Klarer de å levere vekst i omsetning og marginer fremover er det nok ikke lenge til vi ser 100kr i mine øyne. Eller de kan bli kjøpt opp.
Hva var kursmålet og hva var rasjonalet?
Personlig tror jeg den også kunne fått ytterligere fart oppover hvis de nå starter å utbetale % av resultat i utbytte som lovet pre covid-pandemic… selv om det jo har vært en behagelig reise for oss som sitter inne her. Dette er den desidert største enkelt investeringen min, og er veldig fornøyd.
Sparebank 1 Markets har kursmål 65
Pareto Securities sine nøkkeltall sier
- 2021 EPS 6,91
- 2022 EPS 7,36
- 2023 EPS 7,72
Med 50-80% utbytte av dette hvert år + fortsatt eventyrlige muligheter til fortsatt årlig vekst, så er aksjen et kupp. Resultatet har også økt hvert eneste år i 13 år til nå. Pareto Bank er en veldig godt drevet bank, med god ledelse, ansatte og styre.
Pareto Bank har en fantastisk trackrecord. De bygger sten for sten og har en høy operasjonell effektivitet og stigende marginer som gir buffer mot tap, sier analytiker Nils Christian Øyen i SpareBank 1 Markets.
– Verdsettelsen er rett og slett for lav, mener han.
Fredag sendte Øyen ut en fersk analyse der han oppjustert kursmålet på Pareto Bank til 65 kroner fra tidligere 57 kroner. Det gir en oppside på 15 prosent mot torsdagens sluttkurs på 56,50 kroner.
– Pareto Bank har vist en veldig stabil og jevnt tillitsvekkende utvikling siden den ble etablert i 2008. Resultatet har økt hvert eneste år i 13 år, selv gjennom utfordrende perioder som forrige nedtur i oljesektoren i 2015–2016 og under pandemien, sier Øyen.
Egen liga
I tillegg har Pareto Bank vist evne til å håndtere kredittrisiko på en veldig god måte og har hatt lave tap over tid, påpeker Øyen.
I analysen trekkes det også frem at Pareto Bank er veldig kostnadseffektiv og at den konkurrerer i en egen liga med en kostnadsgrad på 19 prosent.
Tradisjonelle banker har ofte en kostnadsgrad på 40 prosent.
– Pareto Bank har hatt en veldig sterk operasjonell utvikling. I 2010 hadde banken en kostnadsgrad på 62 prosent, og i 2020 var den 19 prosent. Vi forventer at den skal forbedres ytterligere, men i en lavere fart, sier Øyen.
– Banken har også en veldig god kapitalbuffer, mye bedre enn for noen år siden. Det følger av den sterke operasjonelle utviklingen og samtidig har banken økt og tilpasset marginnivået til stigende kapitalkrav, sier Øyen.
Øyen trekker også frem at Pareto Bank har vist god vekst de seneste årene.
– Det er en aktør som er fleksibel og rask, den har et høyere marginnivå enn tradisjonelle aktører, men er kanskje litt mer smidig og tilpasser seg kundenes behov, og det er kundene villige til å betale for. Tid er viktig, sier Øyen.
God avkastning
Øyen forventer at Pareto Bank skal levere en egenkapitalavkastning på 14 prosent, som også er bankens eget mål.
– Pareto Bank prises fremdeles til 1,0 ganger bokførte verdier. Banksektoren har gått mye den seneste tiden, men Pareto Bank har en lav prising til tross for de nevnte gode karakteristikkene.
– Pareto Bank prises også veldig lavt på P/E i forhold til andre nisjebanker. Forbrukslånsbanker har usikkerhetselementer iboende i seg de også, men likevel prises Pareto Bank enda lavere, sier Øyen.
Øyen forventer at Pareto Bank vil gi 10 prosent utbytteavkastning på et halvt år nå, og 6–7 prosent mer normalisert fremover.
– Det synes vi er veldig attraktivt, sier han.
Jeg håper Pareto Bank fortsetter å være uoppdaget og holder seg på P/B 1 og P/E 7-8 fremover i lang tid, sånn jeg kan reinvestere utbyttene og øke beholdningen jevnt og trutt.
Jeg har ca 20% av porteføljen i PARB, og føler egentlig jeg burde økt. Vi får se litt på kursutviklingen fremover, jeg savner at det er bedre volum i aksjen, kanskje de kjører en splitt 1:5 etterhvert. Er en fantastisk aksje som jeg tror bli slukt av en større aktør, for eksempel et utenlandsk finansforetak eg. Citibank, BNP Paribas eller Swedbank.
Ser den! Jeg vil ikke det, men spørsmålet er om Svein Støle vil det?
Avhenger sikkert mest av betingelsene som slenges på bordet. Vet ikke hvor stor oppside det kan være for Pareto-konsernet å få en stor internasjonal pengekasse med på laget. De 10% som kommer i et utbytte nå neste halvåret skal hvertfal reinvesteres for min del, det er sikkert
Utbytte blir altså 3kr for 2020, da kan man tenke seg til hva utbyttet for 2021 blir
Mybank har pant på 33 mill. i boligen til styreleder-partner