Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Økonomi – Formue, gjeld og forbruk

Nei; vi sparer i fond, og jeg supplerer med aksjer. Er den lønnsomt IPS da? Har forstått det slik at hvis man har IPS i tillegg til det du sparer via lønn som abr.taker, så utlignes dette (kynisk fra staten) in the end?

Alt i IPS er untatt formueskatt. Og man har skatteutsettelse der.

1 Like

Her kan du regne ut hvilken avkastning du kan få ved IPS

https://www.storebrand.no/ips-guide-web/#/

edit:

eller denne med eksempler er bedre siden du ser hva alternativ avkastning ville vært

1 Like

Det som er minuset med IPS er at pengene er låst inntil du er 62, da kan du begynne å ta ut 1/18-del. Hvis skattesatsen blir meldt økt fra 23% til f.eks 27%, så har du ingen mulighet til å ta ut pengene og realisere gevinst og skatte 23%. Du må bare sitte å se på at de øker skattesatsen.

Plussene ved IPS er nevnt over her, ingen formueskatt og utsatt skatt (se på det som et rentefritt lån).

3 Likes

Dette gjør at IPS er 99% uaktuelt for min del :slight_smile: Har ingen planer om å jobbe til jeg er 62.

Dette er korrekt, men du må tenke på at også alternative plasseringskontoer som aksjesparekonto er knyttet til skattesatsen for alminnelig inntekt

“Hvis man tar ut gevinst fra aksjesparekontoen så må man skatte av gevinsten. En aksjesparekonto har en skattesats lik alminnelig inntekt (24 % i 2017). Oppjustert med en faktor på 1,24. Dvs. 24 % X 1,24 = 29,76 %”

Men som du ser over legges det dessuten på en faktor på 24%, dette kommer du unna med IPS.

Så ja jeg ser poenget med at du kan få ut pengene fortere fra en slik konto, men da har du en “buffer” siden skattesatsen allerede ligger 24% høyere.

2 Likes

Ja, har lest gjennom de, men det der passer ikke for meg. Kanskje for hvermannsen, men jeg tipper de 60K jeg setter i Nordnet i året gir meg mer enn 29% avkastning om 20 år.

Du velger jo selv hvilke fond du setter inn i og dermed hvilken total avkastning du får. Med IPS kan du da få ca 30% høyere avkastning hvis du ser eksemplene i artikkelen.

Selv om du pensjonerer deg tidligere så dekker du de første årene med andre midler, og så begynner å trekke fra IPSen først ved 62

1 Like

Det hadde jeg faktisk ikke tenkt på og det gjør jo IPS vesentlig mer aktuelt. Har neppe tenkt å makse ut IPS-kontoen, men å sette av 10-20k i året høres jo ut som en god ide. Venter egentlig også på at f.eks. Netfonds får en løsning hvor jeg kan kjøpe/selge individuelle aksjer. Såvidt jeg har forstått så er den løsningen forventet i løpet av 2018.

Jeg tenker det samme med f.eks 30% sparing i IPS og 70% i ASK, så burde det holde når det kommer til økonomisk frihet.

2 Likes

Du skatter den prosenten det var når du satt inn :slight_smile: Så setter du inn 40k nå, skatter du dagens sats når du tar ut det første beløpet om x år, alt annet hadde vært helt på trynet!

Det er helt på trynet, dessverre.

1 Like

Det stemmer dessverre ikke. Jeg og @Christian har hatt en LAAANG diskusjon rundt temaet og etter å ha sjekket med en del eksperter. Så er den påstanden feil.

Man følge skattesatsen til alminnelig inntekt. Og det er ikke mulig å endre uten å endre på produktet som da ikke kan få bakover virkende kraft.

1 Like

Men du har vel planer om å leve til du er 80?:open_mouth:

2 Likes

Ja, men når man er 80 har man ikke behov for mer enn det mest basale :wink: Blir lite round trips til California da…

Skal du droppe åra fra 62 til 80?
Hvor gammel er en 62-63-64-65- 71-71-72…åring?
Jeg vet ikke hvor gammel du er, men ut fra resonnementet ditt virker du veldig ung, og det virker som om du tro en 65-70 åring er en gamling plassert på pleiehjem. Det er tilfelle for endel, det er faktisk folk i 30-40 åra som er det, skrekk og gru!!!

Sjansen for å ende tidlig på pleiehjem er adskillig større for de som ikke er med på utfordringen:

https://beta.tekinvestor.no/t/insidere-tar-den-lengre-1-mill-skritt-pa-100-dager/?source_topic_id=607
1 Like

Bestemoren min som røyket hele livet var å besøkte stemoren sin i London når hun var godt oppe i 80-åra. Hvis man har genene til det, lever sunt og trener moderat, så kan man ha det moro når man er litt eldre også. :wink:

1 Like

Ikke ta det ille opp, og det var ikke meningen å virke overfladisk. Jeg er 37, har kone og barn, er i full jobb ved Uni, har eget designfirma i tillegg, er fullstendig klar over at man har et liv så lenge man lever. Hvis jeg ikke husker feil nevnte du i høst at “vi” (noen på forumet) var unge og at du selv var “voksen”, og jeg håper ikke du følte deg støtt - det var på ingen måte intensjonen. Det jeg mener er at jeg ikke er interessert i å låse pengene i IPS til jeg er 62, da jeg heller kan investere de andre plasser hvor jeg kan ta ut og nyte av pengene, og statspensjonen får jeg når jeg er gammel nok til å få fra den.

