det tegn på å selge og motsatt. Dette har i stor grad resultert i røde tall til nå, med noen få unntak.

Nå startet jeg med små beløp, nettopp fordi jeg var klar over at det er en bratt læringskurve. Men jeg skulle svært gjerne sett en positiv utvikling tross for at det ikke er store beløp det er snakk om.

Jo mer jeg leser her inne, på Shareville, i Finansavisen og andre steder, jo flere aktuelle aksjer sitter jeg igjen med som jeg vurderer. Jeg blir rett og slett for lett påvirket av spennende teknologier, og sitter jeg med en liste over potensielle aksjer lang som en kirkevegg. Leste om SaltX, høres fantastisk ut om det virker. Så leser jeg om Targovax, Nano og PCIB, helt supert, tenkt om de kan klare å finne en kur som virker. I neste øyeblikk leser jeg om UMS, for en super sak, dette bør jo alle hive seg på, kan jo redde liv. Ja, dere skjønner hvor dette går, en hel haug med firma jeg ser på som spennende, men det er tydeligvis ikke der pengene vokser seg fete.

Så nå har jeg tenkt å prøve på nytt. Jeg får ta tapene jeg har til nå med hode hevet, ta en vurdering på hva som skal beholdes i håp om fremtidig oppgang, og hva jeg skal gå inn i og satse på for 2017.

Så det jeg egentlig lurer på er hvordan dere går frem for å skille ut de ulike aksjene og komme frem til dem som gir avkastning. Her inne virker det jo som om at alle tjener penger, og leser om 2-300% avkastning de siste tre månedene mot mine røde triste tall.

Pengepodden skal jeg høre igjennom, hente inspirasjon derfra. Har dere noen andre gode tips til meg for å komme i gang og snu røde tall til blå uten å måtte sitte foran skjermen og kjøpe/selge flere ganger for dagen?

6 Likes

Jeg er også helt fersk i dette, tror du gjør mye rett i å høre på råd fra de mer erfarne bl.a her inne. Din start høres mye ut som min… :smiling_imp: utålmodighet og ubesluttsomhet er nok ikke så bra, timingen som du sier er ikke lett osv. For min del hvertfall, jo.mere jeg har satt meg inn i de forskjellige selskapene før investering, jo bedre er det. Begynner da kanskje med en mindre post, følger med og leser mere osv, så kjøpe mer hvis det føles rett, eller selge hvis ikke. De gangene jeg ikke gjør det blir det smekk på labben. ((Les røde tall) :sweat_smile: lykke til!

1 Like

Mitt tips: Sitt deg inn i fundamental og teknisk analyse. Kjøpe noen bøker, les deg opp. Søk inspirasjon fra de store. Ikke ta avgjørelser basert på hva du leser på Hegnar Forum :slight_smile:
Lykke til!

1 Like

Finn en bransje dere har interesse av å følge. Gjerne en du kan mye om. For min egen del er det spill, shipping og teknologi (AMD/INTEL/NVIDIA).

Ikke sats mer enn dere klarer å tape. Det er fryktelig enkelt å ta dårlige salgsbeslutninger når aksjen svinger dersom du egentlig har for mye investert.

4 Likes

En liten realitycheck på dette, og som også sier noe om hvor viktig tålmodighet og is i magen kan være:

Veldig mange her inne har tjent veldig godt på Funcom, men det krevde kunnskap om caset, og vilje til å sitte i ro i en lang periode:

Noe av det samme for de av oss som har hatt klaff i Nordic Nanovector. Var en tålmodighetsprøve både i fjor vår, i fjor sommer, og nå i vinter:

En annen ting er at mange her kjører med alvorlig høy risiko. Da er oppsiden så høy som du nevner, men nedsiden tilsvarende ille. Så jeg sier akkurat det samme som @Irathi, ikke sett en eneste krone i slike mer spekulative investeringer uten at du har råd til å tape pengene.

