Her er mine sparetiltak, bare noen av dem jeg husker på i farten mens jeg skriver:
Jeg går aldri til frisøren. Jeg lukker øynene og klipper med kjøkkensaksa. Har ikke vært hos frisøren på minst 7 år.
Hver høst kjører jeg tyve minutter lang tur til sjøen, og fisker makrell fra land. Gjentar dette hver dag til jeg har to skuffer fulle i fryseren.
I fjor dyrket jeg mandelpoteter i tre pallekarmer. Det ble en full trillebår poteter. Har fortsatt hele nederste delen av kjøleskapet fullt av poteter.
Som oftest tilbereder jeg potetene ved å pakke dem i sølvpapir (jeg bruker samme sølvpapir tre ganger) og baker dem i vedovnen. Jeg må jo allikevel fyre i vedovnen for oppvarming om vinteren.
For oppvarming av huset, fyrer jeg kun med ved, ingen strøm til oppvarming. Veden har jeg laget selv ved å felle trær, kappe og kløyve dem.
Varmekablene på badet er avslått, og jeg skrur dem kun på når jeg dusjer og så skrur jeg dem av morgenen etterpå. Dusjer ikke mer enn fire ganger i uka (jeg bor alene, så trenger ikke å være så ren hele tida).
Dyrker tomater i drivhuset, og så lager jeg tomatsaus som jeg fryser ned, i store mengder, og dette bruker jeg gjennom vinteren til pasta.
Har el-bil, og lader kun om natten. Kjører veldig lite, pga jobber hjemmefra og er aldri sosial. Jeg har ikke spist ute eller vært på utested siden pandemien brøt ut i 2020.
Hvis jeg skal tine/varme opp ferdigstekte middagsrester som jeg har fryst ned, så tiner jeg dem i en jernstekepanna på toppen av vedovnen.
Jeg er glad i pannekaker, men har funnet ut at de blir like gode uten melk og egg. Bruker bare litt potetpulver som bindemiddel i stedet for egg, mens melka har jeg ingen erstatning for. Blir gode pannekaker hver gang! Kun vann, mel, potetmel, salt, sukker og olje til panna.
Kjøper ikke klær og annet før det er strengt nødvendig. Sist jeg var ute og måkte snø i innkjørselen, så brukte jeg tykke sokker som hansker, fordi jeg ikke hadde kjøpt vinterhansker enda, men fikk litt vondt i tomlene og bestilte derfor et par hansker i geiteskinn fra Clas Ohlson til 99 kr.
Kjøpte nettopp splitter ny telefon, fordi den gamle ikke fungerte som den skulle lenger. Telefonen kostet 500 kr, her er den: Alcatel 30802 mobiltelefon med kamera (1,3 MP), 4G, svart | Clas Ohlson
Mobilabonnementet mitt er hos Happybytes, og jeg betaler fra 70 til maks 75 kroner i måneden (uten mobildatapakke, betaler bare for faktisk bruk og bruker ikke mobildata annet enn til å motta MMS-bilder av og til).
Kommer ikke på mer som er verd å nevne i farta. Fikk bare lyst til å dele litt av det jeg tror er mest uvanlig hos meg.