Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Økonomi – Formue, gjeld og forbruk

Markedet ER umodent på veldig mange måter, men det er fremtiden i en eller annen form, så det er bare å venne seg til at det er kommet for å bli :slightly_smiling_face: men de gamle pengene som har bygget velstanden sin gjennom pengesystem et vi har i dag kommer til å kjempe med nebb og klør for å beholde makten.

Er glad jeg snart har nedbetalt hus, pengene jeg investerer står vel for kanskje nesten 10% av totalen. De står i og skal plasseres i krypto, btc, eth, Ada, sol iallefall. Om markedet krasjer skikkelig skal en del penger inn på vanlig aksjekonto som skal belånes :ok_hand:

2 Likes

Her er mine sparetiltak, bare noen av dem jeg husker på i farten mens jeg skriver:

Jeg går aldri til frisøren. Jeg lukker øynene og klipper med kjøkkensaksa. Har ikke vært hos frisøren på minst 7 år.

Hver høst kjører jeg tyve minutter lang tur til sjøen, og fisker makrell fra land. Gjentar dette hver dag til jeg har to skuffer fulle i fryseren.

I fjor dyrket jeg mandelpoteter i tre pallekarmer. Det ble en full trillebår poteter. Har fortsatt hele nederste delen av kjøleskapet fullt av poteter.

Som oftest tilbereder jeg potetene ved å pakke dem i sølvpapir (jeg bruker samme sølvpapir tre ganger) og baker dem i vedovnen. Jeg må jo allikevel fyre i vedovnen for oppvarming om vinteren.

For oppvarming av huset, fyrer jeg kun med ved, ingen strøm til oppvarming. Veden har jeg laget selv ved å felle trær, kappe og kløyve dem.

Varmekablene på badet er avslått, og jeg skrur dem kun på når jeg dusjer og så skrur jeg dem av morgenen etterpå. Dusjer ikke mer enn fire ganger i uka (jeg bor alene, så trenger ikke å være så ren hele tida).

Dyrker tomater i drivhuset, og så lager jeg tomatsaus som jeg fryser ned, i store mengder, og dette bruker jeg gjennom vinteren til pasta.

Har el-bil, og lader kun om natten. Kjører veldig lite, pga jobber hjemmefra og er aldri sosial. Jeg har ikke spist ute eller vært på utested siden pandemien brøt ut i 2020.

Hvis jeg skal tine/varme opp ferdigstekte middagsrester som jeg har fryst ned, så tiner jeg dem i en jernstekepanna på toppen av vedovnen.

Jeg er glad i pannekaker, men har funnet ut at de blir like gode uten melk og egg. Bruker bare litt potetpulver som bindemiddel i stedet for egg, mens melka har jeg ingen erstatning for. Blir gode pannekaker hver gang! Kun vann, mel, potetmel, salt, sukker og olje til panna.

Kjøper ikke klær og annet før det er strengt nødvendig. Sist jeg var ute og måkte snø i innkjørselen, så brukte jeg tykke sokker som hansker, fordi jeg ikke hadde kjøpt vinterhansker enda, men fikk litt vondt i tomlene og bestilte derfor et par hansker i geiteskinn fra Clas Ohlson til 99 kr.

Kjøpte nettopp splitter ny telefon, fordi den gamle ikke fungerte som den skulle lenger. Telefonen kostet 500 kr, her er den: Alcatel 30802 mobiltelefon med kamera (1,3 MP), 4G, svart | Clas Ohlson

Mobilabonnementet mitt er hos Happybytes, og jeg betaler fra 70 til maks 75 kroner i måneden (uten mobildatapakke, betaler bare for faktisk bruk og bruker ikke mobildata annet enn til å motta MMS-bilder av og til).

