Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Du er langt fra alene om å fundere over dette. I hvert fall gjelder det meg. Derfor deler jeg gjerne mitt resonnerende svar her::

1. I lys av hva Walday - i kvartalsrapporten, -presentasjonen og under Q&A (Q3) ga uttrykk for, er det rimelig grunn til at både PCIB og AstraZeneca allerede i tredje kvartal 2019 begynte å tenke i baner av en eller annen form for samarbeid etter utløpet av 2019.

2. Jeg forutsetter at AZ fortsatt forholder seg lojalt og formelt til avtalen som utløp 31.12.2019. Med andre ord at alt videre preklinisk arbeid inntil videre er innstilt og - needless to say - at AZ sjølsagt ikke starter opp noe som helst innenfor klinisk utprøving for avtale er jndertegna og forskudd betalt. (No worry, Walday sitter på Amphinex- krukka.)

3. Vi vet at mange av gigantene innenfor farmaindustrien jobber som bare det for å finne den optimale løsningen for levering av nukleinsyrer. De følger uten tvil hverandre tett, og vinneren er det selskapet som først hugger over bransjens gordiske knute.

Så derfor; er det rimelig å anta at besuttende nivå i AstraZeneca vil vente til utangen av juni før de tar en beslutning? Er toppledelsen sulten nok, tviler jeg sterkt på det.

Annette Bak vil nok stå Fram for sine argumenter.

14 Likes

Tviler paa at resten av BP verdenen sitter rolig og se paa at AZ tilegner seg verdens beste leveringsteknologi uten kamp.

Det er helt sikkert mer paa gang vi ikke vet noe om. Hvis ikke AZ tar alle paa senga og kjoeper PCIB umiddelbart, kan vi forhaapentligvis se frem mot en budkrig i loepet av aaret.

3 Likes

“This novel drug has been encapsulated in a liposomal formulation for liver delivery”. - altså kjent stoff.

Så nei. Tror jeg.

PIIS1525001617303593.pdf (1,6 MB)

Det virker ikke som det er noen penger involvert i samarbeidet heller. AZ melder ikke om noenting (og de er flinke til å melde nyheter). MiNA Therapeutics skriver selvfølgelig en pressemelding: 20200107_MiNA_AZ-Collaboration_Final.pdf (1,2 MB).

I sum så er jeg 99,9% sikker på at dette ikke er noe som kan føre til den transformasjonen i Advanced Drug Delivery i AZ som er i ferd med å skje.

6 Likes

enig i det @polygon

poengterte bare at hær skjer det mye :smiley:

2 Likes

Etter å ha fulgt PCIB forumet i mange år både på HO og her, må jeg nesten bare rote meg til å skrive mitt første innlegg jeg også.
Jeg er ikke av de største aksjonærene, men sitter rolig i båten og fyller opp når kapitalen tilsier det.
Jeg har vært med lenge og kjøpte meg inn første gang på 14,- og fylte på i dag med 3014 nye aksjer som jeg ser på som låst og gjemt fra tradere…
Men jeg håper noen av de kloke hodene som er her inne kunne guidet meg litt…
Det jeg lurer på er, hvis det nå skulle bli et oppkjøp av PCIB, hvordan skal man da gå frem for å selge de aksjene til de som kjøper PCIB?
Hvordan får vi beskjed om dette og hvordan fungerer prosessen til pengene er på konto?

6 Likes

Min største ønske per i dag er at jeg hadde hatt mer kapital tilgjengelig slik at jeg kunne øke min minimale posisjon. Ibland er det tufft å være student…

2 Likes

Det som vanligvis skjer er at kjøpende part benytter en tilrettelegger, f.eks ABG. Etter kjøper har fremsatt sitt tilbud så vil Tilrettelegger legge ut et nedlastbart skjema på websiden sin. Info om dette fremgår av børsmeldingen ifm tilbudet.

Dette skjemaet er en fullmakt til Tilrettelegger om å overføre x antall aksjer fra din vps-konto mot en definert pris per aksje (tilbudsprisen). Man fyller så ut fullmakten, signerer og returner til Tilrettelegger (e-post).

Så venter man noen dager.

Etterhvert ser man at aksjebeholdningen er borte fra vps (lett panikk). Noen dager etter dette (gjerne rett før man ringer tilrettelegger og lurer på hva f som skjer) så dukker det opp en pen sum på konto og alle er glade.

17 Likes

Kan og bare selge over børs da kursen går opp til det budgiver har lagt inn,i dette tilfelle vil jeg tro kursen vil gå høyere en det budgiver har lagt inn,pga markedet har tro på budkamp.

2 Likes

Da Algeta ble kjøpt la ganske enkelt Bayer ut en gigantisk kjøpsordre slik at alle som ville kunne selge til den prisen. Men det er viktig å være klar over at det ofte kommer kjøpere og legger seg enda høyere fordi noen spekulerer i høyere bud.

P.S kjøpsordren fra Bayer ble liggende i ukevis, så det haster ikke med å selge. Kjøperen opplyser om hvor lenge budet er gyldig. F.eks 1 måned. Det kan derfor være lurt å vente i tilfelle budkamp.

