Mye riktig og lurt som blir skrevet her, prioriter maks sparing på BSU, og ikke betal ned ekstra på studielånet. (Men ikke driv og utsett det heller, man ønsker å bevare den sikkerhetsventilen til man mot formodning trenger den.)
Tja litt uenig. Studierenten er nå ca 1.8%. evt litt laver ved neste rentekutt? Har satt studielånet til max nedbetalingstid og setter heller litt ekstra penger i et indeksfond. Historisk sett skulle vel det gi litt bedre avkastning
Det kommer litt an på hvordan du ser på det.
Hvis du ser for deg et scenario der du på grunn av uforutsette omstendigheter ikke klarer å betale låneforfallet, så er dette hva betalingsutsettelse er ment for.
Hvis du nå allerede har utsatt nedbetaling og heller har pengene stående på et indexfond, så er det en risiko for at du kan bli nødt til å ta ut pengene mens kursen er lav. Så du spekulerer dermed i at du
- Ikke kommer til å komme i den situasjonen
- Om du skulle komme i den, så kommer du ihvertfall ikke i den mens indexfondene har negativ avkastning.
http://www.netfonds.no/quotes/analysis.php?paper=OSEBX&exchange=OSE <- Er et par stygge dipper der.
Sorry må rette meg selv. Har ikke utsatt noe, men mente max nedbetalingstid. Ser at du henviste til utsettelsen i først innlegg, so i rest my case
Siden sist så er jeg glad for at Funcom har begynt å dra seg litt oppover, godt å se noen blåe dager i porteføljen.
Jeg har også vært i konktakt med Lånekassen og fått fremskyndet første forfall til August, i stedet for Januar 2017, da det blir unødvendige renter. Har for øyeblikket bestemt meg for å nedbetale minimum pr/mnd, så får vi se om planene endrer seg etter hvert!
Krysser fingrene for at 40k emi-aksjer slår igjennom, men vurderer også å kjøre på med 20k aksjer til disse dagers priser, får se hva jeg gjør!
Hvis du f.eks. sparer for å skaffe egenkapital til å kjøpe bolig, så burde du i stedet bare putte en tilsvarende mengde penger som du måtte betalt i renter på en “høyrentekonto”. Da har du det som fri kapital som kan brukes som egenkapital.
Rentesatsen hos lånekassen er 1,549%. Du får 1,8% i banken, differansen på 0,251% er i din favør, så her vil du faktisk tjene penger OG skaffe deg fleksibilitet/egenkapital med null ekstra risiko. Forutsatt at du klarer å se på pengene som låst til studielånet da.
Det som er " til overs" går rett inn på BSU, til 3.4%
Nærmer oss slutten av året og rente utbetaling!
Skattesatsen min har jeg justert opp, nå skal jeg skatte dobbelt av hva jeg gjor i år
Hadde 79% sparerate i Nov, blir spennende å se hva jeg får til videre
Ellers så går 1160,- rett til Lånekassen hver mnd, gjeldsslave er jeg blitt.
hvor stor skattesats? - har 46% fikk jeg beskjed om sist uke
44% her! Lenge leve gjeld og kids!
50% 1 hus vi bor i, 1 leilighet på utleie i Stvg
og lasta til pipa med Funcom
La det bli 10kr aksjen
Gikk fra rolige 16% til 23%
Jeg gikk fra 28% til 35% (!)
Trodde denne skulle forbli på dette nivået siden gjeldsgraden min har økt men den gang ei…
Når det kommer til gjeld, så har jeg nå satt opp en plan om å BANKE ned smålån (høyeste rente først) og så starte på aggressiv nedbetaling av huslånet om 4 år.
Vi har idag:
• Billån 1 (nedbetalt)
• Billån 2 - 6300/mnd (innfridd juni 2019)
• Topplån - 7400/mnd (innfridd juli 2020)
• Studielån Han - 8800/mnd (innfridd juni 2021)
• Studielån Henne - 10400/mnd (innfridd sept 2022)
• Boliglån - 26000/mnd (innfridd sept 2034)
Vi har valgt å betale ned ved å bruke snøballmetoden: og da er forrige billån lagt på toppen av billån nummer 2. Denne vil være nedbetalt neste sommer, og da legges alle de pengene på toppen av lånebeløpet for topplån osv osv osv. På denne måten kvitter vi oss med lån med høyset rente først, og vi blir kvitt ett lån i året de neste 4 årene
Til slutt dundrer vi på med 26000,- i mnd på boliglånet, og vil være ferdig med dette ila 10 år.
DA ER VI GJELDSFRI!!
Fin plan, og regner med det kommer til å gå greit. Vi er motivert
Hvis noen vil teste ut hvordan dere selv kan bruke denne metoden er denne nettsiden meget lettvindt og motiverende:
Ikke dumt, men jeg ville stoppet når lånet kom ned på et behagelig nivå (dvs der du føler at renter og avdrag ikke er et problem). Penger er billig i dag og vil være billig i mange år fremover.
Mao når gjelden er under kontroll ville jeg investert heller i aksjer. Skal ikke mange % avkastning til for å tjene mer enn du sparer på å betale ned til 0 gjeld.
Nei, enig med deg Men dette er en tentativ plan, og som jeg og frøkna snakket om, så skal vi se det an når kun huslånet gjenstår. Da vil vi jo ha veldig mye til overs i mnd (i og med at vi idag betal litt under 16000/mnd på huset) og 13000 av dette er inntekt fra utleie
Vi skal se alt an i 2022, men tror det kommer til å føles godt å ikke ha noen smålån på 100K-200K.
Har valgt å betale ned relativt aggressivt på lånet, men samtidig investere i aksjer, ca 50/50. Det er viktigere for meg å ha en trygg økonomi enn å være rik. Sånn som aksjemarkedet har gått de siste årene, så hadde jeg hatt 3-400.000kr ekstra hvis jeg hadde puttet pengene i aksjer.
Studielånet er personlig og det siste lånet man betaler ned
Jeg vet, men det er deilig å få det vekk. Det ville uansett vært nedbetalt i 2023, så da er det psykisk behagelig å bare få det unna vei.
Edit: men samtidig - blir man ufør, så er det jo dumt å ikke ha brukt pengene på huslånet i stedet.
Det var høye beløp på studielån. Jeg betaler vel bare ca 5000 per kvartal tror jeg.