Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Nyttårsgave: TekInvestor deler ut 10 000 kr i gratis bitcoin (nå åpent for alle) 🍾

Hei!

Hvis du ikke fikk alt du ønsket deg til jul har jeg en liten ekstra gave på lur til deg :slight_smile:

Registrer deg her og få opptil 100 NOK i bitcoin, gratis, inntil 10 000 NOK i BTC er delt ut.

Hvorfor deler jeg ut bitcoin?

De siste årene har jeg virkelig fått troa på Bitcoin, og jeg tror prisen kommer til å stige markant de neste årene. Det er flust av kommende triggere, og jeg vil dele noen med deg.

Kanskje du kjenner Bitcoin godt allerede, men for meg har det tatt noen år og hundrevis av timer før brikkene begynte å falle på plass.

Jeg hadde egentlig aldri tenkt over hva penger er, hvor de kommer fra, og hvorfor vi tilegner de verdi før jeg leste boken The Bitcoin Standard. Den anbefaler jeg, men her er min tolkning og kortversjon:

Se for deg:

Du har en laks, jeg har en kylling. Jeg vil ha laks men du vil ikke ha kylling.
Vi trenger noe vi kan bruke som byttemiddel.

I starten brukte mennesker skjell, perler og lignende til dette. Ting som var sjeldne nok til at man ikke kunne få tak i mer av de på en enkel måte. De beholdt verdien sin.

Etter hvert fant man ut at den nyttigste handelsvaluaten var metall som sølv og gull. De er relativt sjeldne, krevende å utvinne og forfalske, og kan lett smeltes om eller deles i mindre deler og fraktes rundt relativt enkelt.

Så kom papirpengene, som gjorde det enda enklere å bytte verdier med et løfte om at du når som helst kunne bytte inn papirlappene dine i ekte gull fra banken. Dette gjorde at man kunne handle raskere og mer effektivt.

USA oppbevarte gullet til mange land, men i 1970 erklærte Nixon at andre land ikke lenger kunne få gullet sitt, kun dollar. Noen vil hevde at det var et negativt vendepunkt for verdens utvikling (https://wtfhappenedin1971.com/) Penger etter gullstandarden kalles fiat.

Etter hvert som koblingen mellom papir og gull ble oppløst gikk verden kanskje en smule åt skogen. Nå er det ikke lenger mulig å hente ut gullet ditt, og banken din har lånt ut pengene du har på konto til andre mange ganger. Hvis alle vil ha pengene sine samtidig, kollapser bankene.

Når pengene ikke lenger trengte et fundament i bunn for å ha verdi, åpnet det for at land i samarbeid med sentralbankene sine kunne begynne å trykke penger ved behov. F.eks for å finansiere kriger eller dekke over egne feiltrinn. Det gjorde de heldigvis aldri…

Vi godtar det i større eller mindre grad, men at pengene våre blir mindre verdt hvert år er faktisk et relativt nytt fenomen.

Når pengene i banken blir mindre og mindre verdt hvert år betyr det også at det ikke lønner seg å spare. For å beholde kjøpekraften må man investere i mer eller mindre risikable ting bare for å “henge med”. Håper ingen følte seg truffet :wink:

Kroneisen er et fint eksempel. Den kostet faktisk bare 1 krone helt frem til 1970. Med inflasjonen fra 1970 til i dag tilsvarer det ca. 10 kr, som er omtrent det den billigste kroneisen koster nå. Burde det ikke vært mye billigere å lage en kroneis i dag enn for 50 år siden? Noe skurrer her.

100 kr i 1816 tilsvarer i dag med inflasjon 143 894 kr. Det er sprøtt mye – men vi er heller ikke vant til å tenke på penger med så langt perspektiv. Over en levetid er det jo mye, og mye av kjøpekraften vår forsvinner hvert eneste år. Med 5% inflasjon er pengene dine verdt 40% mindre på 10 år.

Bitcoin

Bitcoin er det neste steget i utviklingen av penger. På de fleste parametre er den overlegen gull, dollar, kroner, aksjer, eiendom++. Det kan ikke bli mer enn 21 millioner bitcoin, og den er desentralisert og ingen bestemmer alene over reglene.

Det som er udiskutabelt er at Bitcoin har vært en av de beste investeringene du kunne ha gjort de siste 10 årene, og jeg tror det også kommer til å være det de neste 10.

