Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Ny i aksjeverden, hvor starter jeg og hvordan unngår jeg å tape?

Bra post. Skal litt ut av aksjer, revurdere mine feil, og lese disse bøkene. Hardt arbeid er brorparten av flaks.

Hørte på alle 40 episodene som var kommet før jeg startet i det små. https://soundcloud.com/pengepodden/tracks
De første 34 er best med Karl oscar strøm, her er en oppsummerings ep av han https://soundcloud.com/pengepodden/episode-34-karl-oscar-strom-den-siste-drapen :slight_smile:

Takk for det @Janno ! Ferdig med studier nå snart, så da går jeg ut i jobb :smiley:

Oppsummeringen din stemmer ganske greit. Havyard har jeg stort sett tjent på ved å kjøpe før hver kvartalsrapport, også selge rett etter på bakgrunn av inntjeningen og P/E. Funcom før spill-release, men har ikke vært i APCL. Januar var den beste måneden med IOX, PCIB og IMSK. Har vært mye fokus på studier i det siste, så jeg har mesteparten i Nano akkurat nå.

Skal sjekke ut linken :slight_smile:

Alle som er nye ifht. innvestering i aksjer og andre papirer etc. bør se denne videoen.
Han ramser opp 5 feil som er typiske nybegynnerfeil. Vi har alle gjort dem.

Unngår du disse 5 feilene så reduserer du i allefall risikoen for tap betraktelig.

(Han snakker om Crypto-trading men jeg mener det han sier kan overføres til alle typer handel).

4 Likes

Ja, men det er liksom ikke barebare å klare det. Å følge hypen er jo en naturlig refleks. Å selge på stigning er enda vanskeligere å gjennomføre, man må nesten sette seg et lavere mål enn forventet og SELGE der da :slight_smile: Faen ikke lett.

3 Likes

Jeg gjorde det med Funcom i går, solgte på 2,61. Problemet nå er at jeg satte det inn i nano på 106 og har tapt mye på det. Med Crypto synes jeg det er veldig enkelt å legge inn små beløp og la det stå. Om det er borte om et år eller to får det være, om det er 10doblet eller mer er det hyggelig, men ikke så viktig i det store bildet :slight_smile: Om det går 1000-gangern er det flott ^^

2 Likes

Jeg har begynt å legge inn et par nivåer jeg selger en post på

1 Like

En proff trader kan fort velge en taktikk der han selger like før triggeren kommer hvis det har vært et forventningsrally i forkant. På den måten får man med seg noe/mye av oppgangen med mindre risiko.

4 Likes

Ny på tråden.
Mange bra innlegg og tips her.

For min del vil jeg tilføye at det er viktig å lære seg selv å kjenne for å finne ut av hvilke mønstre og strategier man vil følge.
Dette kan endre seg over tid.

Jeg vil støtte det å sitte inne i relativt få aksjer i starten 2-3. gjerne i forskjellige sektorer, men da legge stor innsats i å finne ut alt du kan om hva som påvirker sektoren og selskapene.
Jeg mener de postene bør være så store for deg at virkelig bryr deg om pengesummene. Uten at det er i nærheten av ødeleggende for øknonomien å tape 50%.
Summene er relative men poenget er at om summene er for små kan man ta for lett på både researchen, oppfølgingen og resultatet.
Summene må være store nok til å være selvmotiverende til å sitte en kveld eller 5 extra for å finne info om selskapene. Se 2 år ekstra tilbake på historie. Se på konkurentene i sektoren. Se på distruperne som potensielt vil gjøre selskapene dine svakere eller avleggs.

Følge kurstrenden og volumtrenden på kort og mellomlang sikt i forhold til kvartalsrapporter og nyhetsstrømmen.
Koble det opp mot enkel TA og langsiktig FA. Og prøve å se hva du får ut av det. Slik lærer du mønstre.

Gjenta den prosessen frem til du finner sektorer du liker.
Om du velger å selge i et selskap er det greit å beholde en post, om du liker det du ser i sektoren eller selskapet, for å presse seg til å fortsatt følge.
Føler du at du ikke får ok kontroll bytt sektor.

Om du får bedre økonomi underveis øk minstesummen pr selskap slik at du fortsatt presser deg extra til å følge med. Isteden for å sitte med mindre summer i mange selskaper.

3-5 år seinere når du har lært enheldel om noen sektorer. Og har du jevnlig kritisk sett på hva du har gjort, så har du muligens lært dine sterke og svake sider i selve handlingsmønster og tankesett som bare avhenger av deg som person.

Da har du også mer penger uavhengig av hvordan det har gått til å virkelig sette opp en handlingstrategi mot dine svake sider i sektorer du kan mestre med større summer.

3 Likes

Likte denne om mental bokføring:

3 Likes