Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Økonomi – Formue, gjeld og forbruk

Gikk fra rolige 16% til 23%:roll_eyes::roll_eyes::roll_eyes:

Jeg gikk fra 28% til 35% (!) :frowning:

Trodde denne skulle forbli på dette nivået siden gjeldsgraden min har økt men den gang ei…

1 Like

Når det kommer til gjeld, så har jeg nå satt opp en plan om å BANKE ned smålån (høyeste rente først) og så starte på aggressiv nedbetaling av huslånet om 4 år.

Vi har idag:
• Billån 1 (nedbetalt)
• Billån 2 - 6300/mnd (innfridd juni 2019)
• Topplån - 7400/mnd (innfridd juli 2020)
• Studielån Han - 8800/mnd (innfridd juni 2021)
• Studielån Henne - 10400/mnd (innfridd sept 2022)
• Boliglån - 26000/mnd (innfridd sept 2034)

Vi har valgt å betale ned ved å bruke snøballmetoden: og da er forrige billån lagt på toppen av billån nummer 2. Denne vil være nedbetalt neste sommer, og da legges alle de pengene på toppen av lånebeløpet for topplån osv osv osv. På denne måten kvitter vi oss med lån med høyset rente først, og vi blir kvitt ett lån i året de neste 4 årene :slight_smile:

Til slutt dundrer vi på med 26000,- i mnd på boliglånet, og vil være ferdig med dette ila 10 år.

DA ER VI GJELDSFRI!! :smiley:
Fin plan, og regner med det kommer til å gå greit. Vi er motivert :slight_smile:

Hvis noen vil teste ut hvordan dere selv kan bruke denne metoden er denne nettsiden meget lettvindt og motiverende:

4 Likes

Ikke dumt, men jeg ville stoppet når lånet kom ned på et behagelig nivå (dvs der du føler at renter og avdrag ikke er et problem). Penger er billig i dag og vil være billig i mange år fremover.

Mao når gjelden er under kontroll ville jeg investert heller i aksjer. Skal ikke mange % avkastning til for å tjene mer enn du sparer på å betale ned til 0 gjeld.

3 Likes

Nei, enig med deg :slight_smile: Men dette er en tentativ plan, og som jeg og frøkna snakket om, så skal vi se det an når kun huslånet gjenstår. Da vil vi jo ha veldig mye til overs i mnd (i og med at vi idag betal litt under 16000/mnd på huset) og 13000 av dette er inntekt fra utleie :wink:

Vi skal se alt an i 2022, men tror det kommer til å føles godt å ikke ha noen smålån på 100K-200K.

1 Like

Har valgt å betale ned relativt aggressivt på lånet, men samtidig investere i aksjer, ca 50/50. Det er viktigere for meg å ha en trygg økonomi enn å være rik. Sånn som aksjemarkedet har gått de siste årene, så hadde jeg hatt 3-400.000kr ekstra hvis jeg hadde puttet pengene i aksjer. :stuck_out_tongue:

1 Like

Studielånet er personlig og det siste lånet man betaler ned

3 Likes

Jeg vet, men det er deilig å få det vekk. Det ville uansett vært nedbetalt i 2023, så da er det psykisk behagelig å bare få det unna vei.

Edit: men samtidig - blir man ufør, så er det jo dumt å ikke ha brukt pengene på huslånet i stedet.

1 Like

Det var høye beløp på studielån. Jeg betaler vel bare ca 5000 per kvartal tror jeg.

1 Like

Ja, vi betaler vel ca 1500 hver i mnd, men skal vurdere å bare la de løpe, og heller putte pengene fra bil- og topplån rett i huslånet. Blir samme utslag og ferdig i 2034 med denne modellen også. Bare at man ikke banker ned studielånene like fort. Kanskje lurt :slight_smile:

1 Like

Ja hvis du får problemer så er Lånekassen snillest i klassen. Ingen problemer å la vær å betale renter/avdrag i 6 mnd om man mister jobben f.eks.

3 Likes

Det er jo derfor jeg poster her :slight_smile: Mange gode råd.

2 Likes

Hehe hun er med på at dere først betaler ned ditt studielån ?

Hun er så søt :slight_smile:

Edit: tar minste til største lån suksessivt, så blir snøballen større fortere, hun har dobbelt så mye studielån som meg.

1 Like

Ta huslånet først og så betaler dere ekstra på begge studielånene samtidig. Så slipper dere evt krangler som kunne oppstått fordi den ene sitt personlige studielån er 50% betalt ned av den andre. Eller, bare drit i å betale ned ekstra på studielånet. Det er den billigste kreditten du har.

2 Likes

Studielånet bør stå sist, og de bør betales samtidig. Kjipt om du blir ufør når ditt lån er nedbetalt.

2 Likes

@Christian @Evilfreud

Ja, vi snakket jo om dette igår, og tror vi bare lar studielånene flyte på lavest mulig avdrag :ok_hand:

5 Likes

Vi bandt studielånet for en stund tilbake bare for å slippe på evt renteendringer, så nå har vi fast trekk med fast sum de neste 5-10årene.

2 Likes

Jeg har hatt fast rente i 5 år. Funket bra, men flytende er bedre.

Edit: for øyeblikket iallefall… :slight_smile:

Har dere vurdert å sette av noe av pengene til IPS?

1 Like