Det er flere positive drivere i tiden fremover:

Halveringen om ca. 4 mnd
Hver dag produserer Bitcoinminere bitcoin (de får en belønning for å drifte nettverket). I dag er belønningen på 900 BTC hver dag. En god del av dette blir solgt for å betale for strøm og utstyr.

Ved halveringen kuttes nivået automatisk til 450 BTC per dag, så til 225 BTC om fire år osv. Ved hver halvering tidligere har man sett prisstigning i perioden etterpå. Man skulle tro at dette gjorde at dette ble priset inn før halveringen også? Det har hvertfall ikke skjedd hittil.

ETF-godkjenning i januar?
Mest sannsynlig blir Bitcoin ETFer (Exchange Traded Funds) godkjent og lansert i USA nå i januar. Det vil føre til milliarder av dollar inn i Bitcoin fra større aktører som tidligere ikke kunne eller ønsket handle via kryptobørser. Nå blir det like enkelt å handle Bitcoin som andre fond. I tillegg kommer selskapene som tilbyr ETFer (Blackrock er den største) til å promotere Bitcoin ETFer overalt.

I tidligere ETFer har man sett at det er “first mover” som stikker av med markedsandelene, så de kommer til å pøse på med markedsføring av Bitcoin.

Endringer i regnskapslovgivning i USA
Dette vil fra slutten av 2024 gjøre det mulig for selskap å kjøpe og holde Bitcoin uten å bli straffet for det (de måtte tidligere bokføre verdien til den laveste verdien i perioden og ikke nåværende verdi, noe som ofte straffet seg siden Bitcoin er så volatilt).

Pengetrykking og valg i USA
Mer pengetrykking i USA og “risk on” vil gi bedre vilkår for Bitcoin. Se f.eks prisen på BTC under covid.
Mange velgere kommer til å velge basert på hva kandidatene mener om Bitcoin, så forvent at det blir et tema i valgkampen.

Færre bitcoin på børsene
Fordi Bitcoin er et åpent og transparent nettverk kan man se hvor lenge hver lommebok har holdt på bitcoinen sin. Over 70% av all bitcoin har ikke flyttet på seg det siste året. Det er ATH. Det er også første gangen man har sett lavere andel bitcoin til salgs på børser enn ved forrige halvering. Lavere supply, høyere etterspørsel = :rocket:

Er ikke Bitcoin volatil?
Bitcoinprisen er volatil, på godt og vondt. De fleste goder og råvarer kan man produsere mer av når etterspørselen stiger. F.eks når gullprisen stiger, åpnes flere gullgruver.

Dette går ikke med Bitcoin, det produseres like mye hver dag uansett etterspørsel. Derfor blir svingningene større også når etterspørselen øker og faller. Erfarne Bitcoinere har lært seg å leve med volatiliteten, og ser på lave priser som at den bare “er på salg” i en periode. Å kjøpe litt hver uke eller måned kan gjøre dette enklere å takle.

Er ikke Bitcoin mining forferdelig for miljøet?
Det er mye propaganda rundt dette, men mye tyder på at mining kan være en kraftig driver for utbygging av ny fornybar kraft og at det faktisk kan redusere klimautslipp ved å f.eks bruke metan som i dag bare slippes ut i atmosfæren fra f.eks søppeldynger. Noen hevder at Bitcoin i løpet av få år vil være karbonnøytralt (og så negativt).

Kan jeg ikke bare trade det da, trenger jeg å holde Bitcoin hele tiden?
Du kan prøve men jaggu er det vanskelig å hoppe på toget når det først går. Mesteparten av økningen i pris har kommet på en liten % av handelsdagene (som er 365 i året).

“Time in the market beats timing the market”

Jeg har hatt et ukentlig trekk og kjøpt Bitcoin ganske lenge, det har gitt god avkastning og føles bra, for jeg trenger ikke tenke så mye på prisen dag til dag.

Din nyttårsgave

Jeg vil at flere skal ha muligheten til å komme i gang med Bitcoin helt uten risiko.

Så i samarbeid med en norsk startup som heter BareBitcoin, ønsker jeg å hjelpe deg i gang.

Hvis du registrerer deg her gir TekInvestor deg opptil 100 kr i gratis Bitcoin. Du får 50 kr med en gang, og 50 kr til hvis du setter opp autokjøp (ved første kjøp). Du velger selv sparebeløpet og hvor ofte du vil spare. Det er førstemann til mølla til 10 000 NOK i bitcoin er brukt opp.

