Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ny i aksjeverden, hvor starter jeg og hvordan unngår jeg å tape?

Du er inne i Nano ja, da bør du studere det selskapet grundig, og se om det er intr i å gå inn mer der. Risikoaksje da, med meget stor oppside. Ettersom jeg har lest og hørt er riktignok risken kraftig redusert nå da.

Tror jeg bare er inne i risikoaksjer i bunn og grunn. Nok en nybegynner feil tenker jeg :smiley:

Dette er de jeg er inne i nå. Jeg må enten bli sittende å håpe på bedre tider i noen av de, eller selge meg ut med tap og flytte pengene over i bedre investeringer. Nå snakker vi ikke om store tap siden jeg ikke er inne med store summer, men tar gevinst over tap når som helst :smiley: Ikke har jeg vært inne i aksjene lenge heller, så det er kanskje litt tidlig å ta tap når jeg i utgangspunktet bestemte meg for å sitte på disse ut 2017. Er bare så utrolig bittert å se aksjer som er i røde tall!

NANO +
SALTX -
NEL +
PCIB +
UMS -
TARGOVAX -
HAVYARD +

1 Like

En ting. Det går an å ta et aktivt forhold til hver eneste trade i historikken din, og se kritisk på de. :slight_smile: Hva gjorde du som var bra, og hva gjorde du som var mindre bra?

Er litt av samme som når man spiller poker. Der er det en betydelig grad av tilfeldighet på hver enkelt hånd man spiller, men man kan se kritisk på metodikken i hver enkelt hånd, som man håper over tid vil gjøre at en kommer ut i pluss.

1 Like

Kanskje en ide å kutte ned på antall selskaper? Jeg hadde mange i begynnelsen, små poster. Var utrolig mye opp og ned, og vanskelig å sette seg inn i alt, spesielt når man er en nyfødt baby i aksjeverden! Går bedre nå når jeg har kuttet ned på antall selskaper. Dvs det går bra når jeg gjør det man skal, undersøke før man handler :grin:

1 Like

Må si meg enig med @Oilimp her. Ser bare 3 aksjer med minus på listen din. Forventer du at alle de aksjene skal være i pluss hos deg? Det er utopisk å være i pluss med alt hele tiden :slight_smile: I allefall når du har så mange aksjer.

Jeg har valgt å ikke ha mer enn tre aksjer i år, maks fire. Dette fordi jeg liker å gå for stort volum når jeg går inn i en aksje. Og jeg går inn i en aksje etter grundig research. Nå bruker jeg kanskje 2-3 dager på research (blir en del timer) før jeg bestemmer meg om det er verdt en innvestering eller ikke. Jeg setter meg også et target og en tidsramme. Selger når en av de to eller begge slår inn.

Vel, det er i allefall teorien. Hvis positive ting gjør at target øker kan tidsrammen forskyves.

Men still deg selv noen spørsmål før du kjøper en aksje:

  • Hva er målet med innvesteringen?
  • Hvor stor avkastning håper du på?
  • Hva er sannsynligheten for denne avkastningen?
  • Hvilken tidshorisont har du?
  • Hva er risiko-momenter i aksjen?
  • Hvordan ser det tekniske bildet ut?
  • Hva er potensialet på nedsiden?
  • Etc. etc.

Jo mer du leser og forstår det du kjøper, jo bedre vil det gå med deg, ref. det @savepig sa lenger oppe (en kollega av meg sa han ikke orket aksjer fordi han ikke orket å lese kvartalsrapporter. Han kjøpte heller fond. Jeg sa det var lurt, for gidder du ikke sette deg inn i slike ting så kan du fort gå på en smell… :slight_smile: )

Hvis man investerer i aksjer uten engang å lese kvartalsrapporter så bør du enten være en kløpper til å trade med TA, eller så bør du bare drite i det. :stuck_out_tongue:

1 Like

Hyggelig å se så mange gode svar :slight_smile:

Jeg støtter det som er sagt her og slenger på et par kommentarer
.
Hva gjelder TA, tror jeg som flere at det kan være nyttig for deg å sette deg litt inn i det, spesielt med tanke på tidspunkt og pris for inngang i en aksje.
Ofte kan det være lurt å legge inn kjøpsordre til en gitt pris litt tid i “forveien”, basert på TA og støttenivåer etc, fremfor å bare hugge til å kjøpe aksjen på ask pris med en gang. Tolmodighet kan lønne seg også ved kjøp, men her finnes det flere strategier. Noen liker å gå inn med feks. 50% med en gang dersom de har fundamentalt tro på selskapet, og deretter snitte seg ned/opp etterhvert.