Kommer ikke på mer som er verd å nevne i farta. Fikk bare lyst til å dele litt av det jeg tror er mest uvanlig hos meg. :slight_smile:

11 Likes

Imponerende dedikasjon. Bare pass på at det ikke går ut over helsa. Jeg tenker på kostholdet. Det er viktig med et variert kosthold. Jeg ville f.eks vurdert å bruke egg i pannekakene :slight_smile:

7 Likes

Jeg ønsker å legge til, for de som ønsker å gjøre det samme, så smaker pannekakene litt annerledes når det ikke er melk i dem, men er allikevel veldig gode. Når jeg kun kuttet ut egga men beholdt melken, så smakte pannekakene nøyaktig det samme som dem med egg. De var faktisk litt bedre enn dem med egg, fordi potetmelet gjør at de blir litt mer crispy i kantene. Så egg trenger man faktisk ikke i pannekaker, og de er jo så dyre nå. Tilbake til @bamse sin kommentar, så er jo egg veldig næringsrike, har lest et sted at egg inneholder det meste av næringsstoffene kroppen trenger.

2 Likes

Egg inneholder vel «alt» kroppen trenger utenom vitamin C, så her spises egg flere ganger i uken👍

4 Likes

Tilsvarende imponert som @bamse over. Antar at denne livsstilen ikke har noe med å få ender til å møtes, men en tilfredsstillelse over å se noe vokse som følge av en asketisk levemåte. Da er jeg i så fall nysgjerrig på hva den økte formuen en vakker dag skal brukes til :slight_smile:

3 Likes

Hvor ofte spiser du pannekaker?

1 Like

Dessverre så har dette også litt å gjøre med å få endene til å møtes, men det er et luksusproblem all den tid jeg har littegranne kapital på børs, som jeg strengt tatt kunne brukt på meg selv løpende, i stedet for å bruke på børs. Men nå føler jeg at jeg blir for utleverende, så jeg tror dette må være siste innlegg om slikt. :slight_smile:

Det er dog tilfredsstillende å klare å bruke lite penger i det daglige, men aller mest er det tilfredsstillende å spise mat man har dyrket/fanget selv. Det anbefales virkelig å prøve. Ingen sprøytemidler, og det smaker så godt, og blir ofte veldig stor avling når man dyrker ting som er enkelt å lykkes med (poteter og tomater).

Det er også noe med det å være mest mulig selvforsynt uten penger fra samfunnet, som er veldig tilfredsstillende. Jeg løper forresten også rundt i skogen på høsten på leting etter kantareller, samt plukker veldig mye blåbær som jeg fryser ned. Det er deilig å maule halvtinte blåbær med sukker om vinteren, det er gratis dessert. Neste år skal jeg prøve å dyrke litt rødløk og gulerøtter også.

@Jonnybravo Noen ganger tre dager på rad, deretter kan det gå noen uker til neste gang. :slight_smile: Må jo få spist opp litt av makrellen og potetene også, for ikke å snakke om litervis med tomtatsaus i frysa. Tomatsausen bruker jeg mest på pasta, men fungerer også bra i tacolefser med f.eks. moste kidneybønner. I fjor hadde jeg også en plante gul chili pepper, så har noen poser med dem i frysa til å gjøre tacolefsene sterke (putter også litt chili i tomatsausen).

12 Likes

Hva med å felle et rådyr ? (eller hjort/elg)

Jeg har ikke undersøkt skikkelig, men jeg tror det koster ganske mye å kjøpe lisens/tillatelse. Dessuten har jeg ikke gevær etc. Jeg er ikke grunnneier (har bare normalt liten tomt). Når det er sagt, så tok jeg en bever i en slagfelle i fjor høst. Det var grunneier som ville bli kvitt den, fordi den tettet igjen bekken med drenering langs veien. Så dersom jeg ikke hadde tatt den for han, ville den blitt drept av noen andre. Jeg var nøye med å få av skinnet på korrekt måte, har saltet det og lagt det i frysa, og skal forsøke å lære meg hvordan å garve det, eller hva det nå heter. Målet er å lage en vinterlue av beverskinnet. Tok vare på alt kjøttet også, og har fryst det ned. Har spist av det én gang så langt. Jeg sliter veldig med å spise det, fordi jeg føler det var så kjipt å drepe beveren, og disse bildene av den får jeg i hodet når jeg skal spise av dette kjøttet. Så fremover kommer jeg aldri til å depe noe annet enn fisk. Det oppleves for kjipt.