Jeg har ingen plan om å være i 100% stilling i staten etter fylte 55 år, og har økonomi til det slik det ser ut idag. Det kan jo være greit med 40% stilling slik at man “har noe å gjøre rutinemessig”, men planen er å gjøre det jeg liker best. Være på jakt, sykle, fiske, spille gitar og surre på børsen.

Jeg har en far og en mor på 60 som er spreke som bare det, og har på ingen måte noen forutinntatt forestilling om at man er gæmlis når man bikker 60 (60 er vel det nye 40?), og svigerforeldre på 72-73, som er oppegående og trener og svigerfar er med på jakt (ikke slikt tullejakt der folk sitter og venter på en elg som kommer valsende forbi, men JAKT UTEN HUND på fjellet) og det mestrer han fint, selv om han sender meg opp de bratteste kneikene og han dekker lavere terreng :slight_smile: Har en bestemor på 85 som er skrall… Men det jeg mener med at man kun trenger det basale etter fyllte 80 er jo at man kanskje ikke lengre vil, kan eller bør gjøre det man engang gjorde - men for alle del håper jeg det ikke er slik. Har en kompis som satt ved siden av Elon Musk på et fly her i sommer, og Musk sa at de som blir født idag kan leve til de er 200 år (man må bare betale for en levende gris som bærer frem de organene man trenger om de svikter - dog noe stiv pris… - men han mente det kan gå). DA snakker vi grei renters rente for barna mine, siden jeg setter inn 1000/mnd fra dagen de er født :wink:

Angående 1M skritt på hundre dager, så tror jeg jeg er der allerede i år med to barn (en på 3 og ei på 0.5 år), jeg er musiker og hardcore CoD-gamer (så hjernen får trent seg) , jeg designer for å vedliekholde finmotorikken, jakter slik at jeg får frisk luft og hjemlengsel til landlige strøk som jeg kommer fra og er meget aktiv rent fysisk (snowborad/surfboard og sykler (fatbike, fulldemper og til tider landevei [hvis jeg trenger mer enn 1-3 mil på setet]) og anser meg selv som “gjennomslittlig+” frisk. Fra 62-80 skal jeg gjøre det samme som jeg gjør idag (påfritiden), det samme mellom 55 og 62.

Eneste er at jeg kanskje ender på pleiehjem fordi en aksje tar knekken på psyken, men jeg har begynt å diversifisere (WallStreets Første Bud anno 2018).

Dette ble langt, men jeg følte du ba om en utredning :call_me_hand:

5 Likes

Jeg er absolutt ikke fornærmet, hvis jeg blir oppfatta slik så beklager jeg for at jeg har formulert meg tullete!!!
Men du er så oppheng hva som skjer etter 80, jeg poengterer perioden fra 62 til 80. Feks er perioden fra 62 til 75 forholdet 13/18 eller tilnærmet 2/3.
En annen ting er at vi vet ikke hva som skjer, en kan bli skilt, enkemann, komme i økonomisk uføre av andre uforutsette grunner osv, da er IPS låst til den personen har tegnet den.
Så ulempene med IPS kan også faktisk være fordeler i gitte situasjoner. I tillegg kan en ikke ta ut pengene, om en skulle finne ett enda “bedre” formål å bruke de på :slight_smile:

Er forsåvidt med på at en aksje kan ta knekken på psyken, men jeg tror Funcom, Black Thursday osv osv har herdet psyken tilstrekkelig nå :smile:

Jeg kommer nok dessverre til å stå i jobb minimum til 62, mest sannsynlig lenger…

2 Likes

Godt å høre. Jeg er ikke opphengt i 80, men det var “tallet” jeg skrev. Kunne stått 90, kunne stått 100. Jeg personlig tror jeg kommer til å leve til jeg er 100 :slight_smile:

Alle har en livsfilosofi og de fleste (smarte folk) har en plan (forhåpentligvis), og min er vel greit beskrevet i denne tråden.

Min mor ble oppgitt da jeg sa at mitt livsmotto var “Mel din egen kake”… Hvem andre skal hjelpe deg? Kona er livsforsikra i tilfelle jeg blir enkemann. Da er vel pengene ikke min største tanke, men det finnes folk som forsikrer BIKKJA si og ikke seg selv og barna. Det er jo smått ubegripelig.

Angående gamle folk (hentet fra Dagbladet as we speak)… Dette er jo på kanten til trist:

Gikk seg fast i snøen
I Buskerud har snøen gitt problemer også for enkelte fotgjengere. Politiet meldte litt etter klokka 13 at ei eldre kvinne hadde satt seg fast da hun var ute og gikk i Mjøndalen.

• Hun var ute og gikk og hadde da falt eller gått på et sted med for mye snø. Der ble hun sittende fast og ropte da om hjelp, forteller operasjonsleder Rune Hunshamar.

Ingen hørte imidlertid kvinnens rop om hjelp, og til slutt så hun ingen annen utvei enn å ringe nødtelefonen. Hun var da blitt nedkjølt og ba om politiets hjelp.

• Vi rykket ut, men hun ble funnet av en som skulle ut for å måke snø like før vi klarte å lokalisere henne. Politiet er nå på stedet, og en ambulanse er på vei for å sjekke tilstanden og eventuelt ta henne med til sykehus for sjekk, sier operasjonslederen.
1 Like

Jeg tror genene betyr veldig mye, @Christian. Jeg kjenner en som er 90 og har røyket siden tenårene. Aldri er han syk heller. Han spiser mye fisk og sardiner.