Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Det hørtes betryggende ut :smile:

Om Ultimo`s UV1 blir verdens første universelle kreftvaksine vil selskapet så absolutt kunne konkurrere med PCIB om å ha størst potensiale!

1 Like

Vil ikke PCIB kunne bidra til å øke effekten av den universelle vaksinen?:money_mouth_face:

@Senior ofte enig med deg, men jeg tror ikke på ett type medisin passer alle. Likesom alle børsnoterte selskaper i Norge lykkes.

Hørt rykter om at januarsalget ender i måren. :flushed: :sunglasses:

4 Likes

Huffda ! Måren er et mellomstort rovdyr med langstrakt kropp og korte ben. Dette kan ikke gå bra…

4 Likes

Algeta, den hittil største suksessen i norsk biotek, ble kjøpt opp av Bayer i 2013, for 2,9 milliarder US dollar.

Den gangen gav det en verdi på 17,6 milliarder norske kroner.
I dag er valutakursen en helt annen, og 2,9 milliarder US dollar er verdt hele 25,8 milliarder norske kroner.

En slik sum ville utgjort 694 kroner pr. PCIB-aksje.

Med all respekt å melde, så var Algeta en liten fis i forhold til det PCIB er i ferd med å få til.

Hvis PCIB «bare» er verdt dobbelt så mye som Algeta, så vil det gi oss ca. 1389kr pr. aksje.

Dessuten må man ta i betraktning at Algeta allerede var sterkt bundet til Bayer etter partner-avtalen de gjorde med dem i 2009, og dette sørget således effektivt for at en budkrig ikke ble særlig aktuelt.

Et annet aspekt er at Pharma-verdenen har utviklet seg mye siden 2013, og de dealene som gjøres nå er på et høyere nivå enn kun for noen år siden.

Og ikke nok med det! :wink:
2013 begynner å bli noen år siden. Inflasjon og generell prisstigning er faktisk også noe man må vektlegge.
Brød og melk koster ikke det samme nå som i 2013.

28 Likes

Det er interessant å se nærmere på partneravtalen Algeta signet med Bayer i 2009. :slightly_smiling_face:

Avtalen hadde en verdi på 800 millioner US dollar.
7,2 milliarder kroner etter dagens valutakurs (eller tilsvarende 191kr pr. akskje i PCIB).

Avtalen innebar at Bayer fikk rettighetene til å kommersialisere Alpharadin over hele verden, med unntak av USA der Algeta hadde en opsjon på å beholde inntil 50 prosent av markedet.

1 Like

For å legge til det siste du skrev så ville 25.8 milliarder være 29.8 milliarder i dag i følge Norges Bank sine tall. Dette ville da gi utslag til en verdi av 810 kr per aksje.

3 Likes

Det er på den andre siden ikke sikkert at Bayer hadde betalt det samme en gang til. Xofigo ble antatt å bli en blockbuster, dvs salg på over en milliard USD per år. Om jeg husker riktig så har ikke Xofigo solgt mer enn ca halvparten i noe år siden.

Budet kom dessuten på et tidspunkt da caset var derisket med en så godt som 100 % sikkerhet for godkjennelse.

Misforstå meg rett, jeg tror PCIB kan bli stort, men det er litt prematurt å snakke om 10 - 20 doblinger av kursen etter mitt syn.

5 Likes

I følge den info jeg sitter med har kjøpet av Algeta vært en stor suksess for Bayer og omsetningen har mer enn doblet seg. Etter det jeg forstår er hovedvirksomheten tilknyttet produktet - her i Norge. Er det noen som kan bekrefte dette.

2 Likes

Tipper BP for lengst har oppfattet PCIB sitter paa verdens beste leveringsteknologi for kreftvaksiner og nucleic acids.

PCIB har tross alt reist verden rundt og markedsfoert disse produktene i mange aar, foer det i fjor ble bekreftet at baade fimaVacc og fimaNac leverte hva de lovet. Ok, vi maa vente litt paa og faa vite noeyaktig hva AZ har oppnaadd med fimaNac, men BP har nok forlengst faatt med seg PW’s uttalelse om at vi har funntet den beste maaten og levere nucleic acids paa.

Men saa er ikke bransjen slik at BP snur seg rundt paa ett blunk og kommer loepende for aa inngaa avtaler. Dette tar tid og sy sammen. PCIB maa nok gjennom mange informasjonsmoeter og forhandlinger foer fimavacc avtaler faller paa plass. Vi snakker tross alt om avtaler i en tresiffret millionklasse som ogsaa blir en storsatsing fra BP’s side. En slik avtale skapes ikke i loepet av ett par mnd. Og det bare saavidt litt over en maaned siden Vacc dataene ble sluppet.

For fimaNac synes en avtale naermere siden Astra Zeneca allerede har brukt 5 aar paa preklinisk forskning hvor det er rapportert gode resultater. Det kan det fort vaere med andre nac partnere ogsaa, selv om PCIB holder kortene tett til brystet.

PCIB’s historie og resultater, tilsier at det er like foer det store gjennombruddet kommer. Det vil si at BP legger penger paa bordet for og samarbeide med oss. Ventetiden er snart over. Og det beste av alt, er at det ser ut som om alle tre forretningsomraadene ligger an til og oppnaa sin foerste avtale det foelger penger med i samme halvaar. H1 2020. For fimaChem’s del, ligger det muligens en Asia avtale i luften.

