Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Opera (OPERA)

Jo men hvis det er uten risiko så vil det være aktører som likevel kjøper dette. De kan ta opp lån nesten gratis og cashe ut en pen gevinst. Nødvendigvis må markedet bedømme at det er en risiko fortsatt.

Mulig dette er grunnen til rabatten

The offer still depends on approval from U.S. and Chinese authorities however Source text for Eikon: Further company coverage: (Reporting By Stine Jacobsen)

2 Likes

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=405780

The condition to the Offer set out in Section 4.3 c.
of the Offer Document (Consent of Governmental
Authority) has not yet been satisfied. Based on the
information available, the Offeror is uncertain
whether this condition will be satisfied prior to the
drop dead date of the Offer, which is 15th July 2016.
On this background, the Offeror has been discussing
with Opera in order to explore alternative options
available and will update the market in due course.

Mange som kastet kortene over børs på denne meldingen i dag og skjønner jo nå hvorfor den har gått en del under tilbudspris over børs.
Mye usikkerhet rundt oppkjøpet enda.

2 Likes

Jeg vurderte faktisk å parkere en del penger her før Brexit avstemningen, men jeg kom frem til at det ble feil når jeg tross alt fortsatt håpte at budet ikke skulle gjennomføres.

Jeg er interessert i denne aksjen på litt sikt dersom oppkjøpet ikke blir noe av.

4 Likes

Jeg hadde også satt aksjen på watch-listen min når oppkjøpet ble meldt. Håper som deg at det ikke blir noe av. Da kan vi nok få en rekyl nedover som har ingenting med det fundamentale i aksjen å gjøre.

3 Likes

Kan fort være nede på førtitallet igjen, om oppkjøpet ryker. Kursmålet til DnB markets beveget seg rundt det doble av det før nyheten om oppkjøpet kom, så her kan det være penger å tjene på lengre sikt.

3 Likes

Salget til Kineserene havarerte, selger deler av virksomheten. Jeg er heldig og har ikke Opera aksjer . Blir nok en stygg dag for akejonærene

1 Like

Sitter med en liten post jeg ikke får dumpa fordi den har blitt borte fra porteføljeoversikten etter jeg aksepterte budet på 71, så her bærer det ned.

Blir spennende å se hvor langt ned det går, kanskje det dukker opp gode kjøpsmuligheter.

1 Like

Krabber seg over 71 på litt sikt uansett, en gledens dag for Norge og OSE

Edit: ser at det meste likevel ble solgt så tar tilbake kommentaren over. Dette må analyseres grundigere, men er på hytta.

1 Like

Jeg klarer ikke helt se hvordan dette går rundt:

følgende enheter vil være inkludert i transaksjonen [på 5,1mrd nok]:

• Mobile Browser, inkludert Operator Co-brand-løsninger.
  • Desktop Browser
  • Performance- og Privacy-apper
  • Operas teknologilisensvirksomhet foruten Opera TV
  • Operas eierandel på 29,09 prosent i jv-et nHorizon.

Dermed er hverken Mediaworks, Apps & Games eller Opera TV del av transaksjonen.

Jeg ser ikke helt hvordan de gjenværende delene av Opera kan ha noe særlig verdi uten browseren?

2 Likes

Leste i e24 at det er ca 1/4 av opera som selges, og at det vil betales utbytte på ca 23 kr per aksje.

Ut i fra tallene som er presentert er det ikke umulig at denne skal helt ned i 36 før den snur, men tror den snur alt på midten av 40-tallet.

2 Likes

DnB markets hever opera til “Kjøp” med kursmål på 65 kr og forventer at dette målet kan heves i løpet av H2

2 Likes

Blir interessant å se hvilken vei Opera tar nå. Det har jo vært høye kurskalender fra de fleste meglere lenge, men kursen gikk jo bare ned. Det er noen store tradere som styrer kursen her.