Det skal være nok til ca 150 Insidere, men vi har jo rundt 800, så her er det bare å hive seg rundt.

Du får også 250 kr i gratis avgift å handle for fra BareBitcoin, som også har veldig konkurransedyktige priser.

De har en veldig smooth app og er veldig hyggelige folk. Så hyggelige at Bjørn (cofounder) også er med i tråden her og svarer på eventuelle spørsmål om tjenesten deres :slight_smile: @BareBjorn er brukernavnet hans.

De har også et verveprogram, der du får 30% av den betalte handelsavgiften til de du verver. Så når Bitcoinprisen begynner å røre seg fremover vet du hvor du skal sende familie og venner. Sjekk gjerne ut mer info og meld deg inn her.

Du må bruke denne lenken for å få gratis Bitcoin og tilbudet gjelder til 10 000 NOK i BTC er delt ut, jeg kommer til å annonsere når det skjer i tråden her.

Det jeg syns er gøy med BareBitcoin er at de satser bare på Bitcoin. Mange (meg selv inkludert) har brent seg på “altcoins” opp gjennom, og mange ender opp med å forstå at det er Bitcoin som er den mer sikre, pålitelige tingen å satse på. Med altcoins skal du være heldig for å satse på riktig coin og ikke bli lurt.

Mange i kryptomiljøet føler at Bitcoin er litt “kjedelig”, og for mange i tradisjonell finans er Bitcoin skikkelig skummelt, så da tenker jeg at det er en fint mellomnivå å legge seg på for de aller fleste. Jeg tror uansett de neste 5–10 årene i Bitcoin blir alt annet enn kjedelig.

Jeg kommer til å oppdatere tråden etter hvert som folk melder seg inn. Vennligst ikke del vår vervelenke med andre :slight_smile: Del heller din egen lenke som du får i appen.

Husk, aldri invester mer enn du har råd til å tape, og vær klar over at bitcoin jevnlig har dips på 30/40/50/60+ % og at det er en del av pakken. DYOR (Do Your Own Research).

Du står selvfølgelig fritt til å selge bitcoinen jeg gir deg og kjøpe kroneis, men jeg setter pris på om du beholder den hos BareBitcoin og begynner å bygge “stacken” din der, eller om ikke annet, lar den bare stå og se hva den er verdt om 1, 2, og 3 år :slight_smile:

BareBitcoin er en gründerbedrift og de er underdogs i det norske markedet, med et unikt fokus på det jeg tror er verdens beste investering, nå og i fremtiden. La oss støtte dem, for vi trenger flere norske suksesshistorier innen krypto og teknologi.

Ved å ha lest hele dette innlegget vet du nå mer om Bitcoin enn 99% av befolkningen. Det kan bli gull…eh, bitcoin verdt i tiden som kommer.

Lykke til!
Jørgen / pdx

Mer lesestoff:

5 Likes

Det kan ta litt tid til bitcoinen kommer inn på konto etter registrering, vi er på saken for å få den inn raskere :slight_smile:

3 Likes

Tusen takk :star_struck::100:

1 Like

Bare hyggelig! :smiley:

1 Like

Alle som har registrert seg skal nå ha fått Bitcoin på konto, hvis ikke si i fra :slight_smile:

Beklager. Jeg er gammel, ja vil nær sagt si en halv Metusalem som forbinder Bitcoin (og for den del all annen kryptisk valuta) som noen lysskye higer etter som alternativ til Lotto og hesteveddeløp. Rett eller feil, sikkert det siste. Men jeg tar gjerne de 100 NOK som rabatt for abonnement, og setter de inn på høyrentekonto. Evt aksjer! Uansett, lykke til!

Deler kun ut bitcoin i denne runden :slightly_smiling_face: Mange erfarne finansfolk var skeptiske i starten men har snudd etter å ha studert emnet, så jeg vil anbefale å bruke bittelitt tid på å sette seg inn i det.

Kult, takk!

Min lille bitcoin story.
Kjøpte 5 btc når den lå på $600 bare for et bet om at dette var teite greier.
Men var veldig fasinert av denne Satoshi Nakamoto. Solgte alle fem når den passerte 100K NOK, tenkte at dette var jo helt bananaz, gi oss mens leken er god liksom ingenting voksen inn i himmelen osv… :sweat_smile:
Har siden kjøpt litt tilbake, og blandet i litt eth.

