Tror det er viktig å skille mellom hva som er mulig og hva som er sannsynlig. Det sannsynlige gjør PCIB til en svært attraktiv investering - det mulige gjør PCIB til en potensielt eventyrlig investering.
Alle har lov til å spekulare å ha sine egne planer for sitt kapital. Begrunnelsen til disse “magiske” tall har blitt utmerket tidligere av flere. Begrunnelsene er saklige å kan søkes frem. Om dette kommer til å stemme med virkligheten vil bare tiden utvise. Uansett så er dette veldig spennende tider nå og fremover.
Vi kan vel konstatere at vi har et snev av depresjon tilbake i biotek, slett ikkje noe vi er ukjent med.
Bare å håpe at det er en kortvarig dipp under 70 for PCIB.
At det svinger i biotek er det liten tvil om; BioNTech har gått fra USD 48 i forrige uke til 34 i dag!
Etter tre år med ørkenvandring fikk biotek en etterlengtet opptur på senhøsten i fjor. Omsetningen økte, og flere, mulig mindre tålmodige investorer kastet seg på.
Eksempelvis Voldberg i Pho, som gikk for seint inn til å få noe glede av euforien i denne omgang.
En rekke av disse nye hadde nok en forventning om at optimismen skulle materialisere seg i et eller annet konkret. Det har så langt ikke vært tilfelle i noen av selskapene inne segmentet. Korriger meg gjerne om jeg tar feil.
Men det er helt naturlig at kursene faller tilbake og enkelte er fornøyde med gevinsten. I biotek tar ting tid. En venn av meg sa det sånn:
Jeg går ikke lenger inn i biotek. Det er som å sitte å vente på Godot. Han kommer aldri det første tiåret, og bare unntaksvis i det neste.
Høyst sannsynlig vil kursene falle videre inntil noe konkret foreligger. Men da bør man også være inne. Og skjer det først i et av selskapene, kan vi få en morsom smitteeffekt.
Inntil videre er det mye fin trøst i å klø hverandre på ryggen og spekulere på hva man vil gjøre når budet på PCIB blir firesifret.
Targovax inngikk en avtale med IOVaxis forrige uke, og kursen har krøpet noe oppover siden det:
For øvrig et edruelig og fint innlegg!
Nå er det så mye på gang i Vacc, Nac og Chem at jeg anser det som umulig at vi ikke får minst en avgjørende melding i H1.
Derfor blir det helt feil å snakke om “tiår” og at ingenting skjer i biotek.
Å forstå prinsippet for PCIB’s hovedprodukter er kanskje noe de fleste er i stand til. Men å vurdere hvor unike PCIB’s løsninger er sammenlignet med andre aktører som også “har løst kreftgåten” er ikke like lett for menigmann. Bare i Norge er det flere favoritter å velge mellom, og folk flest har lite kjennskap til hva som skjer utenlands på dette området. På de forskjellige aksjediskusjonsfora blir man møtt med “overbærende hoderisting” om man ikke umiddelbart ser det som de toneangivende og godt beleste ser. Men store deler av aksjemarkedet er tydeligvis i tvil om hvor verdifull PCIB er. Det viser de voldsomme kursutslagene.
Hvorfor skal man satse på PCIB fremfor ULTIMO eller Vaccibody f.eks.?
Mange her tar det for gitt at det kommer en verdifull avtale med AZ. Men er det nå så sikkert? Det store nedsalget den siste tiden tyder på at mange ikke våger å satse for mye på det.
Jeg har vært heldig og fått være med på mye av festen i PCIB, men må innrømme at de uforklarlige svingningene i kursen gjør meg urolig. At noen etter et så kraftig nedsalg av aksjen fantaserer om firesiffrede kurser er helt virkelighetsfjernt etter min mening.
Jeg tipper du også hadde ment det var “virkelighetsfjernt” hvis jeg for et par måneder siden (da kursen var 28) hadde skrevet at kursen skulle være 67 i dag.
Spørsmålet er ganske enkelt hva teknologien er verdt for AZ og andre.
I den sammenheng er 2 mrd mindre enn peanøtter. Det er “ingenting”.
Hvis PCIB kan hjelpe dem til å levere til celler skal kursen LANGT opp.