7 Likes

Takk for synspunktet. Hva med andre samarbeid eller egen forskning som AZ har meldt om siden 2015 ? Det er liksom for godt til å være sant. AZ har over 60 000 ansatte. Føler meg ikke overbevist før jeg har all info om forskning og samarbeid på feltet for AZ sin del. Tar ikke gleden på forskudd her. Men morsomt å spekulere.

1 Like

Denne detaljen visste jeg ikke, det må ha sett helt sykt ut. :slightly_smiling_face:

I tilfellet algeta endte det jo med at de måtte heve budet en gang

2 Likes

Hvis det kommer et bud. Uansett, IKKE SELG!!!

Budet vil bli liggende LENGE. Ukesvis. Kanskje en måned. Det vil bli opplyst en tidsramme for hvor lenge budet er gyldig, så man trenger ikke å bekymre seg for at det skal forsvinne, og det vil mest sannsynlig være gode muligheter for å oppnå en høyere sum en det første budet ligger på.

Så, hold pølsefingra unna salgsknappen på tastaturet, og gå heller en laaaang tur i skauen. :slightly_smiling_face:

13 Likes

Det er selvfølgelig MASSE som skjer i AstraZeneca som ikke vi har oversikt over. Men blant deres 60.0000 ansatte, så er jeg fullstendig overbevist om at avdelingen Advanced Drug Delivery, Pharmaceutical Sciences, R&D, Göteborg er det aller mest relevante kontaktpunktet for PCIB.

At jeg er 99,9% sikker på at avtalen med MiNA Therapeutics ikke er årsaken til at Astra Zeneca nå mer enn fordobler antallet forskere i denne avdelingen, betyr ikke at jeg er 99,9% sikker på at ansettelsene skyldes en kommende avtale med PCIB heller. Men jeg tror faktisk det er overveiende sannsynlig, altså et sted over 50%.

18 Likes

Hva skjer om man ikke foretar seg noe og “fristen” går ut? Blir aksjene en eier (tvangs)solgt til høyeste budgiver?

Jeg setter stor pris på detektivarbeidet ditt, @polygon :clap:

Men et punkt synes jeg er litt uklart. Du sier flere ganger med sikkerhet at det kun er 6 ansatte i avdelingen for Drug Delivery. Dette er såvidt jeg kan forstå basert på at det er seks ansatte presentert på nettsiden deres i denne avdelingen.

Ser man imidlertid på stillingsannonsene som blir delt på LinkedIn - blant annet av Annette Bak -, så står det at man vil bli en del av Arpan Desai’s team. Desai er én av de seks som er nevnt på nettsiden.

Jeg tror derfor det er fullt mulig at det allerede er mange ansatte under disse seks, som ikke nødvendigvis blir nevnt på nettet (hvor mange av de 60.000 blir nevnt?).

Derfor tror jeg vi skal være forsiktige med å påstå «fordobling» av antalle ansatte på denne avdelingen osv. uten at vi vet det 100% sikkert. Det kan godt hende det jobber 50 stk på denne avdelingen uten at de blir nevnt (50 er et helt tilfeldig tall for å få frem mitt poeng).

Men at de satser på Drug Delivery basert på stillingene de har lyst ut de siste par månedene, det er veldig lett å se! :+1:

13 Likes

Jeg har grublet litt rundt dette med bud-kamp? Kan vi forvente at andre BP tar kontakt i nåværende fase eller vil/må? dem vente til vi har avklart alt med AZ?
Et ev bud vil bli bundet opp med en viss tidsfrist og 3-6 uker og dette er veldig kort tid for andre til å vurdere verdier og tingenes tilstand.
Er det slik at AZ har en slags eksklusiv “eierandel”/spes rettighet iom at dem har brukt en del resurser sammen med PCIB for å komme dit vi er i dag?
Andre som har vurdert dette? Budkrig kan jo bety MYE for prisen og kommer ikke andre blir jo AZ bukken og havresekken?

Det kan være du har et veldig godt poeng, og at jeg har kommet til konklusjonen om at det ikke er fler enn syv personer i denne avdelingen på for tynt grunnlag. Det er fritekstsøk på Astra Zeneca sine sider som har gitt meg adresselisten til disse syv personene. men det kan være at det er lab-ansatte som ikke ligger åpent ja.

4 Likes

Jeg er ikke av dem som tror på budkrig, men regner med at AZ forstår at de store aksjonærene ikke selger PCIB på billigsalg. Nå er jo kjøp av hele selskapet bare ett av flere scenarier også da, men et solid kursløft tror jeg på uansett :slightly_smiling_face:

3 Likes

Et budkrig hadde selvsagt vært fantastiskt men vi må se på PCIB som den lille erten som selskapet er. Det finnes et tonn med biotech selskap i verden å dersom selskapet ikke er mer kjent så tror jeg ikke at andre BP vil gå inn i en kamp om det heller. Det blir litt for tett på. Et BP legger ikke inn et motbud bare fordi et annet har lagt et bud.

Enig i det, da må evt “BP2” allerede være i en prosess der de forbereder et bud fordi de ser at de VIL ha denne teknologien.

1 Like