10 Likes

Det er nok mye av grunnen til at endel blir vegetarianere som også spiser egg/fisk.

Det jeg gjør som jeg sparer penger på og får et bedre liv av er å bake brød selv.

• 5-6 dl siktet hvetemel (praktisk talt gratis)
  • 4-5 dl grovt mel (rug, spelt, havre, bygg, sammalt hvete)
  • 0,5 - 1 desiliter frø (linfrø, solsikke, gresskarkjerner)
  • tilsammen skal dette bli ca 10,5 desiliter
  • 6 dl vann (4dl kaldt, 2dl kokende = 33 ish grader varmt vann)
  • en halv eller en pakke tørrgjør

Rør godt sammen med en solid slikkepott (ingen elting nødvendig), la stå til heving i 25-30 min, hell over i 2 liters form (jeg bruker med bakepapir oppi), la stå i ovnen i 10 min på 40 grader, så 67 min ved 200 grader nest nederst i ovnen. Etter ca 10 min på 200 grader kan man legge bakepapiret fra forrige baking oppå, så skorpen på toppen ikke blir så brun.

Et brød til kanskje 10-15 kroner som du måtte gitt 50kr for i butikken. Også er det helt uten salt, så da kan man spise salt pålegg osv uten å beskymre seg for mye. Jeg spiser veldig mye brød (type 8-12 skiver dagen). Alle frøene gjør at næringsverdien er veldig god, både når det kommer til protein, fett og mineraler. Brødet lar jeg gjerne stå med kuttflaten ned på skjærefjølen. Holder seg godt og saftig i to dager uten noe tildekking. Tredje dagen begynner skorpen å bli litt hard. :stuck_out_tongue:

Fordelen med å bake brød selv er jo også at resten av tingene vi trenger til daglig kan handles inn ca 1 gang i uka. Så slipper man å dra fram og tilbake til butikken hele tiden.

Lager også pannekaker som @anon95652491, men formålet mitt er å få i ekstra protein/jern til kidsa. Spesielt han mellomste er lite glad i kjøtt. Oppskriften min er:

• 7 egg (!)
  • grovt rugmel til det er vanskelig å røre inn
  • 25 gram smeltet smør (mikro)
  • melk til røren er tynn
  • litt kardemomme
  • litt bakepulver

Dette gir 10-15 solide pannekaker som er 100% grove og som gjør at jeg ikke lurer på om han mellomste får problemer med jernmangel :stuck_out_tongue:

4 Likes

Selv har jeg litt skog hvor jeg hugger litt med jevne mellomrom. Har en god del ved klar til bruk. Denne veden bruker jeg kun på hytta ( 30 min. mellom hus og hytte ). Fant ut etter noen prøvedager hjemme at det rett og slett ble for mye stress og kun fyre med ved, fyre om morgenen samt en ny fyring om ettermiddag kveld så dermed kun varmepumpe.
På hytta blir det noe annet ettersom da ha en god tid samt ved er litt kos.

Uansett har en ikke tilgang til eget virke er veden såpass dyr at det ikke svarer seg. En skal også huske på at det ikke er helt gratis selv om en har egen skog.

5 Likes

Tusen takk for oppskriften! Jeg har faktisk nå i høst forsøkt å bake brød for første gang. Var så dum at jeg bakte veldig mye på første forsøk. Jeg burde ventet til jeg ble flinkere og resultatet ble bra. Har fryst ned ferdig kuttet skiver. Har fått spist opp halvparten. Gleder meg til alt er spist slik at jeg kan forsøke å lage et enda bedre brød neste gang.

Greia her er at jeg fra barndommen husker hvor godt brødet til bestemor både smakte, pluss den sprøe skorpa og luftige/litt gummiaktige konsistens - og det er dette jeg håperå klare å gjenskape. Brødene jeg bakte, de ble litt som kjedelige kneip (jeg hadde ca. halvparten hvetemel og halvparten grovmalt rugmel).

