Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Rent teknisk i corporate finance utviser ledelsen i selskapet at de mener at aksjen er overvurdert dersom de kjører emisjon, spesielt om selskapet er i samme situasjon som PCIB.

4 Likes

Ja, men vi vet (?) at teknologien vil gi en aksjepris på 1000, - (minst) pga. teknologien til Pci.
Og dermed også redusering av lidelse for millioner av mennesker om Pcib får penger til videre forskning.
Forskningen får ikke mer penger om vi kjøper/selger til en lavere pris.
( Selv om jeg jo skjønner at vi må ha et privat overskudd for å støtte dette.)

1 Like

Om Pcib trenger påfyll av penger burde de i det minste vente de få mnd og se hva AZ kommer med tilbud.Kan godt være at de kommer med gullkortet og vil ha Nac.Da er det høl i hodet og kjøre emisjon nå.

7 Likes

“Absolut, absolut och det sker mye spennende på de område nu”.

Citat Jonas Einarsson angående fimaVacc.

Spännande månader inom alla tre områden :muscle::pray:

3 Likes

Å snakke om en emisjon nå, basert på at “kursen er høy” blir bare helt tullete. Da tror jeg ledelsen i pcib vil bli tatt som useriøse. De setter da ikke opp en emisjon som de sier skal holde pengemessig til interim avlesning for så å gå tilbake på det.

Den eneste grunnen til at man kan rettferdiggjøre en eventuell ny emisjon nå må være hvis man ønsker å gå hele veien selv med VACC eller om man starter opp et nytt studie i hode&nakke. Dette har per i dag selskapet ikke penger til.

Å bare kjøre en ny emisjon nå fordi MCAP er høyere blir tullete, i mine øyne. Som flere nevner kan det bli upfront “innen kort tid” så da tror jeg man uansett nye planer fra pcib venter på en eventuell upfront.

19 Likes

Kanskje du skal lage en egen emisjonstråd Savepig :wink:

2 Likes

“tre uker inn i AZ sin maksimum 6 måneders betenkningstid”

Man trenger ikke betenkningstid når noe er avgjort, eller løpet er kjørt. (Eller avgjort- negativt.
Dette dreier seg om leveringstekologi, - inne i cellene!

Haha nei dere er stuck med at dette blir et tema desverre.

Hele poenget mitt er at ja, pengene pcib har på bok gir dem penger som forhåpentligvis vil rekke til viktige events for RELEASE. Men det betyr at mesteparten er ferdig allokert og låst for lang tid fremover.

Selskapet er underkapitalisert ift mitt ønske om en mye bredere satsing på egen kjøl. Til og med ganske stygt underkapitalisert. Selskapet kunne hentet inn 100-150 millioner uten at vi engang hadde merket det noe særlig.

Og hva skjer med kursen om det kommer så mye som et bittelite tilbakeslag i forhold til de voldsomme forventningene en ser i denne tråden?

7 Likes

Det er absolutt fint at du tar opp temaet @Savepig, selv om jeg synes begrunnelsen er en smule tynn. For å oppsummere det hele her med motstridende argumenter så føler jeg for å legge alt på bordet:
Et selskap vil primært kjøre en emisjon dersom egenkapital ikke strekker til for fremtidig strategi og satsing.

Som @bamse sier så ville en emisjon signalisert manglende tro på fremtidige avtaler. Dette går ikke helt opp med min tolkning av PCIB, som nå har avsluttet forskningssamarbeid med AZ for å få noe mer håndfast på bordet. Altså, et signal av selvtillit og tro på egen teknologi. Som @Chrkni nevner har PW selv uttalt at PCIB ikke har behov for penger i nærmeste fremtid ettersom dette strekker seg til 2H 2022. Dersom PCIB brukte anledningen med dagens kurs til å kjøre en rettet emisjon på 10% så ville det svekket min troverdighet på denne strategien de har valgt å kjøre mot AZ. Min tolkning ville da blitt at de trenger pengene og at avtalen enten ikke vil skje eller at den var såpass svak at PCIB måtte innhentet ytterligere penger etter. Dette går ikke helt etter hva slags faktum som er uttalt tidligere om samarbeidet.

Og nettopp dette med troverdighet er jo svært viktig for et selskap som ønsker å bli tatt seriøst, kanskje spesielt i Biotekbransjen som er så volatil. Dersom en emisjon ville skje i nær fremtid så hadde uttalelsene selskapet har kommet med tidligere blitt svekket.

Den eneste fornuftige grunnen for en emisjon ville etter min mening derfor vært:

• AZ avtalen har gått skeis, og de er ikke lenger interessert
  • Som @JAXI nevner: PCIB vil kjøre eget løp på alle fronter, noe som vil ta MANGE år og en stor del kapital.

