Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Økonomi – Formue, gjeld og forbruk

Er en del forskning som viser at inntak av olivenolje har en positiv helseeffekt f.eks Harvard study: High olive oil consumption associated with longevity - Harvard Health

1 Like

Tipper studiet referer til kald presset oliven olje som beholder “mye av det gode”. Kanskje Christian tenker på prosessert /filtret olivenolje ( den billige )

1 Like

The scientists found that people who consumed the most olive oil — a little more than half a tablespoon per day — had a 19% lower risk of death from any cause over a 28-year period, compared with those who rarely or never consumed olive oil. Higher olive oil consumption was also associated with lower risks of death from cardiovascular disease, cancer, neurodegenerative disease, or lung disease. Among people who replaced butter, margarine, or mayonnaise with olive oil, the death rate was as much as 34% lower than that of people who didn’t substitute olive oil for those fats.

Interessant. Jeg vil jo tro at “alle” bruker olje, så hvis du bruker olivenolje, så erstatter du mest sannsynlig annen olje med olivenolje. Smør, margarin og majones er vel neppe godt for helsa, så å erstatte det med noen mindre ille er nok bra for helsa.

… jeg burde kanskje se på smørforbruket mitt :frowning:

Tankegangen min er at man i stedet for å tenke at man burde legge til olivenolje i kosten heller burde vurdere å legge til oliven i kosten. Også kan man heller erstatte smør/margarin/olje med olivenolje. Mao, mindre prosessert mat er bedre.

Btw, finnes studier på rapsolje også. Denne var ikke like klar, men jeg tenker at til steking ved høy varme, så er nok rapsolje bedre. Så kan man bruke olivenolje når man skal ha en olje “kald”.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3746113/

Btw, så er brødoppskriften jeg postet over såpass full av frø at det er brød med relativt mye kcal pr 100 gram. Dette er da kalorier fra frø som ikke er prosessert, som har de riktige fettstoffene som man er ute etter. Som gjør at man kanskje spiser en skive brød med smør og ost mindre. Mao, at man erstatter smør og ost med frø. Det er ikke alltid det er lurt å velge alternativet med minst kalorier. :stuck_out_tongue:

3 Likes

Du trenger bare bremykt :smiley: