Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ny i aksjeverden, hvor starter jeg og hvordan unngår jeg å tape?

Topp eller korreksjon ?
Er vell ikke usannsynlig at hovedindeksen skal ned mot 650 før den snur igjen?
Mitt kaffegrut tips :coffee:️:coffee:️

Det er ikke umulig at det kommer en dyp dipp, men det er i så fall en dipp man skal kjøpe tror jeg

1 Like

Ser nok det som kjøpsmulighet ja.
Om ikke er det mye som skal endres på kort tid.
Noen jokere er jo oljeprisen og en del valg i Europa .

Tror fort oljen når 50 før 60 på kort/mellomlangt sikt.
På lang sikt er jo olje Bull .

Jeg og velger (inntil videre) å tro at det ikke vil bryte ut full handelskrig, så jeg og heller mot at det kommer en korreksjon en kan våge å kjøpe på.

1 Like

For en som sparer i fond med faste beløp hver måned, vil det da være anbefalt å gå ut av fondene og stoppe den faste sparingen for å gå inn igjen etter korreksjon?

Du vil spare jevnt og trutt i fonda dine. Å forsøke å “time” markedet er umulig, og de fleste som prøver går glipp av vesentlig avkastning mens de er ute.

Selv om mange er enige om at det vil være naturlig at markedet korrigerer, kan indeksen gå mange prosent før det eventuelt skjer. Hvis du kjøper hver måned er du i stor grad beskyttet mot timing, du kjøper både når det er dyrt og når det er billig og det er veldig lurt.

2 Likes

Prøvde meg med kjøp/salg utfra SMA300-indikatoren, men med fond så tar det så lang tid å kjøpe seg inn/selge seg ut at du gjerne går glipp av et par prosent hver gang. Til tider vil indeksen ligge å vake på f.eks SMA300, da mister du fort 10% pga negativ arbitrasje…

1 Like

Absolutt ikke. Når man sparer månedlig så kjøper man på et gjennomsnitt av månedlige kurser. Det sprer kjøpene ut over tid og gjør inngangen mindre utsatt for store svinginger.

Feks. om jeg skulle puttet 1 million inn i Nordic Technology på tirsdag, så kan den inngangen fort være 10% over hva Nordic Technology kan kjøpes før på et par måneders sikt. Da blir det spekulasjon og trading på inngang akkurat på tirsdag, siden timing av kjøp får så mye å si.

Alternativet er feks. å putte 41k månedlig inn i Nordic Technology over 2 år. Da får man en gjennomsnittlig kurs i perioden, man timer ikke noen bunn, men man slipper værtfall å kjøpe alt på topp. For folk som ikke har ekstreme evner innen spekulasjon, så er det beste å spre ut kjøpene.

Edit: Jeg har nevnt tidligere å holde av midler til korreksjoner og store nedturer. Én strategi kunne vært å kjøre månedlige trekk på 70%, og holde av 30% til en stor korreksjon. Da får man både en jevn inngang, og kan gjøre egen spekulasjon på siden av for å lære.

3 Likes

Et veldig godt tips akkurat det der @AllsangHosSvensken Ikke alltid lett for man vil jo få størst mulig avkastning og går da fort “all-in”, men historisk sett er det alltid han/hun som putter inn litt og litt, enten det er aksjer eller fond, som sitter best i det “in the end”. Bare se på @holmes han kjører denne taktikken og gjør det veldig bra etter min mening.

3 Likes

Hvis du er virkelig god kan du egentlig bare handle ut fra dnb. Du ser da at dippen kommer når den går ned. Den vil gå i 90/100 hvert 4-6 år i snitt. Kjøp og sitt til du har 30/40% og så venter du 4-6 år på neste anledning. Ingen her har tålmodighet til det. Vi er alt for grådige :slight_smile:

3 Likes

Rule number One: Never loose money.
Rule number Two: Never forget Rule number One:

6 Likes

@Grimshanks takk for videolinken!