Ved å kjøpe på strategiske TA nivåer er det større sjanser for at du ser litt blått i porteføljen fra start i stede for rødt, noe som er undervurdert psykologisk, og kanskje spesielt om man ikke har holdt på så lenge.

Lykke til!

2 Likes

Enkelte handlings regler jeg bruker:

Mange selger vinnerne og beholder taperne, det er det motsatte du skal gjøre. Vinnerne vil ofte stige mer og taperne ofte synke videre, det er en grunn til at noen aksjer er vinnere og tapere tross alt.

Sett Stop Loss slik at du ikke blir med helt ned i kjelleren i en synkende aksje, det er slitsomt psykologisk. Dersom en aksje er svært volatil og har store bevegelser bør Stop Loss være romslig og i aksjer som har små bevegelser tettere opp mot kjøpsskurs.

I tider med større korreksjoner i markedet, velg aksjer som ikke er like avhengige av de generelle fundamentale forhold. (Funcom, GIG t.d.)

Ta teknisk analyse i betraktning og se gjerne at RSI er lav og tildels svakt stigende før du går inn i en aksje og at momentum er positiv.

Virker en aksje svært “billig” vær skeptisk og les deg litt opp. Grunner kan være dårlig økonomi i selskapet, nærstående emisjon eller andre forhold. (i dag Seabird f.eks) Les innlegg på ulike fora, studer selskapets siste rapport og den guiding som gis der.

Jeg satser som regel på 3 aksjer i ulike sektorer og er nå inne i Standard Drilling, Funcom, og Targovax t.d.

Og sist men ikke minst.

Aldri bli forelsket i en aksje/selskap. Handelen er kun et redskap for at du skal tjene penger, ikke noe annet.

1 Like

Ja dette med emisjon er verd å nevne, det har jeg brent meg på flere ganger. Ser du på en kvartalsrapport at et selskap er underfinansiert, eller du fanger opp emisjonsrykter, så må spidermansansen slå inn for fullt for da kan kursen fort stagnere eller synke.

Start med en liten sum du har råd til å tape og lær alt du kan før du øker innsatsen.

Tekinvestor o.l. forum kan være veldig kjekt å bruke, men skinner mest når det gjelder to ting:
1. Her inne finner du interessante selskaper med mye spennende på gang, men ikke ta tipsene du får for god fisk. Hvis noen her inne skriver om et spennende selskap må du selv lese kvartalsrapporter, se presentasjoner og deretter ta en vurdering på om de leverer produkter/tjenester du tror kommer til å oppnå suksess. Vær rasjonell.
2. Det er noen her inne som er konsekvente og kommer med mye bra. Finn ut hvem det er og gjør punkt 1.

Når det er sagt så sitter jeg i Starbreeze, Stillfront, PCIB.
Har lytteposter i Natto og SDSD.

Skal du velge én? Se på Starbreeze-presentasjonen fra seminaret hos Pareto i går.

5 Likes

Jeg får si litt omvendt da (det er ingen fasit), ikke gi opp selskapet selv om det har en dårlig kursutvikling eller død periode, ref PCIB, Funcom, Asetek, Nano, osv, de som var tålmodige gjennom ørkenvandringen fikk gevinst.

Jeg har ikke noen store tap i aksjer, men har gått glipp av veldig store gevinster da jeg har tapt tålmodigheten. Det er greit å gå ut på SL, men fortsett å følg med selskapet og kjøp igjen når det snur, eller vær med hele veien. Det kommer an på psykologi og hvor mye tid du har.

Et tips jeg har lært fra @Alex er å selge ut litt når det går nedover, men behold en del som du kan bruke som base når du snitter deg inn igjen når det ser bedre ut. Det er større psykologisk motstand mot å kjøpe hvis du er helt ute.

Ikke vær så redd for å ligge minus på en posisjon under en periode. Det kan gå fort opp igjen. (dette forutsetter at du vet hva du kjøper og har fundamental tro på caset)

9 Likes

Mange gode råd her. Mitt råd er at du aldri bør høre på andre, men prøve deg frem selv. Hvis du får et tips så må du selv sjekke det ut. Finn en god grunn til å kjøpe aksjen og når du vil selge den. En god grunn må som nevnt her ikke være at “du har troa” / håp om at det skal gå bra osv.

Du må finne noe selv som du handler på, for hvis du hører på andre så sier de kjøp når du skal selge osv. Da ligger du alltid ett hakk etter. Du må ta sjanser som andre ikke tør og selge når grunnen til at du kjøpte endrer seg.