Jeg har fortsatt aksjer i Opera. Men kommer til å trade med ca halvparten av aksjene. Har sittet stille for lenge uten å få avkastning

Edit: Jeg ser på ho at noen skriver at den skal ned til 48 i følge chartet. Jeg er ikke noe god på TA, kan noen hjelpe meg og skjønne hvorfor den skal ned til 48?

Etter at oppkjøpet ble avlyst fikk jeg melding i vps-kontoen min om at låsingen av aksjene mine var blitt fjernet. Jeg ser aksjene på vps-kontoen min, men de har ikke kommet tilbake i porteføljen min i DNB markets. Noen andre som opplever noe lignende?

Jeg fikk tilbake mine, men det sto ikke noen kjøpdverdi på de. Har tradet litt med de nå, så alt er normalt

1 Like

Jeg legger merke til at CAR, ASC, ARC og PAS nettokjøper i dag. Det er interessant, og et tidlig signal på at noe kommer til å skje,og at det sannsynligvis kommer til å gå oppover fremover. Men det er først når MSI melder seg på at det starter. De styrer hvor denne aksjen går.

Det blir spennende å følge med fremover.

1 Like

Forløpig i dag ser det ut til at MSI er på kjøperen. Det er veldig dårlig volum, og tidlig på dahen, så jeg vet ikke hvor mye vi skal legge i det, men det kan være et positivt tegn på kort sikt. Jeg tror det bare er en trade som er på gang, ikke en langvarig positiv trend.

Jeg solgte Opera-aksjene mine på 53,75 i går, ble noen få tusenlapper i gevinst, men ikke noe å skrive hjem om. Nå var jeg lei. Handelsbildet og volum tilsier at det kan stige litt til, men jeg er lei av hvordan de store husene styrer.

1 Like

Oslo, 16 August 2016

Reference is made to the stock exchange announcement made on 18 July 2016 (the
"Announcement") regarding the share purchase agreement entered into 17 July 2016
(the “Agreement”) between Opera Software ASA (“Opera”) and Golden Brick Capital
Private Equity Fund I L.P., which is backed by the Consortium (as defined in the
Announcement), under which the Consortium will acquire Opera’s consumer business
(the “Transaction”).

Update on the Transaction:

On 3 August 2016, the Transaction was approved by the general meeting of the
shareholders of Beijing Kunlun Tech Co. Ltd, whereby the closing condition
related to such approval stipulated in the Agreement has been satisfied.

Opera has also successfully completed the required steps of its corporate
reorganization resulting in the triggering of the second prepayment by the
Consortium of the purchase price of the Transaction amounting to USD 200
million. Of this, USD 180 million has already been transferred into the
designated escrow account, with the balance of USD 20 million in the process of
being transferred into the escrow account.

Amendment to the Agreement:

On 15 August 2016, Opera and the Consortium signed an amendment to the Agreement
whereby it has been agreed that Opera will retain the Skyfire and SurfEasy
businesses in exchange for a reduction of the previously agreed enterprise value
from USD 600 million to USD 575 million. In relation thereto, the parties have
also agreed to continue the cooperation between the consumer business to be
acquired and SurfEasy, and Opera will license related Skyfire compression
technology for use in the consumer apps.

The parties also have agreed that should required regulatory approval not be
obtained by 30 September 2016, and provided that the part of the reorganization
that is to take place prior to closing has been completed by that date, the
Consortium shall make a third prepayment of USD 275 million, thus the escrow
will be funded with the full enterprise value of the Transaction at that time.

These amendments to the Agreement resulted from a joint initiative between Opera
and the Consortium. Closing of the Transaction is still expected to take place
during the second half of 3Q 2016.

Petter Lade, Investor Relations

Tel: +47 2369 2400

About Opera:

Opera Software enables more than 350 million internet consumers worldwide to
connect with the content and services that matter most to them. Opera also helps
publishers monetize their content through advertising and advertisers reach the
audiences that build value for their businesses, capitalizing on a global
consumer audience reach that exceeds 1 billion.

1 Like
2 Likes