Hvis du ønsker en mer “fornuftig” tilnærming, så kan jeg anbefale å sjekke ut litt hva Robin Øvrebø driver med:
http://www.nordnetbloggen.no/author/robin/

Dette innlegget liker jeg spesielt godt:
http://www.nordnetbloggen.no/fa-store-sjeldne-bets/25/07/2016/

En ting til sist:
For å lykkes i dette spillet finnes det ingen annen vei enn å investere noe helt jævlig masse tid og gjøre hjemmeleksene. :slight_smile: Og nyttig å legge vekk egoet og høre hva de andre idiotene sier av og til selv om det kan høres helt dust ut.

10 Likes

Buy and forget.

4 Likes

Først av alt er du heldig som har funnet dette forumet hvor det er veldig mange dyktige folk som gladelig deler sine erfaringer og kjøp og salg. Du har også Shareville som du nevner, også der kan man hente en del tips og råd. Hegnar ville jeg i stor grad holdt meg unna, da jeg opplever de fleste der som kyniske som bare er ute etter å mele sin egen kake (det finnes unntak hvis du orker å lese gjennom all støyen da).

Det sagt kan jeg jo dele litt av mine erfaringer, og håpe det hjelper deg og kanskje noen andre også…

Jeg begynte med aksjer i 2007(ish). Var student da, så hadde ikke så mye å innvestere med, men solgte alt av Fond osv som foreldrene mine hadde spart for meg, og tenkte å gjøre en quick buck på aksjer. Hvor vanskelig kunne det være? Tror jeg begynte med 100k eller noe sånn.

For det meste hentet jeg tipsene fra Hegnar online og Dagens næringsliv. Leste en del bøker og abonnerte på Investtechs tekniske analyse (10k i året tror jeg det var den gang, det var mye for en student). Skulle ønske jeg hadde Shareville og tekinvestor på den tiden :slight_smile:

Som deg gikk jeg mye på trynet. Men jeg lærte masse av dette også. Det viktigste du kan gjøre er å lære av dine feil. Hvorfor gikk innvesteringen feil. Hva hadde du oversett? Kjøpte du på topp? Osv.

Året etter at jeg begynte kom jo finanskrisen i 2008, og det jeg satt med gikk i dass. I motsetning til deg tok jeg ikke tapet, jeg pøste bare på med mer penger for å snitte ned i håp om å komme ut break even.

Holdt på slik en del år. Gjorde masse feil. Men solgte aldri med tap. Snittet ned, og ned. Noen få ganger gikk jeg i pluss og kom ut bedre enn jeg gikk inn, men det tok lang tid. Hev meg rundt i aksjer – solgte for tidlig i mange, gikk med tap i flere som jeg ble stuck i. Som deg innvesterte jeg i selskap som jeg syntes hadde en spennende teknologi, uten å sette meg skikkelig inn i regnskap eller kvartalsrapporter. REC begynte jeg f.eks å kjøpe når den stod i 20+ kr. Snittet kraftig ned i den. Var med på emisjonen og greier (kom meg faktisk ut i pluss der til slutt).

Så ga jeg opp en periode. En ganske lang periode. Fulgte med på kontoen av og til, men var ned over 200k totalt på det meste (hadde vel inne 3-400k på det tidspunktet), så tenkte jeg aldri ville se de pengene igjen. Men dagen kom da noen av aksjene begynte å gå i pluss og da solgte jeg og cashet inn, bare for å se aksjene fortsette videre - langt over det jeg solgte for.

Hvorfor skriver jeg alt dette? Lærdommen min her er: vær tålmodig, og ta tapet før det blir for stort. Det skriver du jo at du skal gjøre, og det tror jeg du gjør veldig lurt i. Det satt langt inne for meg å ta tap, (jeg hadde en dum grunnregel at jeg aldri skulle tape på en innvestering), men når jeg først begynte å ta tapene, begynte gevinstene også å komme fortere (fordi jeg kunne putte stumpene i noe som faktisk ga avkastning). Ikke snitt ned med mindre du tror det er noe fundamentalt feil med prisingen av aksjen, og du selv ikke forstår hvorfor den faller ifht. den research du har gjort deg.

Den andre tingen er – ta gevinst! Mange vil si deg at det aldri er feil å ta gevinst, og det er sant. Ingenting stiger evig. Les analyser, sett deg et mål, og hold deg til det. Hvis aksjen fortsetter videre, etter at du har solgt, ikke løp etter. Det var en grunn til at du solgte (med mindre noe fundamentalt har endret seg siden du solgte, og du har gjort en feilvurdering selvfølgelig).