Hvis ikke har de vært flinke til å lure oss. I don´t think so.
Nei da. Litt mer enn mannen i gata muligens.
Disse høye tallene har jeg sett god begrunnelse for i flere innlegg.
Sikter da heller til de som bastant påstår at prisen ikke går høyere enn et tilfeldig tall uten begrunnelse
Det var ikke poenget. Vi var jo lenge frustrerte for den lave kursen etter siste emisjon og regnet ut at den burde ligge over 40 i forhold til før emisjonen, kompensert for høyere antall aksjer. Om markedet var overbevist om framtiden til PCIB burde kursen krabbe oppover i takt med utviklingen. Fra slutten av november var det hovedsaklig haussekorpset som drev kursen til værs.
Hvordan vet du dette ?
Jeg tror det har vært utenlandske aktører som drev kursen. De leser neppe dette
Den sviktende bærekraften tyder jo på det.
Jeg tror en av grunnene er at markedet ikke har nok kunnskap og erfaring i Biotech til å vurdere potensialet til PCIB. Som mange kloke skribenter gjentatte ganger har sagt det «Se på det fundamentale, prisen er kortsiktig». Hvor mye mer informasjon enn det vi har fått hittil trenger man for å danne et bilde av potensiale/ risiko? For meg er 60-70 latterlig for en aksje som kan stige høyt, kun ved en avtale på bordet dersom de andre skulle feile. Noe jeg neppe tror vil skje med det første…
En annen faktor er at svært få norske Biotechselskap har lykkes. Dette må man jo ta i betrakting og hvor går man da? Jo, nettopp forskning og resultater. Her er det mer enn nok å plukke i for å åpne øynene for potensialet.
Jeg mener dette er hovedårsaken til dagens kurs og at grunnen til at PCIB er et Biotech-selskap gjør kursen unormalt lav. Dermed en av de beste kjøpsmulighetene en har på det norske markedet etter min mening.
Vi trenger gode nyheter, absolutt. Og i denne situasjonen er vi heldige, for vi venter ikke kun på en eller to, men TRE. Alle med gode resultater å vise til. Behovet for teknologien er sterkt i markedet og vi vet med sikkerhet at vi vil få svar ila 6 måneder angående Nac. Jeg lider av FOMO når det kommer til PCIB nettopp av denne grunnen. Kortsiktig kurs kan øke og falle, men jeg sitter til avtalene kommer på rekke og rad.
28 til 80 til 67 er ikke det jeg kaller “sviktende bærekraft”. Jeg kaller det fantastisk styrke.
Haha, hausekoret? Det var vel stort sett basert på informasjon fra selskapet, primært formidlet av Per Walday. Walday er for øvrig svært nøktern og rasjonell, og den siste til å lede noe hausekor.
Klart noe var drevet av forventninger, men driveren var altså uttalelser fra selskapet om samarbeid og resultater.
OK. Det avhenger jo litt av hvor det snur. Men dette var ikke mitt hovedpoeng.
Hvorfor skal nye aksjonærer velge PCIB, framfor f.eks ULTIMO eller andre? For det er nye aksjonærer som skal til for å drive kursen videre oppover.
Eller nyheter. Da kommer nye aksjonærer av seg selv.
Inntekter vil øke kursen.
Det kan komme i Vacc, Nac og Chem når som helst.
Jeg trodde alle på denne tråden var klar over det.
Vacc - lisensavtaler
Nac - AstraZeneca og andre
Chem - Partner i Asia
Synes det blir en rimelig spissformulert måte å si det på. Men klart med en gang aksjen har doblet seg og bare fyker videre opp fra 2 mrd market cap så er det mye fomo og store forventninger som er bakt inn.
Nå blir stemningen litt avkjølt, er litt flere som sitter med tap i aksjen og ikke helt vet hva de skal gjøre i det kortsiktige.
Og hvem vet, plutselig ut av det blå kommer det nyheter. Hvis noen påstår de VET det ene eller andre så er de nok mest fulle av ljug.
Forøvrig må kanskje folk gå litt i seg selv om de overdriver litt denne følelsen av DEPRESJON i norsk biotek, når man sammenligner hvor man er i dag med i fjor sommer. For ikke å si, november.