Jeg har pratet med noen om dette, og de mener jeg må elte deigen mye mer, fordi da får du eltet frem gluten. Men jeg klarer ikke å elte det mye nok når jeg gjør det uten kjøkkenmaskin. Elter du deigen veldig lenge i kjøkkenmaskin? Bestemor eltet den i kjøkkenmaskin i tyve minutter! Tror kanskje det er trikset. Jeg har derfor kjøpt glutenmel i en nettbutikk, og neste gang jeg baker brød skal jeg forsøke med litt glutenmel, og håper det kan erstatte at jeg ikke får eltet deigen like mye som bestemor.

Forøvrig var det i desember tilbud på hvetemel og tørrgjær i min lokale butikk, 50 kroner for 4 store poser hvetemel. Så jeg kjøpte inn 16 store poser hvetemel totalt. Samt syv esker tørrgjær til 9,90 kr stk.

Frem til nå har jeg stort sett brukt solsikkeolje til matlaging. Men i det siste ser jeg flere og flere på nettet som mener at olje som er laget av frø ikke er sunt. Jeg har derfor vurdert å gå over til olivenolje, men den er så dyr.

@hgsd300 Så langt har jeg vært så heldig at det har vært naboer og ymse grunneiere som ønsker å bli kvitt trær, og jeg har også avtale om å fjerne endel trær for andre til våren. Så så langt er jeg selvforsynt. Kostnaden min med ved er da helt minimal. Jeg betaler kun for bensin og olje til motorsaga, det er den eneste utgiften. Jeg bruker ikke maskin til kløyving, kløyver veden for hånd med øks.

Fyttikatta nå snør det her. Hadde nettopp strømbrudd. Bra jeg har hamstret 5 liter dunker med vann, fordi jeg har eget brønnvann og trykktanken fungerer jo ikke uten strøm, så mister vannet når strømmen går. Nei, nå har jeg pratet for mye på denne tråden. Ha en god dag alle mann/damer.

3 Likes

Ja, dette har blitt en snakkis i det siste.

Men ser noen på Harvard har debunket denne påstanden

1 Like

Poenget er heller at olivenolje er veldig sunt og disse andre er mer nøytrale, så fordelaktig å bruke olivenolje når det er mulig.

2 Likes

Det brødet jeg lager krever null elting. Du skal bare røre det sammen i 2-4 minutter. Trenger ikke noe kjøkkenmaskin eller noe sånt. Det fungerer fordi dette er en svært “våt” deig. Det gjør at steketiden blir endel lenger. Pga frøene, så er dette brødet veldig saftig og holder seg som sagt godt uten tildekking, så man alltid har brød med god skorpe som ikke er seig. Jeg baker kun et brød om gangen, rett og slett fordi jeg liker helt ferskt brød. Ingen fryser på meg nei! (Det blir også veldig tungt å røre en dobbel deig)

2 Likes

Ah, kanskje det var fordi jeg hadde for lite vann i deigen, at brødet opplevdes litt som “kjedelig kneip”. Skal prøve meg litt frem.

Jeg er nå litt skeptisk til at noe som er såpass prosessert som olivenolje er spesielt sunt. Oliven er sunne. Når man spiser olje, så spiser man basically oliven uten alt av fiber og protein. Olivenolje er sikkert den minst ille, helt til man skal steke da. Der er vel rapsolje best.

Skal man kunne elte, så kan man ikke ha så mye vann oppi. Derfor jeg har gått helt andre veien og har en svært våt deig som praktisk talt ikke går an å elte. Frøene jeg har i deigen er nok mye av grunnen til at dette brødet er både saftig og veldig velsmakende.

3 Likes

Veldig godt tips med klissete deig. Og om du har ei passe stor jerngryte så kan du steke brødet i ovnen med lokk på. Minuset er at det tar litt mer tid / får ikke stekt like mye ad gangen

3 Likes

Litt om temaet, men det er skrevet av noen som fremmer en ‘‘ny’’ type olje, så det må leses med veldig kritiske briller