Sist men ikke minst, noen tror på teknisk analyse, andre ikke. Jeg personlig tror det er et nyttig verktøy å ha i innvesteringskassen. I det minste kan du bruke det til å ikke kjøpe på topp, f.eks aksjer som har steget mye på kort tid og har høy RSI. Det er noen nyttige lenker i ”Generelt – teknisk analyse” tråden her på forumet du bør lese litt gjennom. Vil gi deg en grei start.

Ellers er jeg helt enig med @savepig i følgende:

For å lykkes i dette spillet finnes det ingen annen vei enn å investere noe helt jævlig masse tid og gjøre hjemmeleksene. Og nyttig å legge vekk egoet og høre hva de andre idiotene sier av og til selv om det kan høres helt dust ut.

Lykke til! :wink:

13 Likes

Ja daytrading blir man gæren av når man ikke kan det…:confounded:

3 Likes

Godt gjort å komme seg videre! Må ha vært en hard periode for deg😝

4 Likes

Unngå tap er vel det enkleste å holde seg unna aksjer. Unngå å tape alt: spre deg utover flere aksjer.

10 Likes

Jeg tror det er viktig å bestemme seg hvilken type investor man vil være.kortsiktig eller langsiktig.trader eller investor.en trader vil typisk ta tapet tidlig, mens en investor vil vurdere å snitte ned i tilsvarende situasjon fordi han tror på caset langsiktig.

Mange vil nok tape en del i starten i aksjemarkedet, men etter en innkjøringsperiode vil det forhåpentligvis bedre seg.Har man holdt på noen år og ikke klarer å slå hovedindeksen på oslo børs, bør man vurdere indeksfond.handel med aksjer passer ikke for alle.

for å slå hovedindeksen på oslo børs er jeg plassert i stort sett litt mindre selskaper med høy risiko.min nisje er spill og bioteknologiaksjer.her er jeg nok interessert og har nok kunnskap til å slå markedet.

på et anonymt aksjeforum må man ta ting med en klype salt.være kritisk, be om kilder etc. en taktikk noen litt uærlige sjeler bruker er å gjøre det motsatte av en sier f.eks.med årene lærer du hvilke nick du kan stole på og hvem du kan omtrent ignorere. lykke til.

7 Likes

Hold deg til kjøp og salg som du vet hvorfor du gjør. Hold deg unna kjøp grunnet håp og salg grunnet frykt.
Hvis du begynner med det. Gå deg en tur.

1 Like

Prøv litt uten ekte penger, gjør deg kjent og se hvordan aksjene oppfører seg, før du bruker cash.
Ikke lån peng og vêr ytterst forsiktig med gearing!
Handl i selskap som driver i en nisje du selv
interesserer deg i, og som du også har en viss forståelse for.
Lær deg litt enkel teknisk analyse, så slipper du å stadig gjør feil valg i vendigpukt i aksjen.
Vêr kritisk til alle tips du får, du vil etter hvert se at noen faktisk er å "stole på"
Bruk tid på å lære deg selv å lese børsmeldinger, veldig mangen sliter med å forstå hva som faktisk melde, i enkelte meldinger.
Lær deg å lese q rapporter

Ta vare på gevinster, i jakten på dei store gevinstene forsvinner det ofte mangen små.
Vurder altid om det lønner seg å ta tap, å søke bedre inngang

Ikke løp etter i jallarallyer, det
Kommer alltids ett nytt tog

Lykke til

4 Likes

Jeg kom forresten på en ting, når det gjelder å plukke aksjer, siden du spurte spesifikt om hva du måtte gjøre for å unngå tap og ikke trenge å følge med hele tiden.

Dette trenger egentlig ikke å være så utrolig komplisert. Kjøp selskaper som har vist over tid at de tjener penger på bunnlinjen og som er posisjonert i sektorer som kommer til å gjøre det bra.