2 Likes

27 har sikret seg gratis BTC så langt :partying_face::muscle:

2 Likes

@BareTorkel og jeg er medgrunnleggere av Bare Bitcoin. Vi kommer til å henge rundt for å svare på hva som helst av spørsmål. Det være seg handling, custody, helt enkelt hva bitcoin er, eller hva som helst annet. Jeg er helt fersk til tekinvestor, men kan et og annet om bitcoin. Hold temaet spisset, så skal vi være til hjelp.

Så langt denne måneden har vi marginalt høyere volum enn NBX, så jeg er ikke alene om å synes det vi har bygd begynner å bli ganske bra. Ferdig med selvpromotering nå, lover;)
Screenshot 2024-01-03 at 19.49.38

Si ifra om det er noe du savner på plattformen. Vi er veldig lydhøre for måter å gjøre den bedre på.

3 Likes

Gælder/ virker vist ikke når man er fra Danmark, eller.?

Dette tilbudet er nok kun for fjellaper :grinning:

2 Likes

Tar dere 0.7% pr kjøp og salg? Noen avgift ved å overføre bitcoin fra Coinbase Wallet?

:slight_smile:

1 Like

Ja, 0.7% per handel.

Innskudd koster ingenting. Du betaler avgifter for kun tre handlinger: Kjøp av bitcoin, salg av bitcoin, og uttak av bitcoin. Alt utover det er gratis.

Kjøp av bitcoin koster 0.7%.
Med limit-kjøp får du kursen du velger selv. Markedskjøp har en spread på ~0.20-0.50% mellom midt- og kjøpskurs. Vi har ganske konkurransedyktige priser! Under er et screenshot fra akkurat nå. Den prisen gjelder uansett beløp. Du får samme kurs om du kjøper for 1 000kr og 1 000 000kr.

Salg av bitcoin koster 0.7%, inkludert utbetaling til bankkonto
Salg har samme spread som kjøp, og vi har gode kurser her også (høyere er bedre, ref screenshot)! Vi er ikke en tradingplattform, men en megler. Det betyr at hvert salg må utbetales til bankkontoen din. I gjengjeld koster det ingenting ekstra å få kroner utbetalt til kontoen sin. Den eneste avgiften er handelsavgiften.

Kursen du ser i screenshottene er inkludert alle avgifter.

Uttak av bitcoin
Det første uttaket hver måned betaler kun nettverksavgift. I skrivende stund ~16 kroner. Skal du ta ut mer enn 1 gang per måned, koster det 0.0001 BTC i tillegg til nettverksavgift.

Vi har også støtte for uttak med lightning. Det er en alternativ måte å sende bitcoin på, og er tilnærmet gratis. Blant annet Binance, Bitfinex og Kraken har støtte for den. Gjør du lightning-uttak, betaler du kun nettverksavgifter, aldri tjenesteavgift. Uansett hvor mange uttak du gjør per måned.

Du kan se live priser for uttak av bitcoin her: Bare Bitcoin - Avgifter

3 Likes

Vi er dessverre kun godkjent av det norske Finanstilsynet. Har ikke lov til å selge bitcoin til dansker enda.

2 Likes

Det er veldig lett å se nøyaktig spread før du gjennomfører et kjøp. Vi har prøvd å gjøre opplevelsen så fri for overraskelser som mulig. Det føles alltid kjipt å bli skrudd på kurs! Screenshottet under er fra appen.

1 Like

Ca. 35 som har sikret seg gratis bitcoin til nå :slight_smile: Jeg må innrømme at jeg trodde det skulle være enklere å gi bort gratis penger til investorer, men mulig folk tenker det er for godt til å være sant?

  • Jeg har sikret meg gratis bitcoin
  • Har allerede nok bitcoin
  • Jeg løfter ikke en finger for 100 kr
  • Tror bitcoin er en døgnflue / scam
  • Jeg er i utlandet og kan ikke delta
  • Er allerede bruker av BareBitcoin
  • Jeg har en annen grunn som jeg deler i en kommentar :slight_smile:

0 stemmegivere

Er noe med å opprette kontoer på alle mulige steder :nerd_face: Støtter dere BSV hos BareBitcoin? Den må jo flyttes ut av Coinbase nå.

Nei, dessverre. Kun BTC.

1 Like