Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - 2020 1 Småprat (PCIB)

Jeg håper og tror at de største BP har god oversikt over eventuelle kjøpskandidater og legger ressurser i nettopp dette. M&A spiller en stor rolle i farmasimarkedet og hvis biotechselskaper innehar patenter/teknologier som kan tilføre de store gutta merverdi, så vil de nok følge situasjonen tett på.

Nå vet jeg ikke avtalebetingelsene om det tidligere samarbeidet mellom AZ og PCIB, men vi må jo regne med at PCIB kan vise til resultater for FimaNac til eksterne BP. En spennende innfallsvinkel er jo at avtalen sikkert innebærer at resultater kan slippes dersom en kommersialisering ikke gjøres med AZ. Så selvtilliten til PW kan jo være basert på at han føler seg så sikker på resultatene at andre vil ønske å kjøpe selv om AZ skulle bryte forhandlingene. Stoler på at PCIB ikke ville satt et ultimatum mot dem uten å ha en plan B.

5 Likes

Oppkjøp av selskapet er langt fra mitt ønskescenario, og ikke tror jeg det er særlig sannsynlig heller på kort sikt.

Skulle det likevel bli satt fram et bud på selskapet i løpet av dette året, skal nå for det første styret vurdere hva det skal tilrå overfor aksjonærene. Viktig in-put i den vurderingen vil være hvordan de største aksjonærene stiller seg til budet.

Min holdning til et eventuelt bud er at jeg vil stemme NEI uansett hvor høyt budet er. Hvorfor skulle gjøre noe annet?

Så er det jo slik at styret - uavhengig av fastsatt strategi - alltid må være forberedt på at et bud kan komme og at man da må forholde seg til det.

På lengre sikt øker imidlertid risikoen for at selskapet blir slukt av en av farmagigantene. Da vil det tjene aksjonærenes interesse best om det blir konkurranse mellom aktuelle budgivere. Sannsynligheten for budkamp øker klart etter at teknologien (særlig representert ved fimaVACC og fimaNAc ) er blitt kjent og utprøvd av flere blant gigantene. Med andre ord; vi aksjonærer er tjent med at selskapet inngår lisensavtaler i bredt omfang.

6 Likes

Noen som har satt av ekstra midler om det skulle komme et krakk pga virus ? Har heldigvis noen bear i markedet om det skulle smelle.Full panikk og vi får kjøpt på 40 tallet ?

Biotek som kan bekjempe slike utbrudd i fremtiden bør like gjerne kunne stige markant. PCI Biotech kan spille en avgjørende rolle en gang i fremtiden? Kanskje dette er tidenes safe haven!

I forrige uke var det flere internasjonale biotek og pharma som steg betydelig på virus Kina.

3 Likes

Sars-panikken varte i 7 dager før kursen var tilbake på ATH.
Hvis man skal tenke på alt som kan skje taper man mye mer enn når det faktisk skjer.

7 Likes

Det er riktig,men det er da hyggelig og kunne handle aksjer om det blir full panikk.Men det ser ut som dette viruset smitter lettere en sars,da det har nådd mange land allerede.

Sikkert riktig, men det er bare gamle som allerede er svært syke som dør.
For andre er det bare en forkjølelse.

4 Likes

Lav dødsrate på viruset ja. De som blir lammet økonomisk er detaljhandel, turisme osv. Biotech vil styrkes.

3 Likes

Hysteriet i media rundt corona-viruset blir bare for dumt! Viruset er på ingen måte så alvorlig som Sars-viruset. For friske folk vil det mest arte seg som en vanlig forkjølelse eller influensa.

3 Likes

Det kan man si,men markedet taler sitt,
weekend-futures faller videre. DJIA er 150 poeng under stengning på wallstreet fredag kveld.

1 Like

Dette vil i tilfelle ramme andre sektorer mer.

Om man tenker kjøp av aksjer så er desto mer virus-hysteri og masse skremte folk bare til til ens fordel.
Ligger selv på lur i et par biotekselskaper om hysteriet fører til et større generelt aksjefall.

Helt enig i det abacus, og dette er også “hovedsporet” mitt, og ikke et oppkjøpstilbud. Det stemmer også med hva Jonas Einarsson sa i siste podcast. Nå er det jo slik at en avtale med AZ vedr Nac er noe vi “venter” skal komme, derfor ville det vært ekstra morsomt om det dukket opp ett eller annet på Vacc før påske.

6 Likes

Noe jeg har lurt på er hvis AZ ønsker en exklusiv avtale eller et oppkjøp av fimNac, kan et annet BP gi et konkurerrende tilbud på dette? Er det teoretiskt mulig med et budkrig for bare denne plattformen?

Etter at avtaler er skrevet, forskningsdata blir frigjort, og kanskje ett patent eller to til ruller inn, tror jeg hele BP verden vil omfavne PCIB, slik at en budkrig er ikke umulig foer aaret er omme. Dette blir PCIB’s store aar, paa mer en en maate. Vi kan fort bli hottere enn hottest;-))

1 Like

Tror du styret gjør en bindende avtale på vegne PCIB og denne typen avtaler er jo mye mer kompliserte enn f.eks. salg av en eiendom så det er vel umulig for andre å komme inn å by på en lisensavtale.

Man trenger ikke og by paa en lisensavtale hvis man kjoeper hele selskapet.

Men hvis selskapet har skrevet en lisensavtale med AZ kan du ikke bare kjøpe selskapet og rive i stykker en avtale som allerede er inngått.

Nei hvorfor skulle man gjoere det? Man fortsetter samarbeidet som eier av PCIB. I tillegg til og satste paa egne produkter faar man da i pose og sekk uansett hvem som lykkes.

Ett BP selskap er ikke i naerheten av og satste paa alle produktene som gaar under fimaChem, fimaVacc, fimaNac, fimaBacc og fimaVir uansett. Det maatte vaere fint og kunne tjene penger i alle ender.

1 Like

Spørsmålet var vel om en budkrig på ett enkelt, her FimNac, produkt, ikke på hele selskapet.