Her er en del caser du trygt kan ta en titt på:

Kitron
Hexagon Composite
Storebrand
Marine Harvest
Protector Forsikring
Data Respons
Skandiabanken
Norsk Hydro
Veidekke
Entra

Og som Kronn sier, lær litt TA sånn at du kan ha litt tanker om en aksje du har på watch list ser dyr ut og du kan få en litt bedre inngang. Jeg har 90 selskaper på watch listen min for øyeblikket. :slight_smile:

3 Likes

Om du har en pott du er villig til å satse, sats bare halvparten. Børsene er på ATH og det er nesten 9 år siden forrige store korreksjon. De aksjene som stiger mest nå er forventningsaksjer med stort potensiale, men lite fundamentale verdier. Det er de første selskapene som får en hard landing om det global aksjemarkedet surner. Med å kun “leke” med 50%, så kan man også se positivt på nedgang generelt enn om man er allin med all kapital. De resterende 50% holder man av til det er virkelig panikk og blod på børsen.

Ikke bli blendet av store prosenter. 50-100% per handel er IKKE normalen på børs, selv om en del caser har hatt voldsom utvikling siste året. De fleste forvaltere har som mål om å slå indeks, og da er 3% per handel noen ganger i løpet av et år helt greit. Det er mange som bruker børsen som Norsk Tipping med kunnskaper*, men de taper fort pengene om de blir avhengig av å alltid gamble på noe.

*tidligere kunnskap garanterer ikke fremtidig avkastning

1 Like

Jeg er ikke helt uenig i summen av det du skriver, men alvorlig talt, det som skjedde i finanskrisen var ikke korreksjon, det var et ekte krakk og bjørnemarked.

Jeg ser flere skikkelige korreksjoner på dette chartet:

Og som du sier: De som hadde cash for hånden f.eks i nyttårskorreksjonen i fjor kunne gjøre noen ekstremt flotte innganger i forhold til de (meg inkludert) som satt med alle pengene i aksjer.

4 Likes

Mye bra her, tenkte også på hva Kronn skriver å prøve å sette opp en fiktiv portefølje med feks 5-7 aksjer.
Jeg synes det er et passende antall selskaper å følge med på. Om ett selskap krakker, ja da går ikke hele porteføljen i dass.

Tålmodighet. I alle henseender. Tålmodighet til å sette seg inn i selskapet en vurderer. Tålmodighet til å time god inngang og salg.
Tålmodighet ved eventuelle dipper. Må vurdere om det er aksjen krakker eller korrigerer.

Hadde feks hatt kapital til å beholdt alle aksjene jeg har vært inne i siste år, ja da hadde det gått veldig bra. Noen hadde vært i minus lenge, men de fleste tar seg inn igjen.

En bok jeg kan anbefale er Aksjer og aksjehandel av Stig Mikalsen

Lykke til

Hehe, første aksjeboken jeg kjøpte det :slight_smile: Kan gå god for den!

1 Like

@Nocturne og @Duogdu , tok tipset deres og bestilte boken nå. Så ut som en meget bra begynnerbok, og for viderekomne i aksjer i beskrivelsen av boka :+1::blush:

3 Likes

Masse gode svar her.

Boken skal jeg se på og vurdere. Analyse bør jeg uten tvil lære meg, er jo der jeg har bommet mest til nå med timing av inngang. Har fortsatt tro på flere av aksjene jeg har kjøpt, men har bommet totalt med inngangen. Langsiktig kan jo dette selvsagt ordne seg, men en vil jo gjerne se oppgang daglig jeg :slight_smile:

I utgangspunktet er det beløpet jeg har satt av i fond jeg nå vurderer å bruke. Dette er penger som skal være der langsiktig, og som kan spares inn igjen med å øke beløpet pr måned om det skulle gå gale. Det er ikke snakk om mer enn rundt 50 000, så jeg ønsker egentlig ikke å spre pengene for mye. Jeg er villig til å ta en større risiko nå i starten for å komme i gang. Er jo alt med i noen spennende aksjer som jeg eventuelt kan kjøpe meg mer inn om om aksjene går ned, slik som for eksempel NEL, NANO, PCIB eller TRVX.

Men før jeg gjør noen nye kjøp skal jeg undersøke grundigere rundt aktuelle aksjer før jeg slår til.

2 Likes