Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Opera (OPERA)

Reference is made to the recommended voluntary offer
(the “Offer”) for all shares of Opera Software ASA
(the “Company”) of NOK 71 per share, to be made by
Kunqi.

Ludvig Lorentzen AS with close associates have today
tendered 11 million shares in the Offer.

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=402516

Da er det vel sannsynlig at budet går igjennom

4 Likes

Når jeg ser dette, så tenker jeg de som kjøpte aksjer for noen dager siden på ca. 58 kr tenker de timet dette meget bra. Blir en god garantert avkastning hvis oppkjøpet går igjennom.

Fristet meget når den gikk under 60 tenkte jeg, men fryktet nedsiden litt for mye hvis budet ikke gikk igjennom. Faktaen kommer i morgen, så får vi se hva som skjer med Opera.

Litt spesielt at Norge sine IT selskaper stadig blir kjøpt opp de siste årene, kanskje Norge ikke ser den verdien i dem som resten av verden ofte ser?
(Fast, Playfish, med mer jeg ikke husker…)

3 Likes

Enig, jeg mener folketrygdfondet kunne spilt en mer aktiv rolle her.

Med en gang jeg så dagens melding tenkte jeg jeg skulle kjøpe aksjer her, men da hadde allerede kurset gått mye i forkant. Mistenkelig mye…

2 Likes

Ludvig Lorentzen AS kan vel ha kjøpt aksjer som de ville nå? Eller var de i en slags innsidesituasjon?

Vil tro at de da måtte ha børsmeldt kjøpene sine, og da hadde de havnet i en tricky situasjon, når de sitter med så stor makt samtidig. Tror det nærmest kunne blitt en innsidesak av det, eller noe mat for Økokrim.

Men er ikke 100% sikker på dette.

Det kom jo frem på fredag at analytikere trodde budet ville gå gjennom, det kan være en av grunnene til at kursen begynte å stige allerede før meldingen i dag. Det skal også sies at Lorentzen alene er ikke nok.

Er vel rimelig mye som tydet på at det var innside info som nok en gang lekket på Oslo børs.

Det var vel ikke så mye trøkk på morgenen i dag? denne aksjen har blitt styrt av roboter i lang tid. At den har gått opp etter å ha blitt presset ned i 58 er vel ikke unormalt. Shorterne og traderne har full kontroll her.

As of the morning on 24th May 2016, the Offeror has
therefore received acceptances and information that
shares will be tendered for shares representing in
total 84.0% of the shares in the Company.

The Offer Period will expire today at 16.30 (CET)

1 Like

Det nærmer seg, 1 % igjen:

The Offeror has currently received acceptances of the
Offer from shareholders representing approximately 89%
of the shares in the Company, based on preliminary
counting of acceptances received as of 15:15 (CET)
today. This includes the shares comprised by pre-
acceptances.

http://www.netfonds.no/quotes/release.php?id=20160524.OBI.20160524S88

4 Likes

Ser jo ut som det skal gå sånn prosentmessig pt, men den siste prosenten kan være spredd på ganske mange små.
Veldig spennende!
Også holder det vel ikke med 90%? De må vel ha over? :wink:

Det skrives at budgiver må ha 90%. Og ikke over 90.

Men hvordan gikk dette? Noen som vet?

1 Like

Du har sikkert rett og spiller ikke SÅ stor rolle.
Jeg bare så siste meldingen om 89% oppnådd, hvor det står:

As announced by the Offeror on 19th May 2016, unless
the Offeror has received acceptances of the Offer from
shareholders representing more than 90% of the shares
in the Company by the end of the Offer Period, the
Offer will lapse.

Spent på hvordan det gikk jeg også!

1 Like

ca en time siden OPERA
Tause om oppkjøpsutfallet
Fristen for det kinesiske budet på alle aksjene i Opera Software har utløpt, men utfallet er foreløpig ikke klart.

Kun en time før fristen løp ut ble det kjent at aksjonærer som satt på 89 prosent av aksjene hadde sagt ja. Kravet er 90 prosent.

– Vi kan ikke si noe før informasjon kommer fra konsortiumet, skriver kommunikasjonsdirektør Karin Greve-Isdahl i en SMS til E24.

1 Like

http://www.hegnar.no/Nyheter/Boers-finans/2016/05/Opera-oppkjoep-i-boks-fikk-91-prosent

2 Likes

Interessant at markedet fortsatt priser inn en viss risiko her

1 Like

Hva skjer med oss som sitter på flere hundre Opera-aksjer? Blir de “tvangssolgt” nå snart?

Er nok fare for at det tar litt tid før det skjer.

1 Like

Er nok en grunn til at man kunne kjøpe voldsomme mengder til ~ 10% rabatt (ift tilbudet) over børs i dag ja.
Er jo i utgangspunktet en bra avkastning sett i forhold til feks. banken, men er nok mange som ikke ønsker å låse kapitalen sin i “lengere” tid.