Slik sett er alt i rute. Vi har egentlig ingenting og klage paa. Og det er helt fabelaktig at ingen av forretningsomraadene har misslyktes. Det er egentlig bedre enn hva noen kunne forvente. Og noe som betyr at verdiskapning i PCIB, kan bli stoerre enn hva noen hadde forestillt seg.

17 Likes

Xofigo har vært en viktig medisin for Bayer sin «satsning» på benskjelett og forståelse for målsøkende strålebehandling. I 2017 omsatte Xofigo for 400 mill. USD. Salgskurven synker nå, så Bayer trenger et alternativ.

Det er ca. 200 ansatte i Bayer som jobber mer Xofigo, og endel på Kjeller.

Jeg skal ikke spekulere i hvorvidt de hadde gjort kjøpet igjen, men det har tilsynelatende vært en suksess for Bayer.

2 Likes

Tro kan flytte fjell står det i en viss bok som synes å bli benyttet her på forumet. Jeg har som skrevet 100 ganger klokketro på PCIB men synes det blir prata om brutale summer/verdier som er helt hinsides i fra dagens kurs. Er det ikke på tide med litt mer edruelig holdning til tingenes tilstand. “Det virker på alt” er trykket til diverse bryst som om det var fasiten på kreftgåten men vi er vel ikke riktig der ennå? PCIB har ut i fra det lille jeg skjønner levert glimrende resultat på alle 3 plattformer ( 3 plattformer men det er vel samme prinsipp/patent som benyttes hele veien?)
Hvorfor går kursen i fra 82 til 62 om alt funka? Mange av dem som skriver her på forumet er super-optimister og faglig veldig flinke men greier uansett ikke å overbevise “markedet” om at vi er i boks. Hvorfor må en så oppegående partner som AZ ha 6 mnd betenkningstid for å avklare veien videre? Ingen kjenner teknologien bedre enn dem som har vært med siden 2015.
Var alt i prinsippet avklart så kunne partene skrevet: Det blir avtale men vi må ha tid til å vurdere verdier/pris.
Ønsker ikke å bli oppfatta negativt men synes vi må beholde bakkekontakten.

5 Likes

«Det virker på alt» sier ikke noe om effekt, men det er jo lovende👍

Det er nok bare en svært liten del av markedet som leser TI.
De fleste i markedet har aldri hørt om PCIB.
Kommende lisensavtaler vil komme helt uventet på de aller fleste.

6 Likes

Det blir et sidespor dette, men bare for å utdype litt. Algeta hadde/har mange flinke ansatte og en god ledelse og har vært uvurderlig for å løfte interessen for norsk biotek, inkludert min egen.

Det jeg reagerer på er at det ofte trekkes frem som et glansbilde og at alle selskaper/produkter skal sammenlignes med Algeta uansett om det gjelder et selskap med en satsing på en behandling i en smal indikasjon eller et selskap i preklinisk fase. Algeta hadde jo egentlig kommet helt i mål og hadde også en ekstraordinær god avtale med Bayer. Så det er vanskelig å sammenligne andre med Algeta både i positiv og negativ retning.

Har ikke sjekket tallene ordentlig for Xofigo, men denne artikkelen tyder på at de ikke har vært over 1 mrd USD noen gang.

Dive Insight:

*Xofigo (radium-223 dicholoride) is one of Bayer’s top cancer drugs, acquired in the German drugmaker’s $2.9 billion purchase of Algeta in 2013. At the time, Bayer trumpeted Xofigo’s sales potential and forecasted €1 billion in peak annual sales for the targeted alpha radiation therapy. *

*The drug have so far failed to live up to that billing, earning €307 million ($341 million) in sales through the first nine months of 2017. While Bayer has yet to fully investigate the safety signal uncovered by the Data Monitoring Committee, the imbalance seen in its Phase 3 ERA223 study raises new concerns. *

*Bayer enrolled 806 patients into ERA223, divided equally between groups receiving Xofigo together with Zytiga (abiraterone acetate) and prednisone or placebo. Patients in the treatment group were administered up to six doses of Xofigo spaced four weeks apart. *

As a targeted alpha therapy, Xofigo is designed to selectively attack bone metastases of castration-resistant prostate cancer (CRPC). In ERA223, Bayer enrolled patients with asymptomatic chemotherapy-naive bone predominant CRPC, aiming to improve symptomatic castration-resistant event-free survival.

PS Til slutt så skal man ikke glemme at Algeta også hadde en pipeline av andre alfaemittere som gjorde Algeta til noe mer enn ett Xofigo selskap,

2 Likes

Kjøpte et knippe aksjer i sluttauksjon i går.
Bunnen var i går.

8 Likes

bamse
Du har et poeng der ja må jeg innrømme men topp 50 følger nok med og man skulle tro at det finnes midler her til å holde kursnivået når aksjen er så “billig” ? Bare lille meg har brukt over 2 mill på “støttekjøp” i fra 78 til 70 men ser jo nå at jeg kunne fått mye mer for den summen om jeg hadde roet meg litt. Håper og tror det vil være betraktet som super-inngang om få mnd?
PS. får vel Ludvik Nessa-medisin ( syanid) med min fastlege neste gang om nedturen fortsetter?
Vi får håpe og tro på en fin avslutning av uka. Ha en fortreffelig fredag hele hurven.

6 Likes

Som Einarsson sier i podcasten er dette ekstremt kompliserte og krevende samtaler og forhandlinger. Han unnet ingen å sitte med dette. Ting tar tid og der er MANGE detaljer som skal avklares og gjennomgås.

7 Likes