Siden jeg startet med å problemtasiere dette: Her er hva Einarsson sier helt nøyaktig:
“Det er ikke vanlig fra PCI å melde fra at de har fått innvilget en patent, så da blir spørsmålet: Hvorfor gjør de det nå? Og delvis er årsaken til det, sier Per - jeg snakket med ham i går, at de hadde sagt fra at de hadde sendt inn den søknaden fordi de syntes den var viktig, og da syntes de også det var riktig å melde at den var kommet. Og så har jeg fått noen spørsmål: Hvorfor sier de det nå, og ikke når de sender inn patentsøknaden? Bare sånn for lytternes skyld. Sånn kort forklart. Du sier minst mulig og ingen ting om patentsøknader, for de vil du holde hemmelig så lenge som overhodet mulig, bla. fordi fra du sender den inn til den blir publisert, så går det ett år, og da kan du fortsatt gjøre forskning, og fylle på med eksempler som styrker patententsøknaden. Så det er grunnen til at man ikke sier noe før den er innvilget. Og dessuten så er det stor forskjell på “patent pending”, altså en patentsøknad og en innvilget patent. Så det er årsaken. Jeg skjønner egentlig godt at de har lyst til å meddele at de har fått denne. For det styrker jo verdien, sånn som jeg ser det i hvert fall, av FimaVACC patentet ganske kraftig fordi når de da har sikret seg at hvis man skal bruke enhver form for cytokiner og bruke denne typen med forsterkning. Cytokiner er for eksempel Gm-CSF, som er den mest brukte adjuvansen, som er et cytokin. Og det disse cytokinene gjør….”
Einarsson sammenligner her “innsendt søknad” med “innvilget patent”. Mitt poeng var altså at skillet går ved “publisert”, som han sier er ett år etter innsendt, men som i virkeligheten ikke er helt fast. Og poenget mitt med at de burde melde “publisert” heller enn “innvilget” er 1. det er uansett offentlig, og fører dermed til informasjonsforskjell i markedet (slik tilfellet var da @FiloD og jeg fant NAc publiseringen med tilhørende dokumenter) og 2. det er på dette tidspunktet veldig lite sannsynlig at det ikke blir godkjent i de forskjellige markedene/landene og 3. Det går veldig land tid fra et patent innen medisin blir offentlig til det blir godkjent (jeg gjetter at dette er fordi det er kompleks materie).