Når du hevder at selskapet er underkapitalisert så skjønner jeg ikke helt hva du mener. For det er det jo absolutt ikke nå. Og ved inngåelse av avtaler som det ikke akkurat er få av, så vil pengene mest sannsynlig holde til utvidelse og ny forskning lang tid for PCIB.

Det er absolutt ingenting av verken resultater, uttalelser fra selskap eller regnskap som skal tilsi at dette vil skje, og derfor velger jeg å ikke se på emisjon som sannsynlig på verken kort eller lang sikt.

27 Likes

Da har vi ikke noe annet valg enn å la være å svare da så dør diskusjonen ut av seg selv. Vi har vel noen forumregler om å ikke skrive mange innlegg og heller redigere sitt eget innlegg :rofl:

1 Like

Det er bare tull og hente penger naa. Vi har penger frem til slutten av 2022, og vi er bare i begynnelsen av 2020.

Man maa minimum se an om det kommer inn penger via avtaler, i hvertfall foer sommerferien foer man eventuellt vurderer dette, og da i saafall for og starte opp med egen fimaVacc forskning.

Og skulle det ikke komme inn penger foer den tid, og man bestemmer seg for en emisjon, maa det omfatte alle. Og ikke noen faa utvalgte. Hvorvidt kursen staar i 70 eller 35 paa ett slikt tidspunkt betyr ingenting. Det viktigste for aksjonaerene, er at de ved og delta i emisjonen faar beholde sin andel i selskapet. For i PCIB har man aksjonaerer som har vaert med og stoettet selskapet i mer enn ti aar, og er villige til og stoette en ny emisjon igjen. Ogsaa foreslaar noen at disse burde utvannes?? Hvorfor?

Ser absolutt ingen fornuftig aarsak til dette!

9 Likes

Det er sant. Jeg har vært PCIB aksjonær siden sommeren 2018, begynte med 8000 aksjer for 54 kr. Kjøpte mer i emisjonen og også senere, siste kjøp var i desember når jeg dumpet IDEX med tap på over 400000. Jeg selger ikke PCIB, men har ikke penger å kjøpe for nå.

I RADIUM nummer 113 var de litt irritert på tradere som dumpet biotek aksjer og reduserte aksjeprisen. Det verste er at aksjonærene ser at prisen faller igjen hver gang den har økt, og da er det enda flere som selger på vei ned. Dermed er de med på å redusere prisen.

4 Likes

Skjønner ikke hvorfor de skal ha (rettet)emisjon på kurs 60 når den vil være 250 til sommeren. Er ikke det bare å gi bort penger? Om de gjør en fortrinnsrettet emisjon er det vel samme hva kursen er?

6 Likes

Er det en reell fare for emisjon i PCIB nå, eller kun en naturlig diskusjon etter TRVX?

Nei, det er ingen fare for emisjon ut i fra pcib sine planer fram mot interim avlesning høsten 2022.

Det som allikevel kan skje er at pcib ønsker å gjøre flere prosjekter utover det de har meldt og da må de hente penger, enten via en emisjon eller via andre kanaler. Det er ingenting som tyder på at de kommer til å gjøre dette nå men det finnes selvfølgelig ingen garanti :grin:

Trvx er en annen sak der man visste at man måtte hente penger. Til og med jeg visste dette men jeg trodde aldri de ville gjøre det så snart og dreit meg ut med et kjøp i dag.

2 Likes

Ingen fare. Ledelsen guider at de har penger til etter interimavlesning. Penger ut 2022

1 Like

De pengene de hentet forrige emisjon er ment å finansiere vanlig drift og FimaChem frem til interimavlesning og litt til.
Om de nå går for å “generate an internal future vaccine pipeline” som de uttalte i børsmeldingen og lage egne vaksinekombinasjoner med vaksiner som er frigitt, så kan det hende de vil be om mere penger, dersom det ikke har kommet penger fra AZ eller noen av de andre samarbeidspartnerne i mellomtiden.
Men om så skjer, så er det i tilfelle for å lage ett eller mange nye produkter som blir i tillegg til det som allerede er i pipelinen.
Dvs at det er som å spre risikoen din over flere selskaper i det samme selskapet. Da er det ikke utvanning, da blir det som å være med å starte opp et nytt selskap
Jeg håper og tror at de ikke bruker helt frem til juni/juli før den konklusjonen med AZ eller BioNtech er klar.

Edit: Ser at Don Suger svarte rimelig likt som meg, før meg.

4 Likes

@Otard, de har vel også uttalt at hvis de kjører eget løp på VACC så var det ikke snakk om mer en 40-60 millioner NOK man trengte i starten, var det ikke sånn?

1 Like

@Don_suger Jo det mener jeg å ha hørt noe lignende ja.
Så om det ikke kommer noe fra AZ innen de har strategien klar for hva de skal begynne med så ser vi kanskje at det blir hentet inn en liten sum.
Håper og er 97% sikker på at de snart blir penge ubekymret.

5 Likes