Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ny i aksjeverden, hvor starter jeg og hvordan unngår jeg å tape?

*Xbox, PS4 og full release.
Fulgte såklart med rundt release. Då eg såg hypen rundt lansering og testa spillet sjølv, sammenligna med andre spill i sjangeren og heile den leksa der, vedtok eg at dette absolutt var eit bra langsiktig case.

2 Likes

Mitt tips som jeg i det siste har blitt flinkere på er å ta gevinst underveis, og sett deg også ulike målsetninger underveis. Har du satt deg som mål om å ta litt gevinst på kurs x, så gjør du det. Det samme gjelder andre målsetninger, eksempelvis at du skal selge etter Q-rapport, etter at en avtale er meldt eller lignende.

Les deg godt opp på selskapene og bransjen de opererer i, og da snakker jeg ikke bare om informasjon på selskapets nettsider. Bruk Google for det det er verdt, og let deg frem til både norske og utenlandske nyhetsartikler hvor selskapet kan ha gitt positive eller negative kommentarer eller annen informasjon.

Tør å ta tapet - pengene kan settes inn i noe annet som forhåpentligvis gir deg gevinst.

Og for all del, ikke handle aksjene som har steget mye og hauses opp ytterligere på HO, dette fikk jeg selv erfare da jeg jeg var “ny i gamet”.

3 Likes

Masse gode tips her, heldigvis :slight_smile:

Etter å ha starten denne tråden, lest nøye igjennom hva som ble skrevet her, hørt mye på pengepodden og lest side opp og side ned rundt om ble det til at jeg solgte meg ut av alt jeg hadde av aksjer, en restart rett og slett.

Noe gikk i pluss, noe i minus. Alt i alt gikk jeg nok i minus når kurtasje var tatt med, men jeg gikk ut så tidlig at de enorme fallene som har vært den siste uken kom jeg meg unna.

Jeg gikk så inn i APCL, GIG og NANO. APCL og NANO er jeg fortsatt med i, mens GIG ga meg en fin fortjeneste. APCL er så langt et fint eventyr, mens NANO er et mareritt for meg som har snitt på midten av 80 tallet. Synker den mer nå så går den vel på SL.

Det positive er jo at en lærer ekstremt mye underveis, både om aksjehandel, men også om seg selv. Røde dager kan virkelig være en påkjenning. Hvor lenge skal en sitte å håpe på at det snur før en heller velger å ta tapet og kjøpe noe annet? Er ikke alltid like lett å innrømme at en har gjort dårlige valg, men en kan heller ikke sitte å se på at pengene forsvinner uten å gjøre noe.

7 Likes

Hvis du et usikker er det ikke dumt å ihvertfall redusere litt. Så kan du heller øke i aksjer du har forstått.

En måte man kan unngå å tape på er å bruke knallhard stop loss og å finne flere vinnere enn tapere. Her må man bruke analyse for å finne flere vinnere enn tapere. Så gjelder det å selge tidsnok med gevinst også da. Dette er ikke en strategi som passer for alle. Mange vil nok bli stoppet for ofte ut.

1 Like

Det beste tipset jeg kan gi er begynn med å investere 10% av det du totalt vil investere. Og kjør på så du kan lære hvorfor og hvorfor ikke man gjør forskjellige ting, og samtidig begrense tapet av dette. Så når du føler deg komfortabel med det og har satt deg inn i selskapene du vil investere i kan du fylle på opp mot 70-100%. Børsen er stedet penger blir flyttet fra de utålmodige til de tålmodige :slight_smile: Ikke tro at man skal bli rik det første, andre eller tredje året på børs. Tenk langsiktig er mitt tips og hold deg til strategiene dine uavhengig av tips og triks fra andre.

1 Like

Er det en spøk? hehe tror de fleste har vært med på verre enn det.

6 Likes

Ingen spøk, skrev bare feil. Skulle stå midten av 90 tallet :slight_smile: Har kjøpt noe ekstra for å få ned snittet, men er fortsatt betydelig tap slik det er i dag.

2 Likes

Hvis du har gjort hjemmeleksa di på Nano, vet du nok at det fundamentale mpt NN har blitt bedre siden kursen var 129 før jul, jeg har et solid firesifret antall i Nano til snitt 91,6 ca, og er faktisk helt rolig. Og jeg er også ny med aksjer, begynte i januar. Men heldigvis meldte jeg meg tidlig inn her, og snart som insider, og tok til meg gode tips og lenker til info om selskapet og det de lager :slight_smile: Lykke til uansett hva du gjør :slight_smile:

Hijacker tråden for å dele mine erfaringer(les: flauser) så vi alle kan få oss en god latter, for galgenhumor er vel gøy eller? …

Jeg er av den typen som ytterst sjeldent har flaks i noe av det jeg foretar meg. Når du i da tillegg legger til en stor dose udugelighet på toppen av dette så gjenspeiles dette ganske åpenlyst i oppsummeringen av hvordan mine snart 5 måneder på børs har gått.

