Du er langt fra alene om å fundere over dette. I hvert fall gjelder det meg. Derfor deler jeg gjerne mitt resonnerende svar her::
-
I lys av hva Walday - i kvartalsrapporten, -presentasjonen og under Q&A (Q3) ga uttrykk for, er det rimelig grunn til at både PCIB og AstraZeneca allerede i tredje kvartal 2019 begynte å tenke i baner av en eller annen form for samarbeid etter utløpet av 2019.
-
Jeg forutsetter at AZ fortsatt forholder seg lojalt og formelt til avtalen som utløp 31.12.2019. Med andre ord at alt videre preklinisk arbeid inntil videre er innstilt og - needless to say - at AZ sjølsagt ikke starter opp noe som helst innenfor klinisk utprøving for avtale er jndertegna og forskudd betalt. (No worry, Walday sitter på Amphinex- krukka.)
-
Vi vet at mange av gigantene innenfor farmaindustrien jobber som bare det for å finne den optimale løsningen for levering av nukleinsyrer. De følger uten tvil hverandre tett, og vinneren er det selskapet som først hugger over bransjens gordiske knute.
Så derfor; er det rimelig å anta at besuttende nivå i AstraZeneca vil vente til utangen av juni før de tar en beslutning? Er toppledelsen sulten nok, tviler jeg sterkt på det.
Annette Bak vil nok stå Fram for sine argumenter.