Man må også være veldig tålmodig. Det vanskelige er å si nei til trades/kjøp. Sitte å ruge på cash til sjansen byr seg for sjansene kommer på løpende bånd. Bare ta trades som du føler deg veldig sikker på fordi du har en plan som er fundert i et teknisk signal eller at du vet om fundamentale nyheter i horisonten som markedet ikke kjenner eller har fokus på.

2 Likes

Bruk Tekinvestor daglig så kan du lage dine egne råd om en kort stund,. Her er det høyt nivå på mange, og sånne som meg, som er fersk og med lavere nivå, hverken hausser eller baisser men spør heller saklige spørsmål, forsøker å lytte, lære og å bidra.

Har ikkje støtt på en eneste negativ kommentar siden eg kom hit, men en god dose humor er det selvsagt. :slight_smile:

Edit: bli insider! Det er der all den beste godisen er :slight_smile: radioresepsjonen var og bra, men dette er aksjer :smiley:

5 Likes

Tror ikke det er nevnt, men det er helt avgjørende at du lærer deg å bruke stoploss. Både vanlig stoploss og trailing stop loss. Ogs husk at stoploss ordrer slettes hver dag.
Tror dette er en god artikkel, men finnes sikkert flere:
http://www.nordnetbloggen.no/ta-vare-pa-vinnere-og-selg-tapere-med-trailing-stop-loss/05/11/2012/

Stoploss kan brukes for å redusere risiko, men også for å legge strategier. Jeg er vel ganske nybegynner selv, men jeg mener at det kan være lurt å f.eks. bestemme seg for at “Jeg skal selge hvis denne aksjen stiger mer enn 20%” også kan du samtidig stille seg spørsmålet, “kan denne aksjen stige mer enn 20%? Og hvorfor?”. Man må tvinge seg til å legge sånne strategier og følge dem. Ta eierskap til dine egne strategier, men dette er bare et tips. Ikke tenkt at du skal “se an hvor mye det stiger, tenk om kursen øker og at jeg ikke er med på reisen”. Dette tror jeg ofte fører til at du heller selger for seint og heller blir med på nedturen.

Dette er også noe å tenke på “Cut your losses and let your profits run”. Men her har jeg sikkert mye selv å lære :slight_smile:

Forholde seg nøytral til de selskapene du er i, og ikke bli sint og lei deg hvis noen skriver noe negativt om selskapet du har investert i. Bruk heller mer tid på å lese kommentarer / meninger som er negative enn positive.

2 Likes

Dette kan jeg skrive under på, jeg var inn og ut i Nano med små poster på 19-20 kroner. Var uten en stund før jeg kjøpte en litt større post på 28 kroner. Kort tid etterpå falt kursen drastisk ned mot 20 kroner.

Da var jeg tålmodig, var med hele veien opp til ath på nær 130 og ned til 80-tallet igjen…de siste var ikke nødvendigvis lurt, men en dipp i kursen kan være greit å være med på.
Gjør aksjen et skikkelig dypdykk er det selvsagt best å komme seg ut. Men har en vært med til bunns er det gjerne like greit å vente å se.

3 Likes

Det gjør også at du er litt mer på ballen når det kommer til å baile ut av en aksje som er på vei til bunns. Hvis du aldri har solgt en aksje, så har du ikke trent på et rimelig viktig aspekt av å drive på med high-risk aksjer.

Men det er lov å vekte seg ned hvis du forventer en ørkenvandring og bare la det stå igjen en liten post og heller kjøpe igjen litt senere. Så får man heller være kjapp til å kjøpe seg opp hvis man ser at årsaken til ørkenvandringen tar slutt.

… et siste råd: I lite likvide aksjer, ikke kjøp samme dag som det kommer en nyhet. Kanskje ikke samme måned engang. Da snakker vi om aksjer som f.eks. NattoPharma som har omsetning på <100.000kr om dagen og gjerne fullstendig uten omsetning noen dager.

3 Likes

Er godt i gang med å høre på Pengepodden nå. Er ikke kommet lengre enn til episode fem, men frem til nå snakker de mye om en forventet korreksjon av børsen.

Nå er jeg helt ny i dette og aner ikke hva som har foregått det siste året. Har denne korreksjonen de snakker om at er like rundt hjørnet vært, eller er vi godt på overtid nå slik at den kan komme hvert øyeblikk?

Den er vi gjennom

Nå begynner vi å bli klar for neste. :slight_smile:

3 Likes