1: Kjøpe på topp

• QEC med et snitt på 7.3 sier vel sitt?
    2: Snitte ned
  • Se 1.
    3: Ta gevinst
  • Ble nesten litt for dumt å ta gevinst i SEVDR når du liksågodt kan sitte med fa**skapet langt nede i minusland.
    4: Selge for tidlig
  • Funcom, solgt 29.desember. Need I say more?..

Resultatet av denne inkompetansen? Urealisert papirtap på nesten 1/2 av det totale innskuddet.

Men jeg ser det positive i det, jeg er da ikke all-in i Seadrill for øyeblikket heller :wink:

14 Likes

Bare å være tålmodig og lære av feilene man gjør, alle har dårlige perioder i blant, men alle skriver ikke om det her

12 Likes

Jeg er sløv, er av forskjellige årsaker utslått, derfor har jeg ikke sjekket ligningen, men jeg frykter at jeg får en grei slump igjen på skatten. Det er noe dritt, for det betyr selvsagt at jeg har realisert endel tap. Bla Funcom/Black Thursday.
Men har i år realisert endel gevinst, blir en grei smell neste år, håper jeg. Jo større jo bedre!
Du er ikke alene @Ayeres, det er flere som har rota litt/vært uheldig. Men jeg har en grei fortjeneste om jeg selger alt på dagens kurser, men langt under ath. Så jeg selger ikke :grinning:

2 Likes

Hvem var ikke der, jeg økte timer i forveien… Slik går det når man ikke følger gamle FC regler, selg på forventning, kjøp på news.
Gjelder de fleste.

1 Like

Trist utvikling i porteføljen i det siste? Husk at selv “ekspertene” bommer i blant

7 Likes

Min portefølje er i det minste i pluss fra nyttår :slight_smile:
Men langt ned fra ath i år.

Aksjene mine står og stamper, jeg er i 0 i år nå, ned fra +20% som heller ikke var spesielt bra målt mot de fleste av dere andre her inne som fikk med noen av rakettene Funcom, PCIB eller Targovax.

Men tar jeg med femdoblingen i ETH, da ser det litt bedre ut selv om jeg skulle satset mer enn 100 tusen…

3 Likes

Jeg kjøpte høyt i Funcom, har bare solgt litt i Nano for å øke i Funcom, har bare beholdt 20% i PCIB osv osv…
Men jeg solgte jo med grei fortjeneste. Kjøpte bare litt for tidlig i Funcom.
Men vi skal vel alle snart bli

#ugly rich? :smile:

3 Likes

Den kommentaren der fortjener en: #ugly rich :smiley:

6 Likes

Er ikke lenge siden jeg begynte med aksjer, så her kommer en liten “skrytepost” av hva man kan oppnå, samt noen bok-anbefalinger som kanskje kan være interessant for andre nybegynnere.

Jeg begynte å handle aktivt for nøyaktig et år siden, og resultatet er oppnådd etter å ha lest 3 bøker, og ved å følge Oddmun Grøtte sin momentum-strategi, men ikke minst har jeg brukt mange timer på børsen. Med andre ord har jeg sittet 3-6 timer hver dag det siste året og fulgt med på børsen og markedet.

Hvordan finner man aksjene som skal stige? Følge med i newsfeeden, og Hegnar+e24 hver morgen, og selfølgelig Tekinvestor-forumet. Det kommer utrolig mye gode bidrag her som man kan handle ut i fra. I tillegg bruker jeg Skandiabanken, og de har en funksjon hvor en kan følge med på aksjer som har unormalt høy omsetning. Her finner man ofte en del gullkorn.

Strategien går ut på å gå tidlig inn i aksjer med høyt volum / momentum, og ta små gevinster. Kluet er å ikke sitte over lengre tid i enkeltaksjer, men å være inne når det skjer. De aksjene jeg har tjent mest på er Nano, Funcom, Havyard, IOX og IMSK. Totalt kan jeg telle 27 verdipapir hvor jeg har gjennomført handler, og jeg bruker omtrent 1/2 eller 1/3 av beholdningen i hver “trade” for å begrense risiko.

For teknisk analyse, spesielt candlesticks, formasjoner, og spesielt hvordan vurdere kjøp og salg har denne boken gitt meg noen viktige holdepunkter som jeg har brukt daglig.

Strategien fremover vil være å ta litt mer langsiktige posisjoner siden jeg ikke kan opprettholde et like høyt aktivitetsnivå i aksjemarkedet når jeg starter i full jobb. Det er likevel mulig å få vel så god avkastning på lang sikt, slik som mange på forumet her har demonstrert. For verdiinvesteringer har jeg begynt å lese:

Den sistnevnte boken er litt tyngre i fra et økonomisk perspektiv, og det kan være lurt å ha litt kunnskap om dette fra før.

14 Likes

Veldig bra @FreddyG og gratulerer med ny jobb? Trendlinjen min er nodelunge lik, bare et par (hundre) % bak :wink: Tror jeg klarer å plotte tindene i porteføljen din, Havyard i november, Nano før jul, FUN i februar, APCL i mai?

Langsiktige posisjoner er bra, sover bedre og mindre vedlikehold. Sjekk denne om macro/micro økonomi http://www.audible.com/pd/Nonfiction/Economics-3rd-Edition-Audiobook/B00D8J59NI