Et veldig interessant parti av videoen starter her: https://youtu.be/Q0WKmtX_EUo?t=26m39s

He made a lot of money buying thinly traded securities who were incredibly cheap statistically

… ikke ulikt hva endel av oss prøver på her. Det beste eksempelet for min egen del var Kitron. Når jeg kjøpte meg inn der, så var P/E på noe sånt som 8-9 og lønnsomheten var på vei rett opp. Snittet mitt der er på 2,53 og aksjen står nå, ca to år etterpå i 7,20

Jeg vil ikke si Kitron er “incredibly cheap” lenger, men mer et solid, veldrevet firma. Omsetningen er ikke skyhøy, men å si at aksjen er “thinly traded” er litt misvisende. Omsetningen før 2015 er det jeg vil kalle “thinly traded”. Da hadde du relativt ofte dager uten omsetning, eller hvor omsetningen var minimal

6 Likes

Som Buffet sier:

Defining where your game is, where you have an edge is enourmously important

. https://youtu.be/Q0WKmtX_EUo?t=33m36s

F.eks. når noen sier “Hey! Se på denne shipping-aksjen, den er skikkelig undervurdert”, spør deg selv: “Vet jeg mer om shipping enn snittet? Kjenner jeg shipping-bransjen godt?”. Hvis svaret er nei, så burde du mest sannsynlig holde deg borte. Ting kan se rosenrødt ut, men det er gjerne risk faktorer du, som uerfaren i bransjen, ikke ser eller forstår.

4 Likes

@prophetse7en

http://www.nordnetbloggen.no/ga-frem-nar-analysere-selskap/20/02/2017/

http://www.nordnetbloggen.no/til-ungdommen/30/05/2016/

3 Likes

Takk for den @Grimshanks - lagt den til “to watch” listen min! :slight_smile:

Forkjøla i ei veke, 4 dagar på sofaen, fortsatt harkjen i formen, trøtt og sur. Blei jammen litt snurt i dag, over at eg ikkje solgte oppe på 5-tallet, sjølv om planen alltid har vert “minst” til xbox release. Kva slags idiot kjøper Funcom på 1,63 utan å legge salgsordre på 5,8?
Ved neste rally (og det kjem), så skal eg hvertfall vurdere å lette meg ørlite

Fint å lese litt i tråden her då :slight_smile:

2 Likes

God bedring!:clown_face:

1 Like

Er mange som befinner seg i samme båt, inkludert meg selv. Vi håpet nok på videre oppgang.

Uansett, å finne balansegangen mellom å ikke selge for tidlig, samtidig som en ikke selger for sent er vanskelig. Er nok mange som også har som deg kjøpt på rundt 1.60, men som solgte ut “allerede” på 2 tallet. Sammenlignet med de så er du fortsatt godt i overkant. Er bare det psykologiske som spiller et lite puss. Slik jeg ser det, så jo lengre ned den går, jo større blir oppsiden.

Ja, vanskelig spill sånnleis :slight_smile:
5 minutters powernap gjorde underverk her, vokna opp og las : https://gamerant.com/conan-exiles-xbox-one-early-access/
… og godfølelsen er tilbake. Men det er merkelig korleis dagsformen/følelser kan kuke til tankegangen!
#Funcom 2.0

6 Likes

Jeg har ikke noe å si på kursmålet ditt, men det var jo høyst usikkert når xbox-releasen skulle skje, det var noen som trodde på slutten av Q1, jeg trodde på slutten av Q2 og det ble Q3.

Den usikkerheten det her er snakk om er også hvorfor jeg mener kursen nå vaker på 3-tallet og ikke rundt 5-6kr. Hvor bra kommer det til å gå med CE framover? Vil de klare å få CE opp på f.eks 75% positive user reviews? Vil de klare å selge bra under sommersalget?

Jeg tror CE kan finne på å selge alt fra 1m til 2m på Steam i år, men jeg finner det ganske vanskelig å komme med en konkret beregning. @Irathi har laget seg en modell, men den baserer seg mye på ARK, og allerede nå så avviker f.eks google trenden for ARK og CE ganske kraftig. Er det en indikasjon på at salget kommer til å dabbe av mer, relativt til ARK, eller er det bare en midlertidig dipp? Evt at målgruppen til CE har andre mønstre enn de til ARK.

… Kort sagt, forventet kurs * usikkerhet = dagens kurs. :wink: