Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nyhet: DAGLIGE aksjonærlister 🥳

Nei, det er dessverre bare surr fra lister som vps leverer til oss. Vps har egne lister som stemmer og som de bruker når abonnenter abonnerer på tjenester som må børsmeldes feks inside kjøp og salg , flaggeregler etc jfr mitt eks over med folketrygdfondet. Passerer 5% grense 2 og vi får vite det den 8 feb?

Grunnen til at det vises sånn på aksjonærlistene, er nok som det sies over at, at Folketrygdfondet har lånt ut en del aksjer til andre aktører som shorter aksjen.
For øvrig tror jeg ikke ikke vps har koll på hvor mange shortutlånede aksjer de enkelte aksjonærer har til enhver tid. Folketrygdfondet må selv melde når de passerer 5%-grensen, så det er dem som genererer den meldingen.
Når det gjelder det Fornybar skrev, så spurte han om noe annet som ble nevnt høyere på denne tråden. (Og for å svare han også, så tror jeg han bør gå ut fra T + 2, ja)

men @pdx skrev jo nettopp at VPS sier T+1 til han. Dvs onsdag er mandag, og ikke fredag som vi har trodd i 5 år.

Det er svaret jeg har fått etter å ha spurt «er dere heeelt, helt sikre på det?» flere ganger, men det kan godt være at de tar feil. Venter på svar fra de.

1 Like

Det er i alle fall T+2 på mine egne handler, så snodig at VPS sier T+1

Ja jeg heller mot at de tar feil og har misforstått sitt eget system.

3 Likes

Er det bare lærlinger som jobber der?
Det er jo den enkleste tingen å finne ut av når de sitter på data for ALLE transaksjoner som er gjort!

1 Like

Har lurt på om det skjer noen transaksjoner “internt” i meglerhusene. Dvs feks DnB selger av egen portefølje til egne kunder og at det kludrer med registreringen hos VPS. Har opplevd at beholdningen ikke stemmer og det gjør de fortsatt ikke hos meg på enkeltposter.

Jeg ser på mine sluttsedler at oppgjørsdato er 2 dager etter kjøpsdato, feks kjøp mandag oppgjør onsdag (T+1)
Da vil jo lister for kjøp mandag bli generert av data fra oppgjør onsdag, og dermed bli tilgjengelig for oss torsdag, T+2.

Kanskje VPS går ut i fra oppgjørsdato når dem sier T+1, men for listene til oss vil det bli T+2

1 Like

Ikke sant… Da er vi enige om at onsdag fremdeles er fredag, ikke sant?

I følge den grafen her stemmer ikke det:
http://snart-helg.com/

1 Like

Jupp

Alright, etter et maraton med VPS har jeg lært følgende:

  • Oppgjøret, som er når aksjene faktisk bytter eier skjer som regel to dager etter handelen skjer (dette kalles T+2).
  • MEN - noen ganger kan oppgjøret skje raskere og noen ganger tregere. Noen ganger kan oppgjøret skje samme dag.
  • Vi kan derfor ikke regne ut en bestemt handelsdato utifra handler i listene, da ekte handelsdato er T+2 +/- X dager.
  • Oppgjøret kjøres på kvelden, og vi får lister morgenen etter. Det vil si at det som regel er to hele børsdager mellom dagen handelen skjer og den dagen vi får listene. Altså, handel på mandag → i liste torsdag (og oppgjør onsdag kveld).
  • Handler i et oppgjør kan stamme fra flere forskjellige handelsdager, det er grunnen til at vi ikke får vite handelsdato - selv om VPS samler inn dette. Inngåtte handler kan også kanselleres, eller stå uoppgjort i opptil flere år. Derfor sendes de til oss kun etter oppgjørsdato.
  • At handler ikke gjøres opp på en bestemt dag forklarer også hvorfor vi ikke alltid kan matche volum i en aksje med antall kjøpt/solgt den dagen (tror jeg).
21 Likes

Det er fortsatt noe som ikke stemmer med de listene, en kamerat av meg kjøpte Aksjer den 10.03.2022, idag dukket han opp på listen!

@Trader94 Jeg tror dette er grunnen til det :slight_smile: Vi kan ikke matche en handel i listene med en bestemt dato 100%, selv om det som regel er to dager mellom (i >95% av gangene).

2 Likes

Blir det lengre påskeferie på aksjonærlistene tro?

Kan se litt sånn ut, undersøker :slightly_smiling_face:

På plass nå, VPS hadde utfordringer med serveren til Brønnøysundregisteret i dag, så listene ble litt forsinket.

1 Like

Jeg eier godt over 0,01% av et selskap, men kommer ikke opp på listene når jeg handler. Hvorfor? Ser andre som eier like mye som meg komme opp :grinning_face_with_smiling_eyes:

Oops, oppdaget en feil i forklaringen der. Det skal være at handelen er på enten 100k NOK eller over 0,01% av selskapet, ikke at du eier mer enn 0,01% :slight_smile: